Hvad er CTR? (Click Through Rate) - på dansk klikrate

CTR (Click Through Rate)

Hvad er CTR?

CTR er en forkortelse for Click Through Rate, hvilket oversættes på dansk til klikrate. Det er et begreb, som bruges i forbindelse med online markedsføring. Helt konkret dækker det over, hvor mange procent, der klikker på dine annoncer i forhold til antallet af eksponeringer.

Eks.

Din Google Ads annonce bliver eksponeret 100 gange, hvorfra 3 brugere klikker på annoncen. Det resulterer i en CTR på 3 %. Oplever man at få rigtig mange eksponeringer, som ikke konverterer til klik, så er det et tegn på irrelevant trafik. Dette kan udbedres ved at optimere søgeordene og udelukke irrelevante søgetermer. På den måde søger man for, at ens annoncer kun bliver vist i forbindelse med relevante søgninger, hvilket har større chance for at resultere i klik.

Hvornår er en CTR god?

CTR bliver brugt i rigtige mange annonceringsmedier og er grundlæggende en succesfaktor, man ser på, når man skal vurdere annoncernes resultater og relevans.

Når vi taler om Google Ads, så skal CTR tydes således:

  • CTR under 1 % – dårlig
  • CTR mellem 2-5 % – god
  • CTR over 5 % – rigtig god

Dette skal dog tages med et gram salt, da vurderingen af, succesraten for en CTR er relativt, da det også kommer an på branchen, man annoncerer i.

Vores anbefaling omkring CTR

For at få en god CTR, så skal du opdele dine søgeord i specifikke annoncegrupper. Derefter skal du skrive specifikke tekster, således søgeordet indgår i annonceteksten. Derudover er det vigtigt at gøre annonceteksten interessant og fængende, således brugerne for lyst til at klikke. Det indebærer at udarbejde relevante og spændende overskrifter samt beskrivelser, der foræller, hvad annoncen handler om.

Et søgeord, der har en CTR på 0,4 % kan sagtens have en høj konverteringsrate – hvordan?

Lad os sige at du sælger damesko og KUN damesko.

Du har så valgt at blive vist på søgeordet ‘sko’. Da søgeordet sko er et bredt søgeord, vil du uden tvivl få mange visninger.
Disse visninger kan være både mænd og kvinder. Der vil så højst sandsynligt ikke være mange mænd, der klikker på din annonce, hvilket vil resultere i en dårlig CTR. Men til gengæld vil du absolut være relevant for kvinder, dvs. at den måske lille del af visningerne, som kvinderne består af, kan sagtens resultere i en høj konverteringsrate.

Tilbage til ordbog

Bliv kontaktet!

+ Vælg produktområde*

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.