Bandlysning i SEO

Hvad betyder bandlysning i SEO-sammenhænge?

Hvis en søgemaskine (som for eksempel Google) bandlyser en, betyder det, at hjemmesiden fjernes fra indekset og derfor ikke kan søges på. Ens hjemmeside er ikke nødvendigvis blevet bandlyst, bare fordi den er faldet i rangeringen i søgeresultaterne. Faldet kan skyldes, at dine konkurrenter er bedre til at markedsføre sig, end du er.

En bandlysning fra Google betyder, at man dagligt går glip af 80% af alle søgninger på nettet.

Man kan tjekke om hjemmesiden er udsat for bandlysning af Google ved at skrive ”site:www.dinhjemmeside.dk” ind i søgefeltet. Hvis hjemmesiden popper op, er den ikke blevet udsat for bandlysning.

Brug af black hat SEO medfører bandlysning

Følgende metoder er eksempler på black hat SEO:

  • Black Hat Cloaking: Èn form for indhold vises til søgemaskinens crawlere og en anden vises til de besøgende.
  • Skjult tekst i grafikken fx ved at skrive i hvidt på en hvid baggrund. På den måde kan man inkludere den rette kombination af søgeord, som ellers ville være svære at få inkluderet i teksten.
  • Doorway Pages: en side, der er designet udelukkende for at kunne rangere højt i søgeresultaterne, men som leder de besøgende videre til en helt anden side, som ikke har fortjent den høje rangering.
  • Teknikker, der også er ulovlige ifølge den danske lovgivning, som inkluderer hacking og/eller brug af ulovlige botnetværk.

Kan hjemmesiden reddes efter bandlysning fra søgemaskinerne?

Er man offer for bandlysning af ens hjemmeside, får man én chance til at gøre det godt igen ved at rette fejlene og anmode om revurdering. Det er dog meget vigtigt, at man er helt sikker på, at man har rettet alle fejlene, før man anmoder om revurdering.

Har man en Google Webmaster konto (også kaldet Google Search Console) har man adgang til informationer om årsagen til bandlysningen – altså naturligvis kun, hvis det er Google, der står bag bandlysningen.

Tilbage til ordbog