Eksklusion af websteder/placeringer

Hvad betyder eksklusion af websteder/placeringer?

“Ekskludering af placeringer” er en nyttig optimeringsmulighed, når det drejer sig om at udelukke irrelevante hjemmesider eller undersider fra at vise dine displayannoncer. Dette er altså kun relevant, når man annoncerer på displaynetværket, hvor dine annoncer netop bliver vist på Googles Displaynetværk.

For at ekskludere websites, vælger man, på enten Konto-, Kampagne- eller Annoncegruppeniveau, fanen Placeringer fra sidemenuen til venstre. Her klikker man på “Ekskluderinger” i menubjælken ovenfor. Derefter skal man klikke på blyantikonet og vælg om du vil ekskludere på kampagne-, annoncegruppe- eller kontoniveau.

Her kan man vælge én af følgende muligheder:

  • Søg efter et ord, en sætning, en webadresse eller et video-id, som du vil ekskludere
  • Klik på Angiv flere placeringer, og angiv de webadresser, som du vil ekskludere
  • Vælg Brug liste med placeringsekskluderinger, og vælg din liste
  • Klik på ‘Gem’ når alle ekskluderinger er angivet

Man kan også sagtens anvende listen af websites ligesom, man kender det fra søgeordslisten. Man kan markere flere websites adgangen og derefter foretage ændringer for dem alle. Man kan også slette dem enkeltvis eller sætte dem på pause. Det er en god rutine at holde øje med, hvor annoncerne bliver vist på displaynetværket og slette irrelevante websites.

I nogle tilfælde har man også brug for at vide, hvilke undersider annoncerne er blevet vist på fx ved store eller brede hjemmesider, hvor nogle undersider er meget relevante, mens andre er irrelevante.

Ekskludering af placeringer kan ske ud fra domæne, underdomæne, stinavn eller individuelle sider, men ikke domæner på flere niveauer. Ekskludering af et domæne vil generelt forhindre dine annoncer i at blive vist på alle sider på det pågældende domæne, mens angivelse af et underdomæne eller en sti kun vil forhindre dem i at blive vist på dette underdomæne/denne sti.

Tilbage til ordbog