5 tegn på at der er tale om falske anmeldelser

Spot de falske kundeanmeldelser
03/12/2025 · Review Management
illustration af falske anmeldelser
03/12/2025 · Review Management

Anmeldelser fra kunder på platforme som Trustpilot kan indeholde reel kritik. Virksomheder oplever dog i stigende grad, at brugere skriver falske anmeldelser. Her er 5 tegn på, at der er tale om falske anmeldelser af din virksomhed.

De 5 tegn på falske anmeldelser

Når du læser anmeldelser af din virksomhed på Trustpilot, er der nogle helt specifikke tegn, der kan afsløre, om der er tale om falske anmeldelser. Her gennemgår vi de 5 største tegn på, at en anmeldelse af din virksomhed er falsk.

1. Er anmeldelsen skrevet af en kunde?

Hvis du har mistanke om, at en anmeldelse er falsk, så er det i første omgang vigtigt at tjekke, om du genkender “kundens” navn. Tjek din kundedatabase og se, om anmelderens navn går igen. Her er det dog vigtigt at pointere, at anmeldere har ret til at være anonyme eller bruge et navn, der ikke er deres eget.

2. Åbenlyse falske påstande og kritikpunkter

Når du læser en dårlig anmeldelse, kan der i selve anmeldelsens indhold være flere tegn på, at anmeldelsen er falsk. Det største tegn er, hvis anmeldelsen indeholder kritikpunkter, som ikke kan være sande. Skriver anmelder eksempelvis, at din virksomhed har solgt en falsk vare, selvom alle dine varer er verificeret? Eller skriver anmelderen, at din restaurant har serveret for gammel mad, selvom al mad har været friskt? Hvis du er helt overbevist om, at påstanden ikke kan være sand – så er det et godt tegn på en falsk anmeldelse.

3. Omtaler anmeldelsen en vare eller service, som virksomheden ikke udbyder

Et andet klart tegn på falske anmeldelser findes også i selve anmeldelsens indhold. Beskriver anmelder en tjeneste eller en vare, som din virksomhed ikke udbyder? Så er det med høj sandsynlighed en anmeldelse af den forkerte virksomhed og dermed en falsk anmeldelse. 

4. Er der tale om en kundeoplevelse?

Når du læser anmeldelsen, kan der være vendinger, som er afslørende. Nævner anmelderen eksempelvis en dårlig chef eller et personligt oplevelse med en medarbejder uden for arbejdspladsen? Platformene er skabt til kundeanmeldelser. Derfor anses det som en falsk anmeldelse, hvis anmeldelsen ikke er knyttet til en kundeoplevelse.

5. Mange dårlige anmeldelser på kort tid

Oplever din virksomhed, at der pludselig kommer en hel strøm af dårlige anmeldelser med enslydende indhold? Hvis der kommer usædvanligt mange negative anmeldelser på kort tid, så tyder det på, at anmelderne er blevet opfordret til at skrive falske anmeldelser for eksempel på baggrund af opslag på sociale medier, dårlig omtale i medierne.

Hvad gør man ved falske anmeldelser?

Hvis du har mistanke om, at anmeldelser af din virksomhed er falske, så ønsker du naturligvis at få dem fjernet. Trustpilot, Google og andre anmeldelsesplatforme har indbyggede muligheder for at rapportere falske anmeldelser. Det kan dog være en lang og kompleks proces at få en falsk anmeldelse fjernet – selv hvis man har gode argumenter. Ofte vil man blive mødt med afvisninger og maskinskrevne besvarelser, der er svære at tyde. Derfor giver mange virksomheder op og lader falske anmeldelser stå til, men det behøver de ikke.

ATAK Nordic er et kommunikationsbureau med stor erfaring inden for håndtering af kundeanmeldelser også kaldet Review Management. Gennem årene har vi hjulpet et hav af virksomheder med at få slettet falske anmeldelser på Trustpilot og andre anmeldelsesplatforme. Vi har stor erfaring med platformens retningslinjer, processer for rapportering og de argumentationer, der har størst succesrate. Samtidig har vi direkte kontakt til ledende medarbejdere på Trustpilot, hvilket giver os mulighed for at forklare selv de mest komplicerede sager med falske anmeldelser.

Skal vi hjælpe din virksomhed med at vinke farvel til falske anmeldelser? Læs mere om håndtering af kundeanmeldelser hos ATAK Nordic.

Få hjælp fra førende eksperter
Udfyld formularen her, og lad os hjælpe dig med håndtering af dine kundeanmeldelser

    Vil du lære mere om håndtering af online kundeanmeldelser? Læs mere om bogen Glad Kunde Sur Kunde, der er skrevet af stifter og ejer af ATAK Nordic, William Atak.