Online Reputation Management: Værn om dit online omdømme

Online Reputation Management

Værn om dit online omdømme og brand med Online Reputation Management

Hos ATAK arbejder vi med håndtering, rådgivning og assistance i forhold til Online Reputation Management. Har du eller din virksomhed været udsat for uretfærdig dårlig omtale, en shitstorm eller på anden vis krænkende informationsdeling, så tilbyder vi et forløb, hvor vi på baggrund af dit eller din virksomheds behov skræddersyer en strategi for, hvordan vi på bedst mulig vis håndterer situationen.

På baggrund af vores mangeårige erfaring med Online Reputation Management har vi en stor indsigt i, hvordan der bedst muligt opnås resultater i forhold til at forstærke eller ændre din virksomhed eller dit personlige brands omdømme online. Da vores løsninger inden for Online Reputation Management berører personlige og ofte fortrolige informationer, er det vigtigt, at du som kunde føler dig i sikre hænder hos os. Vi arbejder med fuld fortrolighed og diskretion.

Alle cases er forskellige, når vi arbejder med Online Reputation Management. Vi tager altid udgangspunkt i, hvem kunden er, og hvordan casen ser ud.

ATAK Nordic er Danmarks førende specialister

Det er vigtigt for os, at vi får et overblik over, hvem du eller din virksomhed er, sagens omfang og karakter samt dine forventninger, inden vi i samarbejde med dig lægger en strategi for dit Online Reputation Management forløb hos os. Gennemsigtighed og fælles forståelse for opgaven er vigtigt for os, når vi arbejder med Online Reputation Management, så du som kunde får en fuld forståelse af, hvordan vi griber opgaven an.

Står du eller din virksomhed i en situation, hvor du gerne vil have ryddet op i dit digitale renomme, styrket din digitale identitet eller på anden vis arbejdet med din online tilstedeværelse, så tag en uforpligtende samtale med en af vores eksperter og hør, hvad vi kan gøre for dig.


Bliv kontaktet af en ekspert - udfyld formularen:

    OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, bruger vi de indtastede oplysninger til at tage kontakt til dig. Læs mere i vores persondatapolitik.

    ....eller ring på 3510 5050 for at tale direkte med en af vores eksperter med det samme.



    De fleste fortjener en chance mere

    En virksomhed eller privatperson kan af forskellige årsager være endt på internettet med dårlig omtale. Det er med Online Reputation Management muligt at påvirke dit eller virksomhedens brand og omdømme online i en positiv retning og dermed forbedre jeres online omdømme.

    ATAK bliver ofte kontaktet pga. fortvivlelse over uheldigt indhold i eks. Googles søgeresultater, der påvirker deres online omdømme. Det kunne eksempelvis være informationer om gamle konkurser eller én meget utilfreds kunde ud af tusindvis af tilfredse kunder, som har lavet en bevidst dårlig anmeldelse uden nogen form for interesse i resolution med virksomheden.

    Måske har du været udsat for en misfornøjet ekskæreste, der har skrevet personlige oplysninger om dig på internettet. Eller også ønsker du at starte på en frisk efter at have været del af et fejlslagent virksomhedseventyr.

    Diverse konflikter mellem personer og virksomheder kan ofte skabe dårlig omtale.

    Når den dårlige omtale foregår online, kan det hurtigt blive meget svært at kontrollere. Den negative omtale kan påvirke dit online omdømme og virksomhedens brand og økonomi i en meget uheldig retning. Selvom konflikten mellem parterne bliver løst, kan dit omdømme online stadig være påvirket af den dårlige omtale og det er her Online Reputation Management kommer til jeres undsætning.


    ATAK Nordic’s Etiske Regelsæt

    Hos ATAK Nordic tror vi på “second chances”. Vi har alle en fortid, og vi har sikkert alle gjort noget, vi ville ønske, vi kunne gøre om. Men har man viljen til at rette op på sine fejltrin, er det vores holdning, at en ny start er fortjent.

    Kan vores arbejde og rådgivning ydermere bidrage til, at en person kommer videre i sit liv, hjælper vi hellere end gerne.

    Hos ATAK Nordic er vi specialister i Online Reputation Management, og vi er bevidste om det ansvar, der følger med. Derfor har vi udarbejdet et etisk regelsæt, vi altid støtter os op ad.

    På baggrund af overvejelser og diskussioner har vi besluttet, at vi ikke kan forsvare at hjælpe nedenstående personprofiler:

    • Dømte for mord, pædofili eller voldtægt, uanset om de har udstået deres straf
    • Aktive kriminelle
    • Anklagede, hvor der ikke er faldet dom
    • Straffede, der afsoner en dom

    Ved alle henvendelser om samarbejde ser vi det som en nødvendighed at lave en grundig research. Det giver os den bedste forudsætning for at træffe en afgørelse, der er i overensstemmelse med vores etiske regelsæt.

    Har en person for nyligt udstået sin dom, kan vi bede om en udtalelse fra en eventuel arbejdsgiver eller en relevant kontaktperson for at vurdere, om det er en personprofil, der lever op til bestemmelserne i vores etiske regelsæt.

    I vores vurdering af opgaven vægter vi det højt, at den pågældende person i tiden efter sin udståede straf aktivt har gjort en indsats for at ændre sin tidligere livsstil.

    Fra første henvendelse til indgåelse af samarbejde har vi en åben, fordomsfri og fortrolig dialog med potentielle nye kunder. Alle henvendelser vil blive vurderet individuelt og grundigt for at sikre, at det er forsvarligt at tage den pågældende sag.

    Vi forbeholder os retten til at afbryde ethvert samarbejde, såfremt der sker et brud på vores etiske regelsæt efter aftaleindgåelse.


    "Vores opgave er at bearbejde den negative omtale eller gøre det uønskede indhold mindre synligt i søgeresultaterne"


    Aldrig har dårlig omtale været farligere

    Med de muligheder internettet i dag giver os, har det aldrig været nemmere at opstøve information om både privatpersoner og virksomheder. Det har derfor heller aldrig været vigtigere at have styr på sit online omdømme og ikke have dårlig omtale liggende. Du har typisk kun den første chance for at give et godt førstehåndsindtryk til nye bekendtskaber såvel som potentielle kunder og samarbejdspartnere - og det gælder om at efterlade et godt ét af slagsen.

    Hvis du har dårlig omtale liggende, kan det gå ud over både privat- og arbejdsliv, og i værste tilfælde kan det for virksomheder ende med at påvirke omdømme og økonomi i en sådan grad, at det kan resultere i både fyringer og lukninger.

    Det har konsekvenser at have dårlig omtale liggende tilgængeligt på nettet, da dem, der støder på det, vil stole på dét, de læser. Det viser en undersøgelse udført af analyseinstituttet YouGov, hvor 78 % af de adspurgte svarede, at de stoler på online omtale og anmeldelser af virksomheder, uanset om det er godt eller skidt.

    Undersøgelsen viser derudover, at 82 % af alle danskere søger efter omtale af en virksomhed online, inden de beslutter sig, om de vil handle der eller indgå samarbejde med den. Dertil vil 70 % af danskerne fravælge at handle hos en virksomhed, hvis den har dårlig omtale online.


    Online Reputation Management: Håndtering af dårlig omtale

    Dårlig og negativ omtale skal bearbejdes og overdøves af positiv omtale og indhold, og det er, hvad Online Reputation Management er medvirkende til. Vores opgave er at bearbejde den dårlige omtale fra søgemaskinernes indeks eller gøre det uønskede indhold mindre synligt i søgeresultaterne, i en sådan grad, at den dårlige omtale ikke længere vil påvirke virksomhedens brand eller online omdømme.

    Arbejdet med Online Reputation Management kan variere lige fra et par måneder til et par år. Den enkelte dårlige omtale analyseres grundigt og får sin individuelle strategi. Dette aftales indbyrdes og vi holder dig jævnligt underrettet i hele forløbet.

    Vi har naturligvis tavshedspligt og arbejdet med Online Reputation Management, dårlig omtale og dit online omdømme er fortroligt, uanset om kunden er virksomhed eller privatperson.

    Vi dømmer aldrig vores kunder ud fra deres fortid, men i visse tilfælde har vi desværre afvist Online Reputation Management opgaver, hvor vi ikke følte, at vi kunne lægge navn til opgaven.

    online reputation management

    Er du interesseret i at høre mere om, hvordan du kan komme dårlig omtale til livs? Kontakt ATAK på 3510 5050 eller udfyld formularen herover til venstre.


    "Med Online Reputation Management fastholder virksomheder deres digitale profils primære formål:
    Ikke at skræmme kunder væk!"


    Bliv kontaktet af en ekspert - udfyld formularen:

      OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, bruger vi de indtastede oplysninger til at tage kontakt til dig. Læs mere i vores persondatapolitik.

      ....eller ring på 3510 5050 for at tale direkte med en af vores eksperter med det samme.



      FAQ: Ofte stillede spørgsmål om Online Reputation Management:

      Hvad er Online Reputation Management?

      Online Reputation Management (forkortes blandt fagfolk til "ORM") er håndtering af en persons eller virksomheds omdømme på nettet. Et online omdømme er den digitale version af personers, produkters og virksomheders omdømme i den virkelige verden. Hvis en bekendt fortæller os, at vi aldrig skal handle i en bestemt butik eller købe et bestemt mærke, så undgår vi at gøre dette. Det samme gælder på nettet. Støder vi på dårlig omtale eller dårlige anmeldelser af en virksomhed, har vi tendens til at fravælge den.

      Forskellen på dårlig omtale i det virkelige liv og på nettet er blot, at alt, der bliver ”sagt” online, indekseres af søgemaskiner som Google, og altså ikke ”glemmes” igen. Når du søger på en virksomhed på nettet, vil al omtale af virksomheden altså dukke op i søgeresultatet – også gamle anmeldelser og uaktuelle sager mellem forbruger og firma, der ikke længere er relevante. Da folk generelt dømmer ud fra et førstehåndsindtryk, kan disse få ufortjent meget opmærksomhed, især hvis de figurerer på første side i søgeresultaterne.

      Online Reputation Management handler om at rydde op i den negative omtale på nettet og arbejde for, at det primært er ønsket information, der er synlig for potentielle kunder, arbejdsgivere eller kontakter, der søger på en virksomhed eller person.

      Hvad betyder Online Reputation Management?

      Online Reputation Management betyder, oversat til dansk, vedligeholdelse af en virksomheds eller persons omdømme på nettet. Gennem Online Reputation Management er det muligt at styre det førstehåndsindtryk, der gives af en virksomhed eller person på nettet.

      Hvorfor er Online Reputation Management nødvendigt?

      Online Reputation Management er nødvendigt, da ingen omtale eller anmeldelse kan hverken gemmes eller ”glemmes” på nettet. Støder en potentiel kunde, arbejdsgiver eller kontakt på dårlig omtale af dig eller din virksomhed, er der stor chance for, at han/hun fravælger dig og din virksomhed.

      Faktisk viser en undersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov, at hele 70% vil fravælge at handle hos en virksomhed, hvis denne har dårlig omtale online. Online Reputation Management kan derfor være nødvendigt for ikke at lade dårlig omtale sætte sine spor på din eller din virksomheds fremtid.

      Hvorfor er Online Reputation Management vigtigt?

      I en verden, hvor langt de fleste starter deres søgninger med at taste et søgeord ind i Googles søgefelt, har det aldrig været vigtigere at have styr på sit online omdømme. I stedet for at komme direkte ind på en persons eller virksomheds hjemmeside, er der nu en chance for, at potentielle kunder, arbejdsgivere eller kontakter lander på et søgeresultat med dårlig omtale, hvilket kan have en negativ afgørende effekt på deres videre beslutning.

      Med Online Reputation Management kan du være med til at mindske chancen for, at eventuel dårlig omtale på nettet sætter sine spor på din eller din virksomheds fremtidige succes.

      Hvordan fungerer Online Reputation Management?

      Online Reputation Management kan udføres på mange forskellige måder, men det grundlæggende formål er at bearbejde dårlig omtale, og i stedet fremhæve den gode omtale i søgeresultatet på en person eller virksomhed.

      Inden for Online Reputation Management findes der både den Proaktive og Reaktive Online Reputation Management. Med Proaktiv Online Reputation Management kommer man eventuel fremtidig, dårlig omtale i forkøbet ved at sørge for, at hele første side i søgeresultaterne præsenterer en virksomhed eller person på bedst mulig vis. Opstår der dårlig omtale online, vil denne have sværere ved at få plads på første side i søgeresultaterne, da her allerede ligger stærke, relevante resultater.

      Er der allerede opstået dårlig omtale på nettet, vil man med Reaktiv Online Reputation Management gå ind og rydde op i den negative omtale og sørge for, at det er den ønskede og relevante information om en virksomhed eller person, der får lov at fylde i søgeresultaterne.

      Hvad koster Online Reputation Management?

      Det er svært at sætte en fast pris på, hvad Online Reputation Management koster, da det afhænger af, hvor meget tid der skal bruges på opgaven, hvor stor skaden er, samt hvor stærkt en virksomhed eller person allerede står i et søgeresultat. Priserne kan derfor svinge helt fra få tusind kroner og op til væsentlig højere beløb.

      Prisen for Online Reputation Management vil dog være væsentlig mindre, hvis der i forvejen er foretaget forebyggende Proaktiv Online Reputation Management, der vil gøre opgaven både mindre og lettere at udføre.

      Hvem arbejder med Online Reputation Management?

      Eksperter i Online Reputation Management, som ATAK A/S, arbejder oftest med søgemaskineoptimering, online marketing og sociale medier, og ved derfor hvordan søgemaskiner som Google fungerer.

      ATAK A/S er et marketingbureau, som arbejder med alt inden for online markedsføring, og hvis kernekompetencer ligger inden for søgemaskiner (Search Engine Optimization, Online Reputation Management og Pay Per Click), sociale medier samt design og web.

      Kan jeg selv lave Online Reputation Management?

      For at udføre god og kvalitativ Online Reputation Management er det essentielt, som et minimum, at være bekendt med søgemaskineoptimering. Dårlig omtale på nettet kan hurtigt eskalere, hvorfor det er vigtigt at vide præcis, hvad der virker bedst hvornår.

      Hos ATAK A/S kan du vælge alt fra at få skræddersyet en Online Reputation Management handlingsplan for dig eller din virksomhed, som du selv kan efterleve, du kan blive en aktiv del af arbejdet, eller du kan lade os klare det hele for dig. Det kommer alt sammen an på, hvilket resultat du ønsker, din tid og dit budget. Det vigtigste er dog at handle og ikke lade stå til, da dårlig omtale kan skade dig og din virksomhed i meget høj grad.

      Hvem har brug for Online Reputation Management?

      For både virksomheder og privatpersoner kan første side i søgeresultaterne på Google være nutidens svar på et online visitkort. Det er her potentielle og eksisterende kunder eller arbejdsgivere danner sig deres førstehåndsindtryk og her mange beslutninger bliver træffet.

      Både virksomheder og privatpersoner kan med Online Reputation Management optimere deres online omdømme og visitkort - og dermed også optimere deres fremtidige succes.

      Hvorfor har man brug for Online Reputation Management?

      Både virksomheder og privatpersoner kan have brug for Online Reputation Management, da al omtale aldrig forsvinder fra nettet. Hvis en potentiel kunde, arbejdsgiver eller kontakt støder på dårlig omtale af dig eller din virksomhed, er der stor chance for, at denne fravælger dig og din virksomhed. En undersøgelse lavet af analyseinstituttet YouGov indikerer, at 78 % af danskere stoler på virksomheders online omtale og anmeldelser, uanset om det er godt eller skidt.

      Online Reputation Management kan derfor være nødvendigt for at værne om sit online omdømme, samt hvis du eller din virksomhed har dårlig omtale liggende på nettet, og ikke vil lade dette sætte sine spor fremtidigt.

      Hvad er Proaktiv Online Reputation Management?

      Med Proaktiv Online Reputation Management forebygger man ved at komme eventuel dårlig omtale i forkøbet. Det gør man ved at sikre, at minimum første side i søgeresultaterne præsenterer en virksomhed eller person på den bedst mulige måde. Med Proaktiv Online Reputation Management gør man det altså sværere for eventuel dårlig omtale at fylde i et søgeresultat.

      Hvad er Reaktiv Online Reputation Management?

      Reaktiv Online Reputation Management handler om at begrænse den skade, der allerede er sket. Er der opstået dårlig omtale, negative anmeldelser eller lignende på nettet, sørger man med det reaktive arbejde for at skubbe dette længere ned i søgeresultaterne. Man kan på den måde mindske synligheden af den dårlige omtale og i stedet gøre plads til positiv omtale og korrekt information.

      Hvad gør jeg, hvis jeg finder uønsket indhold om mig selv eller min virksomhed på nettet?

      Der er en lang række ting, du kan gøre, hvis du pludselig finder uønsket eller dårlig omtale af dig selv eller din virksomhed på nettet. I korte træk handler det i første omgang om at skabe sig et overblik over situationen og ikke gå i panik og træffe drastiske beslutninger.

      Lav en vurdering af, om du kan komme den dårlige omtale til livs ved at tage kontakt til de ansvarlige for indholdet, om du har at gøre med personfølsomme oplysninger, og om du har brug for konsulenthjælp til at løse opgaven. Har du ikke selv tid, overskud eller mulighed for at gøre noget ved det uønskede indhold, står ATAK A/S altid klar til at klare opgaven for dig.

      Læs mere om, hvordan du kommer dårlig omtale til livs i ATAKs 10 ORM-bud her.

      Kan jeg fjerne uønsket/usandt indhold om mig selv eller min virksomhed på nettet?

      Som udgangspunkt kan du ikke selv fjerne uønsket eller usandt indhold om dig selv eller din virksomhed på nettet, medmindre det er noget, du selv har lagt op. Hvis indhold og informationer skal rettes eller fjernes, er det administratorerne for den pågældende hjemmeside, der kan/skal gøre det.

      Du kan dog alligevel forsøge at tage kontakt til den pågældende administrator, men hav både tålmodighed og bevar fatningen, når du beder dem om at fjerne det fra deres side. Derudover er det en god ide at ringe og ikke skrive en mail, da dette vil virke mere seriøst.

      Du kan finde flere tips til, hvordan du kan komme dårlig omtale til livs i ATAKs 10 ORM-bud her.

      Hvad gør jeg, hvis jeg finder omtale med følsomme personoplysninger om mig selv på nettet?

      Hvis du finder omtale med følsomme personoplysninger af dig selv på nettet, har du som privatperson mulighed for at kontakte Datatilsynet, der kan hjælpe dig med at få oplysningerne fjernet.

      Finder du specifikke søgeresultater om dig selv på Google, som du ønsker fjernet, har du i henhold til den europæiske databeskyttelseslov mulighed for at anmode Google om at fjerne disse webadresser. Husk dog på, at det suverænt er Google, der bedømmer disse anmodninger, samt at de ikke fjerner webadresser med oplysninger af ”offentlig interesse”, som fx oplysninger om svindel, straffedomme og professionel pligtforsømmelse.

      Kan man fjerne al dårlig omtale på nettet med Online Reputation Management?

      Man kan ikke som sådan fjerne dårlig omtale på nettet, men man kan sørge for gemme den væk. Det gør man ved at rykke den dårlige omtale væk fra de første sider i søgeresultatet, så man ikke støder på den, når man søger på personnavnet eller virksomheden.

      Som udgangspunkt kan alt dårlig omtale fjernes fra de første sider i søgeresultatet.

      Hvor lang tid tager det at få bearbejde uønsket omtale på nettet?

      Det er svært at sætte en fast tidsramme for, hvor lang tid det tager at bearbejde uønsket omtale på nettet med Online Reputation Management, da det kommer an på både omfanget og styrken af den uønskede omtale. Noget uønsket omtale er sværere at fjerne end andet, hvorfor det vil tage længere tid at arbejde det væk i søgeresultaterne.

      Et forløb med Online Reputation Management kan tage fra et par uger og op til mellem et halvt til et helt år.

      Kan jeg sikre mig mod fremtidig dårlig omtale på nettet?

      Du kan sikre dig mod dårlig omtale på nettet ved at investere i forebyggende Proaktiv Online Reputation Management. Med Proaktiv Reputation Management kan du forhindre eventuel fremtidig, dårlig omtale i at placere sig på de første sider af Googles søgeresultater. På den måde sikrer du også, at folk, der søger på dig eller din virksomhed på Google, ikke får det forkerte førstehåndsindtryk.