Hvad er et Adwords dagsbudget?

Dagsbudget

Hvad er et dagsbudget?

Dagsbudget er det beløb, du ønsker, at Google Ads maks. bruger pr. dag på kliks for den enkelte kampagne.

Når du har sat det daglige budget for dine kampagner, vil Google Ads forsøge at vise dine annoncer i et omfang, som bruger dit dagsbudget. Det daglige budget bruges naturligvis kun, hvis det har været muligt, fordi der har været tilstrækkeligt med søgninger og klik på dine annoncer.

Dine visninger stopper for den gældende dag, når budgettet er opbrugt. Med standard leveringsmetode (standardlevering) fordeles dine visninger jævnt udover døgnet eller de tider, hvor din annonce er sat til aktiv (hvis du bruger annonceplanlægning). Ved manuel budgivning har du også mulighed for at vælge leveringsmetoden (accelereret levering), så dine annoncer vises hver gang det er muligt indtil, dit daglige budget er brugt. Dine annoncer vises, så først igen dagen efter.

For at udnytte klikmulighederne på dage med meget trafik og udnytte budgettet fra dage med lav trafik, gør Google Ads det muligt at udnyttes dit daglige budget, som et gennemsnit: på en given dag kan du f.eks. modtage op til 20 % mere i udgifter end dit daglige budget, og på andre dage ligger grænsen på et lavere beløb for at udligne det. Dette kaldes overlevering. Inden for en 30 dages periode vil Google Ads altid overholde dit daglige budget som gennemsnit. Fx et dagligt budget på 100 kr. vil maks. give et forbrug på 3.000 kr. på en 30 dages periode.

Vi anbefaler:

Der skal altid være sammenhæng mellem størrelsen af din kampagner og dine budgetter. Vi ser ofte konti med begrænsede budgetter, hvilket ikke giver alle søgeord en fair chance for at præstere samtidigt med at mindre relevante søgeord kan tage trafik fra dine bedste søgeord. Prioriter altid dine søgeord og match dem med dit budget så du lige bruger i underkanten af det pr. dag.

Sæt dit daglige budget højere end dit mulige forbrug så du sikrer 100% visningsandel (IS eller Impression share). Dette kan ses ved at tilføje kolonnen “Eksp. andel på søgenetværket” (hvis det er søgekampagner) og “Eksp. andel på displaynetværket” (hvis det er displaykampagner).

Du synes måske ikke du har råd til dette, eller du har svært ved at finde ud af hvor højt et budget, der er nødvendigt. Du er nødt til at eksperimentere for at finde budgettet. For at budgettet ikke løber løbsk på denne måde, er du nødt til at have meget specifikke søgeord, hvilket også giver høj CTR og kvalitet. Bruger du konverteringssporing, så er det disse data, du skal gå efter.

Tilbage til ordbog

Bliv kontaktet!

+ Vælg produktområde*

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.