Hvad er sociale medier?

Hvad er sociale medier? Udtrykket dækker over en lang række forskellige teknologier og tjenester på internettet, som skaber et fællesskab af interaktive brugere. Sociale medier er kort sagt en række steder på internettet, hvor indholdet bliver genereret af interaktion med resten af internettet, som eks. Wikipedia, Facebook, Flickr, Twitter, Digg, YouTube, Stumbleupon, LinkedIn, Google+, MySpace osv.

Hvad er sociale mediers rolle og hvordan har det påvirket internettet? Før opblomstringen af sociale medier som Facebook, Twitter og YouTube blev internettet primært brugt til at søge viden, andre havde frembragt.

Sådan er det ikke længere. De sociale medier er nu ved at forvandle internettet fra et gammeldags bibliotek, hvor vi jagter informationer (fx via søgemaskiner som Google), til en smart café hvor vi interagerer med hinanden og samles om det, vi interesserer os for. Og den udvikling ser ikke ud til at stoppe foreløbig.

Hvad er sociale mediers betydning for virksomheder? Først og fremmest betyder det, at måden, hvor på de bruger internettet , skal tilpasses til brugerne og være dialog frem for monolog. Et godt eksempel på sociale mediers betydning er Facebook, hvor brugerne deler deres tanker og holdninger med venner og bekendte, uploader billeder og videoklip og kommenterer lystigt på hinandens indhold.

83 % af alle virksomheder bruger i dag Facebook, fordi Facebook samler millioner af brugere på tværs af alder, geografi, interesser osv. I de sociale medier kan man hurtigt få millioner af mennesker i tale, og man kan som virksomhed i langt højere grad end ellers kommunikere direkte med kunderne.