Proaktiv Reputation Management

Forhindrer at dårlig omtale ødelægger en forretning

Der skal i dag ikke ret meget til for at ødelægge en virksomheds renommé, da det aldrig har været nemmere at ytre sin holdning eller lægge indhold på internettet. Det kan derfor for alle virksomheder være en vigtig og givende investering at få foretaget forebyggende arbejde med Proaktiv Reputation Management for at sikre sig mod dårlig omtale på internettet.

På sociale medier, fora, anmeldelsessider, blogs osv. kan man i dag let give udtryk for holdninger og meninger om en virksomhed eller et produkt. Denne type websites er af den grund også meget stærke, fordi de har mange brugere og er meget dynamiske, hvilket falder i god jord ift. Googles algoritmer for højere ranking. Problemet er dog, at mange udnytter dette til at ødelægge en virksomheds omdømme. Med forebyggende Proaktiv Reputation Management kan en virksomhed forhindre, at dette kommer til at påvirke deres omdømme.

Redningen er forebyggende Proaktiv Reputation Management.

Dårlig omtale kan tage sin udformning på mange forskellige måder. Det kan være mundtligt: at folk i deres netværk taler dårligt om en virksomhed. Det kan ske i de offline medier: trykte medier, TV, radio osv., hvor enten seriøse eller useriøse medier fremhæver en historie, der sætter en virksomhed i et dårligt lys. Og endelig kan det ske online, hvor søgemaskiner som Google indekserer alt indhold på internettet. Sidstnævnte form for dårlig omtale kan forebygges med Proaktiv Reputation Management, der effektivt går ind og afbøder den dårlige omtale.

I følge Danmarks Statistik foretrækker 92 % af danske internetbrugere at bruge Google, når de skal søge efter et produkt, et firma, en person osv. Ovennævnte måder vil alle på den ene eller anden måde resultere i, at den dårlige omtale kommer online. Og når Google indekserer så godt som alt på internettet, og præsenterer disse i søgeresultaterne, er det et enormt vigtigt medie at "holde sig gode venner med". Bliver dårlig omtale synligt i Googles søgeresultater, er der ingen tvivl om, at den vil blive set af eksisterende eller kommende kunder, samarbejdspartnere, leverandører, distributører, venner og familie osv.

Alle virksomheder og deres nøglemedarbejdere kan komme ud for

negativ omtale. Alle virksomheder med dårlig omtale online kan ligeledes være sikre på at miste kunder, hvis ikke de gør noget ved den dårlige omtale. En undersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov viser, at intet mindre end 70 % af danskerne ville fravælge at handle hos en virksomhed, hvis de stødte på dårlig omtale af den på nettet. Dårlig omtale kan altså koste en virksomhed rigtig mange penge, hvis ikke der bliver gået proaktivt ind i kampen med forebyggende Reputation Management. Mange virksomheder undervurderer nemlig, hvor stort et tab der kan være i at have dårlig omtale på internettet.

Ved at investere i Proaktiv Reputation Management kan en virksomhed sikre sig, at et vigtigt medie som Google ikke præsenterer virksomheden forkert og misvisende over for forbrugere, der finder dig gennem Google.

ATAKs arbejde med Proaktiv Reputation Management sikrer med forebyggende tiltag, at dårlig omtale af din virksomhed ikke får mulighed for at blive for synligt på de første par sider i Googles søgeresultater - kontakt os allerede i dag for at komme i gang med det forebyggende arbejde.