Reputation Marketing - den helt rigtige marketing-strategi

Reputation Marketing


Reputation Marketing ligger tæt op af Reputation Management, men vil man som virksomhed have succes, bør man have øje for begge dele. Hvor Reputation Management i fleste tilfælde handler om at være reaktiv, tager Reputation Marketing primært udgangspunkt i proaktivitet. Og det er vigtigt – især på internettet, hvor dit online omdømme betyder mere og mere for kunderne. Hvis din virksomhed skal have succes på internettet og slå konkurrenterne, bør I derfor have en klar Reputation Marketing-strategi.

Hvad er Reputation Marketing?

Reputation Management handler om at rette op på sit online omdømme, hvis man har dårligt omdømme. I modsætning til dette handler Reputation Marketing om at skabe et positivt og stærkt omdømme – og vise det frem. Man kan dele Reputation Marketing op i flere forskellige områder, da man kan opnå det ønskede slutresultat af flere veje. En stærk Reputation Marketing-strategi vil ofte være en blanding af flere forskellige tiltag. Jo mere god omtale, du har, og jo flere vinkler det kommer fra, jo større er sandsynligheden for, at kunderne vil vælge dig frem for konkurrenten.
Reputation Marketing består blandt andet i at få gode anmeldelser og vise dem frem. Men det handler bl.a. også om effektiv PR/medieomtale, fremvise referencer/kundeudtalelser og at få ambassadører for brandet. Kort sagt går Reputation Marketing ud på at brande din virksomhed som et sted, der er værd at bruge penge. Man kan altså sige, at Reputation Marketing er en proaktiv indsats, som I bedste fald vil medføre, at I slet ikke har brug for en reaktiv indsats i form af reaktiv Reputation Management.

Markedsføring er rykket online

Markedsføring er rykket online

Vores samfund bliver hele tiden mere digitaliseret, og derfor er den traditionel markedsføring i høj grad rykket online. Der er intet, der tyder på, at denne udvikling vil stoppe eller sagtne farten – tværtimod. Derfor er det vigtigt at have en stærk Reputation Marketing-strategi, så din virksomhed kan udføre effektiv markedsføring online. Undersøgelser viser, at hele 82% altid søger efter omtale på en virksomhed, inden de handler der. Det giver sig selv, at kunder hellere vil handle hos en virksomhed, som har mange gode anmeldelser, eller som er blevet omtalt af anerkendte medier eller personer, end en hvor der slet ikke ligger nogen omtale. Man kan altså sige, at det ikke længere er nok ikke at have et dårligt omdømme – du skal have et godt omdømme.


Brug internettet til din fordel

At markedsføring er rykket online, er ikke nødvendigvis nogen dårlig ting. Tværtimod kan det styrke din virksomhed og dit brand, hvis du forstår at udnytte potentialet. Internettet har nemlig gjort det muligt at få dit budskab ud på helt nye måder. Før i tiden kunne det være svært at ramme de steder, hvor de potentielle kunder befandt sig. I dag har vi de sociale medier med millionvis af daglige interaktioner og ikke mindst de mange blogs og netaviser. Det er altså store og tunge platforme, som kan give din virksomheds omdømme et mærkbart boost, hvis du forstår at udnytte dem. Og det er netop derfor, at det er så vigtigt at lægge en god og effektiv Reputation Marketing-strategi.
Brug internettet til din fordel

Hvordan kommer man i gang med Reputation Marketing?

Man kan roligt sige, at fremtidens markedsføring i høj grad er præget af Reputation Marketing. Det er ikke længere nok ikke at have et dårligt omdømme – du skal have et godt omdømme, der bringer kunden positive konnotationer. Reputation Marketing er den mest effektive måde at opnå netop dette på. Det kan dog godt virke en smule uoverskueligt at komme i gang med, hvis man ikke har erfaring på området. Det er ofte en god idé at lægge en decideret Reputation Marketing-strategi, inden man går i gang.
Inden man lægger sin strategi, skal man først og fremmest have øje for de forskellige faktorer og metoder, der findes inden for Reputation Marketing. Læser du videre, vil du blive klogere på de forskellige muligheder inden for Reputation Marketing samt deres fordele og ulemper. Det vil give dig bedre forudsætninger, når du skal til at lægge din egen Reputation Marketing-strategi.

Bliv kontaktet af en ekspert - udfyld formularen:

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, bruger vi de indtastede oplysninger til at tage kontakt til dig. Læs mere i vores persondatapolitik.

....eller ring på 3510 5050 for at tale direkte med en af vores eksperter med det samme.


”Man kan roligt sige, at fremtidens markedsføring i høj grad er præget af Reputation Marketing. Det er ikke længere nok ikke at have et dårligt omdømme – du skal have et godt omdømme, der bringer kunden positive konnotationer”


PR – at fortælle en god historie

Omtale i medierne er en af sværvægterne, når det kommer til Reputation Marketing. Hvis man får et link eller omtale fra en af de store danske medier, er det guld værd. Omtale i de store danske medier vil styrke dit brand og få det til at syne mere troværdigt i kundernes øjne. Men netop fordi presseomtale giver så stor værdi, er der mange om buddet – og det er ikke nemt at få sit navn i medierne.
Medierne er nemlig godt klar over, at mange kun henvender sig til dem, fordi de ønsker den markedsføringsmæssige værdi. Hvis du vil lave effektivt PR-arbejde i forbindelse med din Reputation Marketing, handler det om at fortælle en god historie. PR-arbejde er både tid- og energikrævende, men lykkedes det, vil det være det ekstra arbejde værd.

Skab ambassadører for dit brand

At nå ud i de store danske medier kan være lidt af en opgave, især for mindre eller nystartede virksomheder. Heldigvis findes der også andre måder, hvorpå man kan få omtale online – nemlig ved hjælp af ambassadører. Ved at skabe ambassadører for dit brand er du sikker på at få positiv omtale fra personer, der tilsyneladende ikke har noget at gøre med din virksomhed. Eksempelvis er der mange virksomheder, der har haft stor succes med at betale populære bloggere med en stor følgerskare for at dele en historie om netop deres produkt eller service. På samme måde er der også virksomheder, der finder kendte mennesker eller andre profiler, som de bruger i deres reklame og markedsføring. At have ambassadører, der taler godt om virksomheden til deres tilhængere, er også en vigtig del af en god Reputation Management-strategi.
Skab ambassadører

Vær aktiv på de sociale medier

De sociale medier stormer frem. Næsten alle danskere har profiler, som de bruger hver eneste dag. Der er altså kæmpe potentiale på de sociale medier, når man ser det gennem Reputation-briller. At være aktiv på de sociale medier og interagere med sine kunder er en oplagt måde at skabe synlighed omkring virksomheden og tiltrække sig positiv opmærksomhed. På de forskellige sociale medier er der et utal af funktioner, der gør det nemmere at skabe en dialog med kunderne. Eksempelvis kan man ved hjælp af konkurrencer, afstemninger, spørgeskemaer og andre spændende opslag komme i direkte kontakt med kunderne.
Ved at skabe en sådan dialog på de sociale medier sikrer du ikke alene, at kunderne føler sig hørt og inddraget, men også at du får unik adgang til deres tanker og meninger. Er du generelt aktiv på de sociale medier, og interagerer du meget med dine følgere, vil du også have en bedre rækkevidde. Det vil igen være en fordel, når du deler dine positive historier, da de så vil blive spredt til et nyt netværk af potentielle kunder.

Få positive anmeldelser – og besvar dem

Ligesom dårlige anmeldelser kan være med til at give et dårligt omdømme, er positive anmeldelser afgørende for dig, der gerne vil skabe et godt omdømme for din virksomhed. En del af din Reputation Marketing-strategi bør også være, hvordan du vil få dine glade kunder til at skrive en anmeldelse. Ofte er det nemlig kun, hvis kunder føler sig dårligt behandlet, at de skriver en anmeldelse. Selvom du kun har en sur kunde ud af 1000, kan din virksomhed sagtens få et dårligt online omdømme, der skræmmer potentielle kunder væk, hvis vedkommende er den eneste, der skriver en anmeldelse. Af samme grund bliver det billede, man får af virksomheder via deres online anmeldelser, ofte skævvredet til den negative side. For at modvirke og undgå denne tendens bør man via Reputation Marketing forsøge at indhente så mange gode anmeldelser som muligt. Hvis din ene dårlige anmeldelse drukner i et hav af gode anmeldelser, vil det nemlig næppe have store konsekvenser for virksomhedens succes.
anmeldelser

Sådan indhenter du de gode anmeldelser

Som sagt er det ikke altid lige nemt at få de glade kunder til at skrive anmeldelser. De vrede kunder, der føler sig dårligt behandlet, har et formål med at skrive en anmeldelse – det har de tilfredse kunder ofte ikke. Samtidig lever vi i en travl hverdag, hvor man hurtigt kan mangle tid eller glemme at skrive en anmeldelse. Reputation Marketing handler blandt andet om at gøre en aktiv indsats for at indhente de gode anmeldelser. I al sin enkelhed handler det om at gøre det nemt for kunderne at anmelde. Eksempelvis er det en god idé at oprette virksomheden på diverse anmeldelsessider, fx Trustpilot og Yelp, så det er nemt for kunden at finde den. Det kan også være en idé at dele visitkort ud med URL til anmeldelsessider eller sende links med i mails til kunder.

Giv din virksomhed personlighed

Når konkurrencen er høj, handler det om at skille sig ud. Og det gør man i høj grad ved at give sin virksomhed personlighed. Det ses blandt andet på, at kunder er langt mere tilbøjelige til at skrive en god anmeldelse, hvis de bliver opfordret personligt. Eksempelvis kan du spørge dine kunder, mens de stadig er i din butik, om de vil give dig en anmeldelse. At oprette et online spørgeskema, som de kan svare på, mens de er der, kan også være en god løsning. Har du en positiv dialog med en kunde via de sociale medier, er det også oplagt pænt at bede om en god anmeldelse. På den måde gør man det både nemt og personligt, hvilket øger kundernes lyst til at dele deres mening om din virksomhed og/eller produkter og services på nettet.


Hvordan skal jeg besvare en anmeldelse?

Når du har modtaget en god anmeldelse, er det ofte en god idé at reagere på den. Det kan enten gøres ved hjælp af et ”synes godt om” eller en unik besvarelse. At du reagerer hensigtsmæssigt kan være med til at styrke din virksomheds online omdømme – også hvis det er en negativ anmeldelse. Selv hvis anmeldelsen er negativ, kan den rigtige besvarelse være med til at vende det til en positiv situation.
En del af Reputation Marketing består altså også I at svare og reagere på en anmeldelse, når du modtager den. For at være sikker på, at du altid reagerer hensigtsmæssigt i forhold til den enkelte anmeldelse, kan du med fordel gøre brug af vores infografik.

Del dine succeser

Reputation Marketing handler i høj grad om synlighed. Derfor bør du sikre dig, at den positive omtale og virksomhedens succeser bliver spredt ud til flest mulige potentielle kunder. Hvis du modtager en god anmeldelse, får medieomtale eller lignende, bør det altså deles. Hvis virksomheden har en blog, en hjemmeside eller profiler på de sociale medier, er det alle sammen steder, der er gode at dele succeser. Af samme grund er det en god ting at være aktiv på disse kanaler, da eksempelvis sociale profiler vil have en langt større rækkevidde, hvis man bruger dem jævnligt. Hvis du har haft et godt samarbejde, kan du også dele dine referencer og testimonials på både din egen hjemmeside og på eksterne kommunikationskanaler. Reputation Marketing handler på den vis både om at skabe succeser og at dele dem efterfølgende. På den måde gør du en aktiv indsats for at skabe et synligt godt online omdømme for din virksomhed.
succes

Kom i gang med Reputation Marketing - udfyld formularen:

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, bruger vi de indtastede oplysninger til at tage kontakt til dig. Læs mere i vores persondatapolitik.

....eller ring på 3510 5050 for at tale direkte med en af vores eksperter med det samme.