SAFEonNET® – et halvt år efter lancering

safeonnet

SAFEonNETDet var både gråt, koldt og februar den dag, teamet hos ATAK A/S med store forventninger og ambitioner slog dørene op for det første bureau på verdensplan, der tilbød online beskyttelse af virksomheders omdømme. Efter at have haft ideen om det nye bureau i støbeskeen i et års tid, præsenterede direktør William Atak i starten af februar 2015 Danmark for det nye bureau, der fik navnet SAFEonNET® – og som i medierne hurtigt fik kælenavnet ”shitstorm-forsikringen”.

ATAK A/S, der siden 1997 har beskæftiget sig med online marketing, er i dag blandt Danmarks førende eksperter inden for Online Reputation Management. ATAK A/S havde inden for de seneste par år oplevet en større og større efterspørgsel efter hjælp til opretholdelse af virksomheders brand og omdømme på nettet. Ligeledes havde der været en betydelig stigning i antallet af privatpersoner og virksomheder, der søgte hjælp til at rydde op online, efter de havde været udsat for dårlig omtale, injurierende angreb eller indblandet i deciderede shitstorms.

Online Reputation Management, som alle har råd til

Ideen bag SAFEonNET® opstod på baggrund af William Ataks indsigt i, hvad dårlig omtale kan have af konsekvenser for en ellers velfungerende virksomhed og dennes omdømme.  Målet med SAFEonNET® var ikke kun at kunne tilbyde virksomheder en billigere form for Online Reputation Management. Målet var også at kunne træde til, så snart skaden var sket, samt løbende at kunne rådgive og bistå virksomheder med proaktiv Online Reputation Management, der kunne sørge for at mindske chancerne for at ende i uvejr og shitstorms på nettet.

Og der var brug for en service som SAFEonNET®, viste det sig. Omkring jul blev der, i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, foretaget en stor undersøgelse omkring danskernes online adfærd i forhold til køb. Her blev det bekræftet, hvor stor skade dårlig omtale på nettet kan have for virksomheder. Undersøgelsen viste blandt andet, at 70 % af danskerne vil fravælge at handle hos en virksomhed, hvis denne havde dårlig omtale online. Ligeledes viste det sig at intet mindre end 82 % af danskerne, i større eller mindre grad, søger efter omtale af en virksomhed, inden de handler eller indgår samarbejde. Altså gav undersøgelsen et billede af, hvor stor skade blot den mindste dårlige omtale kan gøre.

Shitstorm-forsikringen kom til Sverige

Planerne for SAFEonNET® var store, og der skulle ikke gå mere end en måned fra opstarten i Danmark, før det nye bureau havde ekspanderet til Sverige. Dette skete med hjælp fra den internationale iværksætter Jacob Lauervigen, der med sit brede netværk og internationale ekspertise så store muligheder for SAFEonNET®s vækstpotentiale i Sverige. Forhåbningerne til vækstpotentialet i Sverige skyldtes primært det svenske markeds størrelse i sammenligning med det danske og ligeledes var den svenske lovgivning med til at skrue forventningerne i vejret. Dette skyldtes, at den svenske lovgivning gør det endnu sværere for virksomheder at slippe af med et dårligt online omdømme, hvorfor der i langt højere grad er brug for en proaktiv håndtering fra virksomhedernes side.

Allerede ved udgangen af 2015 forventes SAFEonNET®s svenske afdeling at overgå den danske vækst, hvilket vil være med til at skabe et solidt, nordisk fundament, der muliggør en fortsat europæisk ekspansion i lande som Tyskland, Frankrig og England.

International erhvervskvinde på bestyrelsesformandsposten

SAFEonNET® tiltrak hurtigt opmærksomhed fra forretningsverdenen, og ikke blot internt anedes der muligheder for stor international succes. For at maksimere denne succes og facilitere den internationale ekspansion allierede SAFEonNET® sig d. 16. marts 2015 med den succesfulde erhvervskvinde Pernille Fabricius, der indtrådte som bestyrelsesformand.

Pernille Fabricius er uddannet Cand.merc.aud fra Copenhagen Business School og har derfor en kyndig viden inden for revision og finansiel rådgivning. Pernille Fabricius har siddet som Senior Vice President i Corporate Finance hos ISS og har derudover besiddet ledende poster hos bl.a. TMF, Topaz og Maersk ved siden af en lang række bestyrelsesposter hos internationale virksomheder som MT Højgaard og Royal Greenland.

Med Pernille Fabricius som fundraiser og strateg bag den internationale ekspansion er det planen, at SAFEonNET® om 10 år skal udvikle sig til at være en global virksomhed. Med den fart, den digitale udvikling har, er det heller ikke utænkeligt, at SAFEonNET® kan realisere planerne endnu hurtigere.