CPC er en forkortelse for Cost Per Click, hvilket på dansk betyder omkostning pr. klik CPC udtrykket er primært kendt fra Google Ads.
Maksimum CPC er den pris pr. klik, du er villig til at betale, hver gang der klikkes på dine annoncer.
Faktisk CPC er den pris pr. klik, du reelt betaler, hver gang der klikkes på dine annoncer.
Under kampagner kan du se gennemsnittet af dine faktiske klikpriser i kolonnen gns. CPC.
Eksempel:
Du har lige uploadet et nyt søgeord, f.eks. trebensstol
Du ønsker så meget eksponering som muligt, så du angiver et maksimum CPC på 100 kr.
Men da der ikke er så stor konkurrence på dette søgeord, så vil Google Ads Discounter træde i kraft.
Du ender måske kun med at betale 0,72 kr. pr. klik, hvilket vil være din endelige og gennemsnitlige CPC.
Din CPC er en af nøglerne til din succes med Google Ads.
Jo billigere CPC du kan få, jo flere klik kan du få ud af dit dagsbudget
Det vil sige:
Har du et godt kvalitetsresultat, så får du en lavere CPC.
Har du et dårligt kvalitetsresultat, så får du en højere CPC – dog stadig inden for din angivet maksimum CPC.
Så hvis du ønsker at få en lavere CPC, så skal du: