Har du pletter på dit online omdømme? Læs de 10 ORM-bud her!

De 10 ORM-bud!

15/10/2014
|

Hvad skal du gøre, hvis du finder pletter på dit online omdømme?

Vi vil hermed give dig en række råd til, hvordan du angriber uønsket indhold på internettet om dig eller din virksomhed. Med internettets større og større indflydelse på, hvordan vi modtager og afgiver information, er det kun en naturlig udvikling, at nogle finder billeder eller omtale, som de helst ville have været foruden. Det rejser selvfølgelig spørgsmålet: hvordan fjerner man eller bearbejder det?

10-orm-bud-online-reputation-management

De 10 ORM-bud

  1. Overblik – Man må ikke gå i panik, men derimod skabe sig et overblik over mængden af uønsket materiale. Forarbejdet er det vigtigste.
  2. Tid – Det kan tage rigtig lang tid at luge ud, hvis der ligger en stor mængde dårlig omtale, så giv ikke op og vær tålmodig.
  3. Professionalitet – Når man taler med de ansvarlige for indholdet, må man absolut ikke komme med trusler. Man skal være meget professionel og skabe forståelse for situationen.
  4. Tålmodighed – Man skal have en god portion tålmodighed, da ikke alle hjemmesider, eller ansvarlige for disse, er lette at komme i kontakt med og ofte godt kan være svære at ræsonnere med.
  5. Kontakt – Det er absolut bedst at ringe til de ansvarlige for indholdet frem for at skrive en mail. Det kan i de fleste tilfælde virke mere seriøst – og ikke mindst er det ikke lige så nemt at være afvisende og usympatisk i telefonen, end hvis det blot var en mail, der bliver ignoreret.
  6. Sympati – Har man en historik der tyder på, at der faktisk er hold i den dårlige omtale, kan det være meget svært at snakke for sin sag, og den ansvarlige for indholdet vil i 99% af tilfældene nægte at fjerne eller ændre i indholdet. Læg dig ned – skab sympati og erkend dine fejl. Ingen er fejlfri.
  7. Kendskab – Det er en fordel at have et godt kendskab til internettet og dets muligheder, da det på mange hjemmesider ikke muligt at finde kontaktinformationer. I det tilfælde kan man eksempelvis bruge DK-hostmaster.dk til at finde kontaktinformationer på ejeren af domænenavnet – eller serverudbyderen.
  8. Retten til at blive glemt – Ønsker du at få fjernet specifikke søgeresultater om dig selv på Google, har du i henhold til den europæiske databeskyttelseslov mulighed for at anmode Google om at fjerne disse webadresser. Du skal dog huske, at anmodningen vurderes suverænt af Google, som ikke vil godkende anmodningen, hvis indholdet eksempelvis er i offentlighedens interesse.
  9. Offentlige instanser – Hvis det drejer sig om personfølsomme og/eller krænkende oplysninger, kan man rette henvendelse til Politiet, Datatilsynet eller Pressenævnet, som muligvis vil kunne hjælpe dig med at få det uønskede indhold fjernet.
  10. Ekstern hjælp (Advokat og/eller bureau) – Kan man ikke selv gøre mere, kan det være en fordel at få juridisk hjælp eller hjælp fra et bureau med speciale inden for området til at fjerne indholdet. Et bureau som ATAK A/S vil eksempelvis kunne varetage opgaven – både iht. fjernelse – og hvis dette ikke er muligt da ift. “begravelse”.

Hvordan finder jeg ud af, hvad der findes om mig på internettet?

Hvordan finder du så ud af, hvad der findes om dig på internettet? Først søger du på dit fulde navn på Google. Det er en rigtig god idé, at gå de første 5-10 sider af søgeresultaterne igennem, da resultater, der ligger langt nede i søgeresultater, ikke nødvendigvis bliver ved med at være placeret der, men meget nemt kan rykke op i søgeresultaterne. Dernæst kan du også søge på dit navn kombineret med eksempel titel, erhverv, by, job osv. (f.eks. “Kim Larsen tømrer”). En søgning på “Kim Larsen” giver ikke nødvendigvis nogle brugbare resultater, men kombinerer du det med eksempelvis din titel, definerer du din søgning og kan dermed nemmere finde det uønskede indhold, der findes om dig.

Har du et unikt navn, er du som person eller firma naturligvis meget mere udsat for at få dit online omdømme ødelagt, fordi det vil være langt nemmere at finde den dårlige omtale. Har du derimod et mere udbredt navn, kan det være sværere at finde indhold blandt mange med samme navn.

Ofte vil det ikke være nødvendigt at søge på andre søgemaskiner end Google, da Google som udgangspunkt indekserer samtlige sider på internettet. Men vil du være 100% sikker, kan du godt lave samme søgning på søgemaskiner som Bing og Yahoo. Hvis du er udsat for dårlig omtale internationalt, er det vigtigt at huske, at der er visse lande, hvor nogle søgemaskiner har et større marked end Google.

Hvad kan du gøre ved det?

Der er umiddelbart ikke noget, du selv kan rette eller slette på, medmindre det selvfølgelig er noget, du selv har lagt op. Ellers er det de pågældende administratorer, der skal rette eller slette indholdet. Så godt som ingen hjemmesider tillader andre, end de personer der har lagt indholdet op, at redigere i eksisterende indhold.

Men der er alligevel en række ting, du selv kan foretage dig. Først og fremmest skal du (1) have tålmodighed, fordi det kan tage rigtig lang tid at luge ud, hvis der ligger en del dårlig omtale. Du må ikke gå i panik, men skal (2) skabe dig et overblik over situationen. (3) Tag kontakt til de ansvarlige for hjemmesiderne eller indholdet og bede dem, på pænest mulige måde, om at fjerne det fra deres side.

Det er absolut bedst at ringe til de ansvarlige. At skrive en mail kan i denne sammenhæng virke en smule useriøst i forhold til telefonisk kontakt. I den forbindelse skal du i øvrigt også have god tålmodighed, da ikke alle hjemmeside-ansvarlige er så lette at komme i kontakt med. Når du så taler med disse mennesker, er det en god idé at udvise ydmyghed og skabe sympati for situationen. Kan du ikke finde kontaktinformationer til vedkommende, kan du eksempelvis bruge dk-hostmaster.dk til at søge på domænenavnet, for at finde kontaktinformationer på ejeren af domænenavnet.

I nogle tilfælde kan det være svært at gøre noget ved uønsket indhold. Har du eller din virksomhed en historik, hvor den dårlige omtale faktisk har noget på sig, kan det være svært at snakke for sin sag. På samme måde vil det være svært at få det fjernet, hvis de ansvarlige for indholdet er af anden holdning end én selv. Derfor er det enormt vigtigt, at du udviser ydmyghed overfor personen, du taler med. Du kan sagtens komme til at sige noget forkert eller irritere personen og dermed ende med, at indholdet i sidste ende ikke bliver fjernet. Ender du i den situation, hvor du bare ikke selv kan gøre mere, kan det være oplagt at søge hjælp ude fra – f.eks. et marketingbureau eller fra et advokatfirma.

Det kan være en fordel at få hjælp fra en ekstern konsulent. Hvis du ikke selv har tiden, overskuddet eller muligheden for at gøre noget af dette selv, kan et marketingbureau som vores, ATAK A/S, eksempelvis være behjælpelig med Online Reputation Management.

Derudover blev det i maj 2014 fastlagt af EUs domstol, at europæere har “retten til at blive glemt” på søgemaskiner som Google. Derfor har du nu muligheden for at kunne anmode Google om at fjerne visse resultater, der dukker op, når man søger på dit navn. Det eneste, du skal gøre, er at udfylde denne formular grundigt. Husk dog at udfyldelsen af denne formular ikke er ensbetydende med, at indholdet bliver fjernet. Her er det Google der suverænt bestemmer om indholdet er forældet og uaktuelt nok til at blive fjernet.

Hvordan undgår jeg uønsket indhold på internettet?

Du skal som udgangspunkt være et godt menneske og behandle andre, som du selv ønsker at blive behandlet. Derudover kan du sørge for selv at have kontrol over alt indhold på internettet, der handler om én selv. Du skal ligeledes være opmærksom på, at der findes hjemmesider, der kopierer indhold fra andre. Derfor kan noget indhold, du selv har været herre over på én bestemt hjemmeside, være kopieret over på andre hjemmesider, hvor du ikke længere får adgang til at redigere eller fjerne. Nøgleordet er kontrol, for der findes ingen programmer til Online Reputation Management, som du kan sætte på auto – det er en løbende kontrol, du selv administrerer.

Dog er der nogle medier, du kan bruge til din fordel: Facebook, Twitter, Youtube, Myspace m.m., som er websites med stor styrke hos Google. Opretter du indhold på diverse sociale medier eller fora m.m., som har tendens til at ranke højt på Google, kan du dermed outranke den dårlige omtale og gøre den mindre synlig i søgeresultaterne.

Jeg håber disse råd har været brugbare, og at jeg har været behjælpelig til at kunne gøre din tilstedeværelse i søgeresultaterne mindre stressende. Held og lykke til alle.