Reputation attack – hackere angriber virksomheders omdømme

Reputation attack

Hackere angriber virksomheders omdømme

Omdømme er vigtigt. Et godt omdømme tiltrækker kunder, mens dårlig omtale og negative anmeldelser har den modsatte effekt. Derfor er Reputation Attack – hackerangreb på virksomheders omdømme – en reel trussel. Bliver man som virksomhed offer for et reputation attack, kan det nemlig få fatale konsekvenser. Og det er en trussel, der kan være rigtig svær at beskytte sig imod.

I Danmark er der ikke mange, der har hørt om de såkaldte ”Reputation attacks”. Det skyldes, at der stadig ses forholdsvis få tilfælde herhjemme. Men i udlandet er hackerangreb på virksomheders omdømme en realitet, som virksomheder af enhver art må forholde sig til. Angrebene sker helt grundlæggende ved, at hackerne lægger falske, negative anmeldelser ud på populære anmeldelsessider som Yelp, Tripadvisor og Trustpilot. Disse anmeldelser skræmmer eksisterende og potentielle kunder væk, som har lidt til ingen chance for at gennemskue, at de er falske.

Truslen om angreb bruges til afpresning

Reputation attacks er en reel trussel, og konsekvenserne kan være svære at overskue. Online anmeldelser spiller en stor rolle, når kunder skal vælge, om de vil handle hos eller med en virksomhed eller ej. Derfor er det enhver virksomheds værste mareridt, at der pludselig ligger en masse negative anmeldelser, som ikke har grobund i nogen reel købsoplevelse, men som ikke desto mindre fortæller en skadelig historie om virksomheden.

Derfor er truslen om et reputation attack ofte nok i sig selv. Historierne går ofte på, at hackere henvender sig til virksomheder og kræver penge, hvis virksomheden vil beskytte sit omdømme. Dermed bliver virksomheden sat i en svær situation, som næsten uanset udfaldet vil blive en dyr affære.

Fænomenet er allerede stort i udlandet

I Danmark kender vi som sagt ikke så meget til reputation attacks – endnu. Sandsynligheden taler for, at også danske virksomheder på et tidspunkt må forholde sig til denne trussel. I USA er der allerede talrige eksempler på, hvor galt det kan gå, når virksomheders omdømme angribes af organiserede hackere.

Et eksempel er det online rejsebureau, CheapAir. De blev kontaktet af en gruppe hackere, der truede med dårlige anmeldelser og negative kommentarer i tusindvis på både anmeldelsessider og sociale profiler. I truslerne var det også beskrevet, hvordan hackerne ved hjælp af mere end.2 million irrelevante kommentarer på blogs ville smadre virksomhedens rankings i søgemaskinerne. Hackerne krævede et beløb på 10.000 amerikanske dollars, hvilket svarer til ca. 65.000 danske kroner, hvis CheapAir ville beskytte deres omdømme og rankings. Hackerne understregede desuden, at når først skaden er sket, kan det ikke gøres om – ikke engang af hackerne selv.

reputation attack hacker

Reputation attacks kan få store konsekvenser

Et angreb på omdømmet kan få store og vidtrækkende konsekvenser for virksomheder – især hvis angrebet udføres ved hjælp af online anmeldelser. Online anmeldelser spiller nemlig en stor og afgørende rolle, når de fleste mennesker skal tage en købsbeslutning. Faktisk viser undersøgelser, at hele 96% af alle danskere bliver påvirket af online anmeldelser, når de skal købe en vare. Og det er intet mindre end 78% af alle, der stoler mindre på en virksomhed, hvis der ligger dårlig omtale på nettet. Hvis du vil blive klogere på, hvordan kunder påvirkes af online anmeldelser, så læs med her.

Hvis der ligger negative anmeldelser på sider som Trustpilot, Yelp og TripAdvisor, kan det få store konsekvenser for en virksomhed. Også selvom anmeldelserne er falske. Det bliver nemlig op til den enkelte virksomhed at overbevise både anmeldelsessider og kunder om, at anmeldelserne ikke har grobund i en reel købsoplevelse. Selv hvis der ikke hersker nogen tvivl om, at anmeldelserne er falske, vil det være svært og i nogle tilfælde umuligt at få dem fjernet.


reputation attack skade

Stor skade for små omkostninger

Den digitale revolution har betydet mange store fremskridt for samfundet og menneskeheden. Men i takt med, at den almene befolkning får flere muligheder, får de kriminelle det også. Ligesom virksomheder i dag kan nå ud til mange mennesker for et lavt beløb, har hackere og digital kriminalitet den samme rækkevidde.

Det forlyder, at hackere tilbyder at lave reputation attacks for ikke mere end 500 amerikanske dollars, hvilket svarer til ca. 3000 danske kroner. Det er ikke nogen høj pris, når man tænker på, hvor mange penge det kan indbringe, eller hvor store tab den ramte virksomhed ofte lider. Man kan forestille sig, at en virksomheds direkte konkurrenter kan have interesse i at bestille den slags arbejde for at øge deres egen omsætning og vækst. Derfor er reputation attacks en strategi, hvor man for ganske få penge kan udøve stor og permanent skade.


Svært at lovgive på området

Reputation attack er en alvorlig trussel. I udlandet er det som sagt allerede et fænomen, der forudsiges kun at vokse fremadrettet. I Danmark ser vi sjældent, at organiserede hackere kontakter virksomheder med trusler om at skade deres omdømme. Til gengæld er det ikke sjældent set, at forbrugere truer virksomheder med at sprede dårlige anmeldelser af dem på diverse anmeldelsessider og derved udøve et lille reputation attack. Det er dog langt mere alvorligt, når deciderede hackere kommer på banen, da de ofte har mulighed for at gøre langt større og mere permanent skade.

Den store udfordring ved problemstillingen er, at det er svært at lovgive på området. Da det hele foregår digitalt, kræver det enorme ressourcer at trevle en sag op. Ikke mindst fordi en hacker sagtens kan sidde på den anden side af jorden og udføre arbejdet. Selvom vi fx lovgiver på området i Danmark, er vi altså ikke beskyttet mod internationale reputation attacks. Derfor er det svært at beskytte sig mod disse angreb, og hvis det skal gøres, kræver det en både stor og international indsats fra myndighederne.

reputation attack lovgivning

Hvad kan man gøre?

Hvis man som virksomhed bliver udsat for truslen om et reputation attack, står man i en rigtig svær situation. Enten må man betale de høje beløb, som hackerne kræver, og ellers må man lide de tab, som angrebet vil medføre. Selv hvis man vælger at betale hackerne, giver det ikke nogen garanti for, at de ikke vender tilbage med flere og dyrere krav. Derfor er det som udgangspunkt dumt at betale hackerne, ikke mindst fordi det gør det til en attraktiv forretning, og derfor potentielt kan få omfanget af reputation attacks til at vokse.

Hvis man bliver offer for et reputation attack, bør man ihærdigt forsøge at få de dårlige anmeldelser fjernet ved at påvise, at de er falske. Det kan dog være en svær og sommetider også en umulig opgave. Under alle omstændigheder er det et tidskrævende arbejde, der kræver tålmodighed og snilde (Læs mere om review management).

Udsættes man for et reputation attack, kan det derfor være en idé at få professionel hjælp fra eksperter i online reputation management. Hos ATAK A/S sidder der rutinerede eksperter på området, der ved, hvordan man lægger den bedste strategi for at begrænse skaden af de negative anmeldelser. Fx kan man, hvis det viser sig helt umuligt at få fjernet anmeldelserne, forfatte et standard-svar, så eventuelle besøgende ikke er i tvivl om, at der er tale om falsk omtale. Dog vil et lavt antal stjerner på fx trustpilot ofte skræmme kunden væk fra siden med det samme, hvorfor den bedste strategi altid er at forsøge at få de negative anmeldelser fjernet helt.


Bliv kontaktet af en ekspert - udfyld formularen:

    OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, bruger vi de indtastede oplysninger til at tage kontakt til dig. Læs mere i vores persondatapolitik.

    ....eller ring på 3510 5050 for at tale direkte med en af vores eksperter med det samme.