William Atak optræder som ekspert i ”Shitstorm” på P1

William Atak optræder som ekspert i ”Shitstorm” på P1

01/06/2016
|

Som shitstormekspert sidder William Atak med i DR’s nye radioprogram ”shitstorm”, hvor han vurderer omfanget af en række af Danmarks mest omtalte mediestorme.

Programmets vært Abdel Aziz Mahmoud sætter fokus på det som populært kaldes en shitstorm, som er små sager der uventet udvikler sig i mediebilledet. I dette indslag udtaler Berlingske Tidendes chefredaktør Tom Jensen sig om reaktionerne i kølvandet på lederen ”Kvind jer op”. Desuden indeholder programmet et interview med Bjørn Larsen. Styrmanden som utilsigtet startede Bilka-gate. Sidst rundes programmet af med en kort analyse af Jeppe Kofoeds omdiskuteret tweet efterfulgt af tre gode råd til pressehåndtering af William Atak.

Når tasker bliver vigtigt

19. maj 2016 udgav Berlingske Tidende en leder med titlen ”Kvind jer op”. Artiklen var et indspark i debatten om kvinders ligestilling på arbejdsmarkedet. Som chefredaktør for Berlingske Tidende blev Tom Jensen holdt personligt ansvarlig for artiklens indhold som vakte utilfredshed blandt mange af avisens læsere på grund af en kommentar om håndtasker.

Tom Jensen forklarer i programmet hans oplevelse med den overvældende reaktion på de sociale medier og forklarer baggrunden for den opfølgende leder med titlen ”Det, Berlingske mener, er”, hvori Berlingske trækker i land i forhold til den tidligere artikel.

På et shitstorm-barometer fra 1-100 hvor 100 er det højeste, vurderer William Atak, at shitstormen kan betragtes som at være på 25. Overordnet set var det en lille storm for Berlingske Tidende men betragteligt større for Tom Jensen. William Atak mener at begge involverede parter, Berlingske og Tom Jensen, håndterede situationen rigtigt godt og lægger især vægt på den gode kommunikation imellem alle parterne til den gode afvikling af situationen.

Danmarks største shitstorm

Programmets andet indslag om Bilka-gate ligger i en helt anden kategori. I dagene efter julen 2015 opstod der heftig debat på de sociale medier, hvilket resulterede i at 17-årige Mohamad bliver fyret fra Bilka. Abdel Aziz Mahmoud interviewer Bjørn Larsen som mod sin vilje blev involveret i Danmarks største shitstorm, og William Atak vurderer en shitstorms indflydelse for privatpersoner.

I interviewet fortæller Bjørn Larsen om sin motivation for at deltage i debatten og hans forståelse af hændelsesforløbet. I forlængelse af interviewet pointerer William Atak, at det var en særdeles ubehagelig oplevelse for både Bjørn og Mohamad, og at det er nemmere for almindelige mennesker at ende et sted hvor de ikke kan bunde, hvorimod professionelle indenfor kommunikationsbranchen bedre kan håndtere shitstorms, da de som oftest gør sig flere overvejelser i forhold til det videre kommunikationsforløb. På et shitstorm-baromenter ligger Bilka-gate ifølge William Atak på en 75 ud af 100 for Bilkas side og Bjørn sprænger skalaen.

Tre gode råd

Sidst i programmet diskuterer Abdel Aziz Mahmoud og William Atak den efterfølgende pressehåndtering af Jeppe Kofoeds omdiskuteret tweet, og i forlængelse af dette giver William Atak tre gode råd til at bremse en shitstorm.

  1. Lad vær med at gå i panik

Det kan virke overvældende pludseligt at blive udsat for en shitstorm. Her er det vigtigt at holde hovedet koldt, lade være med at gå i panik og få lagt en fornuftig strategi til at komme ud af shitstormen.

  1. Erkend behovet for professionel hjælp

Shitstorms på digitale medier er et relativt nyt fænomen, og mange kommunikationsafdelinger er ikke klædt tilstrækkeligt på til at håndtere sådanne situationer. Det er vigtigt at få professionel hjælp til at håndtere situationen bedst muligt.

  1. Undskyld gerne på det rigtige tidspunkt

Det er aldrig for sent at trække i land og sige undskyld. En shitstorm kan være en meget ukontrollerbar størrelse, og det er derfor vigtigt ikke at bekæmpe en shitstorm med stædighed.

Hør William Atak i det fulde radioprogram her: