Øger Google synligheden på AdWords annoncer?

Øger Google synligheden på AdWords annoncer?

06/01/2016
|

Den almindelige bruger af Googles søgemaskine har sikkert ikke observeret nogle ændringer på Google den seneste tid, men den hyppige bruger med et skarpt øje vil måske have lagt mærke til en lille ændring i toppen af søgeresultaterne. Dette skyldes, at Google i øjeblikket tester ændringer i visningen af AdWords annoncer, og dette kan få en stor betydning for både organisk og betalt trafik.

Hvis man til daglig bevæger sig i den online verden, vil man vide, at Google ofte benytter Danmark som platform for tests, inden de ruller nye features ud på verdensplan. Dette skyldes delvis, at Danmark er blandt landene i verden med den største internetudbredelse, og delvis at Danmarks befolkning kun tæller 5,6 mio. indbyggere, hvilket gør Danmark til et mindre risikofyldt land at eksperimentere i.

I Google AdWords regi implementeres der kontinuerligt nye annonceringsmuligheder, som gør det muligt for virksomheder at nå ud til en større del af befolkningen via nye platforme eller målrette sin annoncering til en meget specifik målgruppe. I nyere tid er det blandt andet blevet muligt at målrette indsamlede E-mail lister samt Trueview Shopping annoncering på Youtube.  Langt de fleste ændringer sker i AdWords interfacet, som de færreste mennesker vil stifte bekendtskab med, men nu er turen kommet til de visuelle annoncer i Googles søgeresultater.

4 AdWords topannoncer på Google?

Google eksperimenterer netop nu med 4 AdWords annoncer i toppen af søgeresultaterne, hvor der hidtil kun har været 3 synlige annoncer. Da der er tale om tests, vil de 4 annoncer kun figurere i et lille antal søgninger, men på billedet herunder fremgår det tydeligt, at et eksperiment i øjeblikket foretages i Danmark. Dette er en udvikling, som af mange årsager er rigtig spændende, hvis man arbejder med online marketing eller ønsker at annoncere via AdWords.

soegeresultat_indlaeg

Google opprioriterer Pay-Per-Click marketing

En af grundene til at Google er blevet verdens største søgemaskine skyldes, at de konstant har arbejdet ud fra devisen om at skabe den bedst mulige brugeroplevelse ved at levere de mest relevante søgeresultater. Dette arbejder Google fortsat på, hvilket blandt andet ses med løbende Penguin-opdateringer, der skal gøre det sværere at snyde sig til tops i de organiske søgeresultater. At Google nu giver plads til 4 AdWords topannoncer er derfor lidt overraskende, da de organiske søgninger vil blive mindre synlige, og dette kan være en indikation på, at Google i højere grad vil fokusere på AdWords som indtjeningskilde i fremtiden. For AdWords annoncører er det dog gode nyheder med flere ”above the fold”-annoncer.

Above or below the fold

Nogle vil måske mene, at 3 eller 4 annoncer ikke gør den store forskel, men for synligheden kan ”above the fold”-annoncer have en kæmpe betydning. I en stor undersøgelse af SearchEngineLand fra 2014 blev det konkluderet, at de første 5 organiske søgeresultater (above the fold) på side 1 udgjorde hele 98,27 % af det samlede antal kliks på første side. Det fremgik også af undersøgelsen, at den blotte tilstedeværelse af annoncer fik klikraten på det øverste organiske søgeresultat til at falde med 30 %, selv om organiske søgeresultater og Pay-Per-Click annoncer på de resterende placeringer havde sammenlignelige klikrater.

Hvis Google vælger at indsætte en 4. topannonce, og dermed skubbe de organiske søgeresultater endnu længere ned, kan dette med al sandsynlighed også øge den samlede klikrate på betalte AdWords annoncer i forhold til de organiske søgeresultater, og dette cementerer én ting:

Det er altafgørende for ens eksponering at diversificere sin online markedsføring og ikke kun fokusere på enten SEO eller AdWords!

web-ranking-graf

Vi har gennem årene oplevet, hvordan Google løbende har udvidet annoncepladsen på både søgenetværk, displaynetværk og senest med Google shopping. Især på produktsøgninger vil man ofte opleve, at den største del af above-the-fold resultater er annoncer, og det bliver derfor i stadig øget grad vigtigere også at være til stede på AdWords, hvis man vil øge eller blot beholde sine markedsandele.

Annonceplacering er ikke alt i AdWords

Dog skal man gøre sig bevidst, at træerne ikke vokser ind i himlen, så snart man har indtaget en placering som nummer 1 med sin AdWords annonce, hvilket blandt andet skyldes, at en høj konkurrence på søgeordet, vil drive klikprisen i vejret, og gøre det bekosteligt at beholde sin førsteplads. Virksomheder med høje produktionsomkostninger kan derfor have svært ved at skabe overskud, hvis de samtidig skal betale klikprisen for at få sin annonce vist øverst.

En højere annonceplacering er derfor heller ikke nogen garanti for en øget profit, men man er med stor sandsynlighed garanteret flere besøgende på sin side og dermed en højere omsætning. Med andre ord er det – selv hvis Google vælger at implementere 4 AdWords topannoncer – stadig vigtigt at have fokus på blandt andet konverteringsfrekvens, konverteringsværdi, pris per klik og selvfølgelig produktionsomkostninger for at finde den annonceplacering, der giver en profit. At finde netop den rette balance mellem disse parametre er en ekspertise, som vi i ATAK A/S har forfinet gennem vores 18 år inden for online marketing med både BtB og BtC kunder fra alverdens brancher.