Hvad er Online Kommunikation?

Online Kommunikation dækker over al kommunikation og interaktivitet på internettet gennem de utallige kanaler, der er til rådighed – som eks. hjemmesider, blogs, sociale medier osv. Men når man kommunikerer på internettet, skal der andre teknikker og metoder i brug, hvis man vil formidle sit budskab korrekt og opbygge den ønskede identitet på internettet.

Kommunikation fungerer lidt omvendt online, ift. hvordan det foregår i den virkelige verden, hvor A normalt svarer, efter B har stillet et spørgsmål. I en kommunikationssituation på internettet skal A (virksomheden) derimod have regnet spørgsmålet ud, før B (kunden) stiller det, som det typisk er inden for markedsføring. Forskellen er bare, at det går meget hurtigere på internettet, hvorfor man som virksomhed skal være proaktiv og beredt – især på de sociale medier.

Man bør dog tilpasse udformningen af ens budskab, uanset hvilken kanal på internettet man vælger at formidle det gennem. Der kan være stor forskel på, hvordan et budskab formidles og modtages på virksomhedens hjemmeside og eksempelvis Facebook , fordi en modtager ofte opfører sig mere uformelt på et socialt medie.

Når man kommunikerer på internettet, skal man også vide, at i det sekund man udgiver sit materiale, er det frit tilgængeligt for alle med internet. Kommentarer og meninger om dét, virksomheden og/eller dens produkter, når ud til mange på rekordtid. Uanset hvem der er afsender, vil informationer om virksomheden være tilgængeligt lang tid efter, det er blevet offentliggjort, fordi internettet fungerer som et stort arkiv, som registrerer aktivitet og indhold.