Hvad er CTR? (Click Through Rate) - på dansk klikrate

CTR (Click Through Rate)

Hvad er CTR?

CTR er en forkortelse for Click Through Rate, hvilket oversættes på dansk til klikrate.

CTR er procentdelen af, hvor mange der klikker på dine annoncer i forhold til antal visninger.

Eks.

Din Adwords annonce bliver vist 100 gange, og 3 brugere klikker på annoncen.
Du har derfor en CTR på 3 %

CTR bliver brugt i rigtige mange annonceringsmedier og er grundlæggende en succesfaktor, man ser på.

Når vi taler om Google Ads, så skal CTR tydes således:

  • CTR under 1 % – dårlig
  • CTR mellem 2-5 % – god
  • CTR over 5 % – rigtig god

Dine annoncer og søgeord har hver deres CTR, som du kan se angivet på din konto.

En høj CTR er en god indikation af, at brugerne finder dine annoncer nyttige og relevante.

Du kan bruge CTR til at vurdere, hvilke af dine annoncer og søgeord der er effektive og hvilke der skal optimeres. Jo bedre dine søgeord og annoncer og søgeord er relateret til hinanden og til virksomhed, jo bedre sandsynlighed er der, for at en bruger klikker på din annonce.

Vores anbefaling omkring CTR

For at få en god CTR, så skal du opdele dine søgeord i specifikke annoncegrupper. Derefter skal du skrive specifikke annoncetekster, således at søgeordet indgår i annonceteksten.

For at opnå en høj CTR, så skal du sørge for at din annonce bliver så tydeligt som muligt.

Som regel er der en god ROI på et søgeord, der har en CTR over 5 %, dog ikke altid. Mange Adwords eksperter mener, at man skal slette søgeord med CTR under 1 %, men vi vil hellere fokusere på konverteringen.

Et søgeord, der har en CTR på 0,4 % kan sagtens have en høj konverteringsrate – hvordan?

Lad os sige at du sælger damesko og KUN damesko.

Du har så valgt at blive vist på søgeordet sko. Da søgeordet sko er et bredt søgeord, vil du uden tvivl få mange visninger.
Disse visninger kan være både mænd og kvinder. Der vil så højst sandsynligt ikke være mange mænd, der klikker på din annonce, hvilket vil resultere i en dårlig CTR. Men til gengæld vil du absolut være relevant for kvinder, dvs. at den måske lille del af visningerne, som kvinderne består af, kan sagtens resultere i en høj konverteringsrate.

Tilbage til ordbog

Bliv kontaktet!

+ Vælg produktområde*

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.