Søgemaskiner - Markedsføring og Annoncering i Søgemaskiner

Søgemaskiner

Er du at finde, når potentielle kunder søger?

Søgemaskiner bruges, når der er et konkret behov, hvad enten der søges på et produkt, en ydelse, en information, en person eller en virksomhed.

Brugerne har forventninger til søgemaskinen og søgeresultatet. Behovet skal afdækkes hurtigt og præcist, hvorfor side 2 på hvilken som helst søgemaskine oftest er sjældent besøgt.

Hvis en virksomhed, der gerne vil finde kunder via søgemaskiner, skal altså helst være repræsenteret på side 1 i søgemaskinerne - ellers handler kunderne hos konkurrenten.

Den absolut stærkeste søgemaskine er Google og har været det igennem

flere år. Men sådan har det ikke altid været. Altavista og Yahoo m.m. har fyldt godt i gadebilledet igennem en del år, før Google for alvor overtog så godt som alle markedsandele.

I forbindelse med Microsofts køb af Yahoo og lanceringen af Bing, kom der for første gang i mange år konkurrence til Google, som kunne mærkes - dog på et meget lavt niveau. Microsoft har ikke formået at brande Bing som søgemaskine, men qua Microsofts enorme portefølje af produkter og tjenester, hvor Bing er standard-søgemaskine, samt et samarbejde med Facebook, har Bing trods alt formået at erobre 10% markedsandele i Danmark.

"Hvornår har du hørt om nogen, der bruger søgemaskiner for hyggens skyld?"

Organiske søgeresultater og sponsorerede annoncer

En søgemaskine er delt op tre søgeresultater.

  1. Sponsorerede annoncer (AdWords) øverst og til højre. Når konkurrencen er høj, er der typisk tre annoncører i toppen og otte annoncører til højre. Annoncer kan også vises på bunden af siden.
  2. Organiske søgeresultater er placeret midt på siden under de øverste annoncer.
  3. Lokale søgeresultater vises blandt de organiske søgeresultater og vises kun ved søgeordets lokal-relevans.

Ser man på uofficielle tal og analyser fra søgemaskineeksperter verden over, klikker 20-25% på annoncerne, og 75-80% foretrækker at klikke på de organiske søgeresultater.

Hvorfor er/bør søgemaskiner være en foretrukken annonceringskilde?

Fordi der er meget kortere til, at brugeren kan blive en kunde i din virksomhed sammenlignet med alle andre annonceringskilder. En søgemaskine dækker brugerens behov - og din virksomhed skal blot sikre sig, at den er repræsenteret med de rigtige produkter/ydelser, priser, services og budskaber.

55% af ATAKs kunder bruger søgemaskiner som deres eneste markedsføringskilde. Det er stof til eftertanke!

Kunne du tænke dig at blive kontaktet af en konsulent, der kan fortælle dig mere om mulighederne omkring markedsføring og annoncering i søgemaskiner? Brug kontaktformularen til venstre eller klik her.