Adwords ordbog

SEO ordbog – Opslag i begreber inden for søgemaskineoptimering

SEO ordbog – Opslag i begreber inden for søgemaskineoptimering, 6.0 out of 6 based on 9 ratings

I SEO verdenen er der begreber, mange ikke kender til, og der dukker løbende nye begreber op. I denne SEO ordbog vil der løbende komme forklaringer på begreber inden for SEO, så du kan forstå det bedre. Vi har valgt også at tage begreber med, der ikke direkte har noget med SEO at gøre, men alligevel har en betydning for SEO arbejdet. Med kendskab til alle disse begreber i SEO ordbogen vil du være rigtig godt klædt på til dit arbejde med søgemaskineoptimering. SEO ordbogen bliver løbende opdateret, og hvis du har nogle input eller gode ideer til emner i SEO ordbogen, er du mere end velkommen til at kontakte os via kontaktformularen.

 

 

 

A

AdSense (Google AdSense)
Information om Google AdSense partnerprogram. Læs om hvordan du kan tjene penge på at vise Google annoncer på din hjemmeside.

AdWords (Google AdWords)
Google AdWords er et annonceringssystem der tillader, at man kan annoncere på Google og/eller Googles netværk af partnere.

Affiliate marketing
– Affiliate marketing er et partnerprogram, hvor udbyder giver annoncør muligheden for at markedsføre et produkt eller en ydelse. Når annoncøren via sin hjemmeside skaffer udbyderen kunder, afregnes et beløb fra udbyder til annoncør.

AJAX (Forkortelse af Asynkron JavaScript og XML)
– AJAX bruges til programmering af hjemmeside

Algoritme
– Algoritmer bruges af søgemaskiner til at vurdere en hjemmesides relevans/værdi/styrke ift. et givent søgeord eller en frase. Læs om forklaringen af algoritmer

ALT Tag (Alternativ tekst – Alt tekst)
– Teksten der vises når musen bevæges hen over et billede.

AltaVista
– Altavista, en søge maskine for tiden ejet af Yahoo, var den absolut mest populære søgemaskine, i internettet unge dage.

Amazon
– Det største og første shopping site på internettet.

Ankertekst (Anchor text)
– En ankertekst er den tekst på det aktive link, der kan klikkes på og herved åbnes en hjemmeside.

ASP (Active Server Pages)
– ASP er en teknologi, som giver mulighed for at lave dynamiske hjemmesider.

ASP.NET
– ASP.NET, udviklet af Microsoft, for give web programmører mulighed for at lave dynamiske hjemmesider, blev først udgivet tidligt i 2002, sammen med den første version af .NET frameworket.

Attributter
– Attributter i forhold til internettet, det vil sige SGML, HTML, XHTML, XML og lignende, er i virkeligheden det der kaldes metadata.

B

Backlink
Backlinks (indkommende links) er links fra andre hjemmesider, som linker til din hjemmeside. Jo flere kvalitetsbacklinks, jo højere placering i søgemaskinerne.

Bad neighbourhood
– Linker du til hjemmesider, der skader din hjemmeside? Denne form for hjemmesider kaldes for bad neighbourhood.

Bad Request
– Bad Request er en fejlkode, der optræder, hvis siden ikke virker. Status 400 Bad Request betyder, at browserens anmodning af den eller anden grund er afvist.

Bandlysning
Søgemaskiner, som for eksempel Google, bandlyser hjemmesider, hvis de benytter sig af Black Hat SEO-teknikker. Man har én chance for Googles revurdering.

Betalt trafik
– Hvordan køber man trafik/flere besøgende til sin hjemmeside? Læs om hvad betalt trafik er!

Black Hat SEO
– Black Hat SEO er ifølge Google og andre søgemaskiner ufine og uacceptable metoder, der benyttes for at ranke en hjemmeside bedre i søgemaskinerne.

Blog
– En blog er kort og godt defineret som et hyppigt opdateret, bruger-genereret website, hvor indholdet oftest bliver præsenteret kronologisk.

Blogroll
– En liste med links til andre blogs og websteder til enten højre eller venstre for bloggens indlæg

Blogindlæg
– De artikler, du skriver på din blog, kaldes blogindlæg. Dit blogindlæg kan handle om alt mellem himmel og jord. Lær mere om blogindlæg her.

C

Canonical Tag – Fjern duplicate content med canonical tag

CLI (Contextual Link Inventory)
– CLI (Contextual Link Inventory) er en oversigt over kontekstuelle links. Det vil sige links, der har relevans til søgeord og søgefraser på en bestemt side.

Cloaking
– Cloaking er en metode, hvor man skjuler én slags indhold for søgemaskinerne og en anden slags indhold for de besøgende. Cloaking kan være Black Hat metode.

CMS (Content Management System)

– CMS (Content Management System) er et system der gør, at man selv kan rette i en struktur, tekst, billeder m.m. på en hjemmeside. Læs om CMS systemer

Content
– Content betyder ”indhold” og bruges i SEO-sammenhænge om sidens indhold. Det er vigtigt, at teksten i en bestemt hjemmesides content er af høj kvalitet.

CPC (Cost Per Click)
– CPC eller Cost Per Click er navnet på klikkampagner i Google AdWords. Her betaler annonceindehaveren kun for klik og ikke for visninger af annoncen.

CTR (Click Through Rate)
–  
CTR eller Click Through Rate er klikfrekvensen på din annonce. Jo højere klikfrekvens jo bedre. På den måde kan du vurdere din online marketingskampagne.

Crawl
– Når søgemaskinernes bots gennemser hjemmesiderne for at indeksere dem, kaldes det crawl. Det er vigtigt, at din hjemmeside klarer sig godt, når den crawles.

D

Database
– En Database er hjemmesidens centrallager for information

Deep link
– Deep links er indkommende links, der fører direkte til de relevante undersider på din hjemmeside og ikke bare til forsiden. Deep links sikrer højere rangering.

Description meta tag
– Med en unik description meta tag kan du forbinde vigtige søgeord og søgefraser til din hjemmeside, så søgemaskiner og dermed brugerne lettere finder den.

DNS (Domain Name Server)
– DNS står for Domain Name Server, og den har til opgave at oversætte domænenavne til IP-adresser, så browseren kan finde den korrekte hjemmeside frem.

Domæne
(Domænenavn. På engelsk: Domain, web domain eller domain name)
– Et domæne er navnet på din hjemmeside, som f.eks. denne blogs domæne hedder SEOtips.dk.

Doorway page
En doorway page er en falsk side, hvis eneste formål er at få høj placering i søgeresultaterne og viderestille kunder til en anden side, end hvad de søgte.

Duplicate content (Duplikeret indhold) – Læs om hvorfor duplicate content skaber problemer i søgemaskinerne og hvorfor søgemaskiner ikke kan lide det.

E

EMR (Exact Match Result)
– EMR eller Exact Match Results præsenterer dig for netop de søgeresultater, som præcist matcher din søgefrase og intet andet. EMR kan fx bruges i Google AdWords.

Envejslinks (One way links)
– One Way Links (eller envejslinks) er noget af det, du skal være mest opmærksom på, når du søgemaskineoptimerer din hjemmeside, for Google er helt vild med dem.

F

Feeds
– Med feeds kan du både danne dig et overblik over mange hjemmesider og få dine tekster udbredt hurtigt og enkelt. Feeds kræver dog særlige programmer.

Frames
–  Frames er et værktøj, man kan bruge, når man designer en hjemmeside, men det er ikke et godt værktøj, når det gælder SEO, da det går ud over indekseringen.

G

Gateway
– Gateway betyder direkte oversat port og bruges om såkaldte “gateway pages” eller “jump pages”, som er et Black Hat SEO-trick til højere rangering.

Google
– Google er den største søgemaskine i verden og også danskernes foretrukne. SEO af danske sider sker ofte med fokus på Googles retningslinjer.

Googlebots
– Lær mere om softwaren som understøtter Googles søgemaskine

Google PageRank
– Lær mere om Google PageRank

H

H-tags
– H-tags står i HTML-koden og har til formål at fortælle browseren og søgemaskinen, at den omsluttede tekst er en overskrift og ikke bare almindelig tekst.

Hits

Hjemmeside
– I dag forventer de fleste, at enhver forretning også har en hjemmeside, men du vil faktisk blive overrasket over, hvor få forretninger, der har en hjemmeside.

HTML ((HyperText Markup Language)
– HTML (HyperText Markup Language) er det dominerende opmærkningssprog til brug på hjemmesider på internettet.

I

Indeksering
– Søgemaskinerne sørger for indeksering af hjemmesiderne for at sikre relevante søgeresultater til brugeren. Indekseringen har stor betydning for trafik til siden.

Indeks
– En søgemaskines indeks er et register over alle søgbare hjemmesider i den pågældende søgemaskine. Indeksering foretages af søgemaskinernes bots.

Indgående link (Inbound link)
– Indgående link (inbound link) er et centralt begreb i linkbuilding. Læs mere her.

Intern linkstruktur
– Intern linkstruktur er et centralt begreb i linkbuilding. Læs mere her.

Internet markedsføring
– Internet markedsføring bliver også kaldt online marketing og er markedsføring på internettet modsat markedsføring i fysiske medier.

J

Jump page
–  Lær hvordan du kan bruge jump pages til at forbedre din placering på Google

K

Keyword density
– Lær alt om betydningen af keyword density her

Keywords – (Se Meta keywords tag)

Konverteringsrate

L

Landingpage (Dansk: Landingsside)

Link – Et link kan komme fra flere former. Det typiske link er et tekstlink, som er den tekst, der er klikbar. Når man kan klikke på en tekst og gå videre til en ny side, så er det et link. Links kan også komme fra billeder, bannere, animationer og videoer.

Linkbuilding
(Link building) – Læs mere om hvad linkbuilding er. Indgående links, udgående links og intern linkstruktur.

Linkfarm

– tilmeld din hjemmeside til en linkfarm og få en bedre placering på Google

Linkkatalog

– Et linkkatalog er en hjemmeside/katalog med links til hjemmesider i forskellige kategorier. Linkkataloger bruges til linkbuilding, som en del af strategien for at opnå bedre placeringer. Linkbuilding i linkkataloger må dog ikke være den eneste metode, man benytter. På det danske marked er der nogle rigtig gode linkkataloger, der giver god styrke, hvis man tilmelder sit link der. På de fleste linkkataloger skal man dog igennem en godkendelsesproces, der kan variere fra katalog til katalog. Ofte tilmelder hjemmeside-ejere deres links helt forkert. En fornuftig fremgangsmåde med linkbuilding i linkkataloger giver absolut det bedste resultat for din SEO strategi. Et andet godt linkbuilding tip er, at undgå mange af de fejl, flere og flere begår.

Linkpopularitet (Link popularity)

Long-tail søgninger
(The long tail)

M

Manglende indeksering af hjemmeside – Er din hjemmeside ikke blevet indekseret? Eller har den været indekseret og det er den måske ikke længere? Læs denne artikel.

Metadata – Data om data

Meta description tag (Meta beskrivelse)
– En meta description beskriver landingssidens indhold

Meta keywords tag
– Meta keywords tag er faldet kraftigt i værdi de senere år, og hvis du absolut skulle undvære et meta tag, ville keywords helt sikkert være et rigtig godt bud.

Meta tags (Meta koder)
– Meta tags forsyner søgemaskiner, browsere og andre programmer med informationer om et html-dokument (en hjemmeside), fx emne, beskrivelse, forfatter, dato osv.

O

OFF site SEO
– Off site SEO er SEO uden for selve webstedet, der skal laves SEO for, og formålet er at opbygge den eksterne linkstruktur samt at sprede kendskabet til siden.

ON site SEO
– On site SEO er modsat off site SEO søgeoptimering på selve hjemmesiden. God on site SEO har til formål at sikre, at dine besøgende kan lide at være på siden.

Online marketing
Markedsføring af produkter eller tjenester via internettet.

Online marketing bureau

Online reputation management
– Hvorfor er det så nødvendigt at værne om ens online omdømme? Fordi dem, der gerne vil sprede negativt indhold, har alle mulighederne på internettet, til at sprede det for alle vinde.

Organiske søgeresultater

Organisk trafik

Outsource SEO
– Læs om hvorfor det er en dårlig ide at outsource SEO arbejdet til ikke dansktalende SEO firmaer og personer.

P

PageRank
– PageRank er en linkanalyseringsalgoritme, der vurderer hjemmesiders relevans og kan bestemme deres rangering i søgeresultaterne.

Page strength

Page trust

Pay Per Click (PPC)
– Reklame for dine produkter online vha. Pay Per Click marketing.

PHP

Ping – et værktøj til at måle svar tider på nettet.

Pressemeddelelse – En SEO venlig pressemeddelelse kan give din hjemmeside nogle af bedste links. Læs her hvordan.

R

Rank (Rangering)

Redirect – Der er forskellige former for redirects. Her er en artikel om 301 redirect, der angiver en permanent flytning af en side eller et domæne til en anden side/domæne.

Reputation management
– Hvorfor er det så nødvendigt at værne om ens online omdømme? Fordi dem, der gerne vil sprede negativt indhold, har alle mulighederne på internettet, til at sprede det for alle vinde.

Return On Investment (ROI)
– Lær hvordan du kan bruge ROI-begrebet for dit firma

Robots.txt

S

SGML – (Standard Generalized Markup Language)
SGML (Standard Generalized Markup Language) er den standard der ligger til grund for mange af de mest brugte standarder på internettet, som for eksempel HTML.

SEA – (Search Engine Advertising)

SEO (Search Engine Optimization)

SEO-ekspert

SEO firma
– Et SEO firma er en virksomhed der tilbyder dig og din virksomhed professionel rådgivning og arbejde indenfor søgemaskineoptimering. Læs om hvordan du finder et SEO firma.

SEO tips
– Gode råd og tips til søgemaskineoptimering. Information om hvordan din hjemmeside bliver mere søgemaskinevenlig og kommer højere op i søgeresultaterne på bestemte søgeord og fraser.

SERP
– SERP eller Search Engine Results Page er den side, der viser listen over søgeresultaterne, når en bruger søger på et bestemt søgeord i en søgemaskine.

Signatur
– Hvordan man udnytter sin signatur og får flere besøgende til sin hjemmeside.

Sitemap

Skyggesider
– Kom højere op på diverse søgemaskiner ved brug af skyggesider

Spam – uønsket emails og forsøg på at narre dig

Søgemaskine

Søgemaskinebots
– information om Google, Bing, Yahoo og alle de andre søgemaskinebots

Søgemaskinemarketing (Search Engine Marketing – SEM)

Søgemaskineoptimering

Søgemaskinevenlighed

Søgeord & Søgefrase

Søgeresultater

T

Tags

Tekstlink

Tilføj link (Tilmeld link)

Title tag
– Title tag er det aktive link i søgeresultaterne på f.eks. Google. Hjemmesidens title har en væsentlig betydning for ranking og bør derfor altid indeholde de primære søgeord, man gerne vil ranke højt på.

U

Udgående link (Outbound link – Se Linkbuilding)

URL (Uniform Resource Locator)
– Lær her hvordan en URL er opbygget

W

Webbureau

Webshop

Website (Se hjemmeside)

Wiki
– Lær mere om Wiki-sider og hvordan du kan bruge dem

Wikipedia
– Wikipedia er et gratis, flersproget og web-baseret encyklopædi-projekt støttet af non-profit organisationen Wikimedia Foundation.

X

XHTML

XML (eXtensible Markup Language)

XML Feeds

UA:D [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (9 votes cast)