Auktionen foregår, hver gang en bruger foretager en søgning på Google. Auktionen bestemmer, hvilke annoncer søgningen skal udløse, og i hvilken rækkefølge annoncerne vises i Googles søgeresultater.
Hver gang et af dine søgeord matcher med en søgning gennemført på Googles søgemaskine, vil der foregå en auktion sammen med alle andre berettigede annoncer. Auktionen afgør, om din annonce vises eller ej, samt hvilken annonceplacering på siden den får.
Sådan virker auktionen:
Systemet har altså fokus på den annoncør, der er placeret lige under dig, hvilket sikrer dig, at du betaler mindst muligt for dine klik. Dette kaldes Adwords Discounter, da du opnår en form for rabat på dine klik, når man sammenligner din max CPC og faktiske CPC (actual CPC). Prisen på søgeordet er altså lavere end dit bud og kaldes CPC. På din konto kan du følge med i, hvor meget du har givet i gennemsnit pr. klik for det pågældende søgeord under kolonnen Gns. position.
Systemet belønner også høje kvalitetsresultater, som eftergiver lavere klik priser og højere placeringer.
Husk, at auktionen er et øjebliksbillede, så næste gang samme søgning foretages, kan rangeringen være anderledes. Det skyldes ofte, at mange annoncører har begrænsede budgetter og anvender standard levering, så Google fordeler deres visninger jævnt over døgnet. Ellers kan det skyldes at budgettet er opbrugt eller andre ugyldighedsgrunde indtræffer.