Hvad er E-A-T, og hvad betyder det for dit website?

E-A-T

Hvad er E-A-T?

E-A-T er en forkortelse for Ekspertise, Autoritet og Troværdighed. Der er mange holdninger til, om EAT modellen rent faktisk er en måde, Google indekserer søgeresultaterne på, men under alle omstændigheder er det klogt at opfylde kriterierne. EAT blev implementeret af Google med henblik på at skrue op for kvalitetskravene hos websites i form af troværdighed, autoritet og kvalitet.

Når man laver linkbuilding, så skal man forsøge at få links som opfylder alle tre kriterier. Det er altså en måde at måle hvor godt et link er. Ekspertise betyder altså, at linket kommer fra en kilde som har stor ekspertise om et emne, eksempelvis er det godt at få et link fra en tandlæge hvis man sælger tandpasta. Ved autoritet forstås det, at afsenderen har stor autoritet i form af mange kvalitative indlæg om et emne. Troværdighed omfatter forfatteren og websitet.  En side med lang levetid har ofte større troværdighed.

Desværre består E-A-T-optimering ikke af en checkliste af ting, som kan krydses af. Det er kontinuerligt arbejde, som aldrig stopper. De tre parametre, som Google bruger til at bedømme et website er baseret på:

  1. Brugeroplevelse og funktionalitet
  2. Websitets omdømme
  3. Indhold på hjemmesiden
  4. Vedligeholdelse af hjemmesiden

Tilsammen udgør ovenstående punkter de vigtigste dele af SEO.

Hvor det før var nemmere at opnå gode placeringer i Googles søgeresultater på trods af manglende fokus på de tre parametre, så kræver det i dag, at alle elementerne spiller sammen og understøtter hinanden. Konsekventligt er det blevet meget sværere at få “dårligt indhold” placeret høj i søgeresultaterne, når det mangler E-A-T.

Ekspertise

Ifølge Google findes der to typer af ekspertise: formel ekspertise og hverdagsekspertise. Formel ekspertise forekommer på hjemmesider, der deler et dybt kendskab til et bestemt emne. Det kan for eksempel være folk, der arbejder inden for et bestemt emne og rådgiver herom. Hverdagsekspertisen gælder emner, hvor de mest vidende mennesker, er almindelige personer, der deler ud af deres viden på blogs, i forums osv.

Den uformelle form for ekspertise anerkender Google inden for emner som opskrifter, gode tips til havearbejdet eller rengøringen i hjemmet mv. Altså er det ikke nødvendigt at have en doktorgrad i emnet for at opnå et vis niveau af E-A-T og placere højt på Googles søgeresultater.

Hvordan øger man et websites ekspertise?

Det er muligt at øge niveauet af ekspertise på hjemmesiden. Det kan gøres ved at ansætte personer, som allerede er eksperter inden for området. Derudover er det også muligt at tage fat i eksperter til at kommentere eller bidrage til indhold på hjemmesiden, således eksperten nævnes i indholdet.

Autoritet

Normalt kender vi autoritet på sideniveau på et website i forlængelse af SEO, som bygges op gennem indgående links til hjemmesiden. I henhold til E-A-T måles autoritet på person- og sideniveau. Dog søger Google ikke at identificere enkeltpersoner, men derimod om personerne bidrager med autoritet til websitet. Dette afgør Google vha. tidligere publiceringer, herunder hvordan de er blevet modtaget.

Hvordan øger man autoriteten?

Det er heldigvis relativt nemt at øge autoriteten på en hjemmeside. Som det første kan du tilføje en forfatterbiografi i din artikel, så det tydeligt fremgår, hvem der har skrevet artiklen, hvilket bidrager til nærvær og vækker større tillid hos læseren. Derudover har tilføjelsen af en jobtitel også en god effekt.

Troværdighed

Troværdighed er endnu et element, som vi kender fra SEO-terminologien i forbindelse med linkbuilding. Når vi taler om E-A-T, handler troværdighed dog om forfatteren og websitets troværdighed.

Det er muligt at øge niveauet af troværdighed på et website gennem enkelte aktiviteter og tilføjelser:

  1. Anmeldelser
  2. Kommunikation
  3. Tilgængelighed

Anmeldelser har en høj værdi, når de kommer fra en troværdig kilde. Dog skal de helst stamme fra en tredje part, som er nemt at vurdere som ægte anmeldelser. Forsøger man at springe over, hvor gærdet er lavest med falske anmeldelser, kan det lede til alvorlige konsekvenser for troværdigheden af websitet. En webshop kan bl.a. drage fordel af at fremhæve initiativer som E-mærket og Trustpilot på hjemmesiden.

Det er vigtigt at gøre den besøgende klar over, hvad formålet med hjemmesiden er. Med andre ord skal årsagen til websitets eksistens og formål være soleklart i det øjeblik, den besøgende lander på hjemmesiden.

Et andet element, som bidrager til et websites troværdighed er tilgængelighed. Dette opnås gennem synlige kontaktinformationer, som en af Googles Quality Rater prioriterer til at vurdere et websites troværdighed ud fra. Er der tale om en webshop, er en chatfunktion til at håndtere kundesupport tilstrækkelig at bruge, så længe det er muligt at komme i kontakt med personerne bag websitet. Derudover er henvisninger til flere tilstedeværelser på bl.a. sociale medier også med til at øge tilgængeligheden og dermed troværdigheden at websitet.

Opsummering

De tre A-E-T-faktorer har til formål at stramme vurderingen af et websites troværdighed, ekspertise og autoritet med henblik på at øge brugeroplevelsen. Det kan virke som en overvældende opgave at styrke et websites E-A-T-niveau, eftersom det inkluderer diverse elementer, der kan tage længere tid at opnå.

For at simplificere processen kan det være behjælpeligt at dele elementerne op i interne og eksterne initiativer:

Interne:

  1. Tilføj kontaktinformationer på hjemmesiden
  2. Vis handelsbetingelser og privatlivspolitikker
  3. Uddyb profilsider, der viser nøglemedarbejdere, værdier, historie og relevant presseomtale

Eksterne:

  1. Lav PR
  2. Skab tilstedeværelse på sociale medier
  3. Bliv ekspert inden for feltet
Tilbage til ordbog

Bliv kontaktet!

+ Vælg produktområde*

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.