På Google skelner man mellem organiske resultater og betalte resultater. Google Ads er et annonceringsprogram, som står for de betalte resultater, og som indtil 2018 hed Google AdWords. Navnskiftet kom i forlængelse af, at annonceringsmulighederne ikke længere kun omfattede søgeordsannoncer. I dag kan du oprette følgende kampagnetyper:
Det er kampagner på søgenetværket, du kender fra resultatsiden, og som minder mest om de organiske resultater. De er markeret med et annoncemærkat, så brugerne kan se, at der er tale om betale annoncer. Som forbruger har du i nogen grad kontrol over, hvilke annoncer der vises for dig. Og senest har Google udmeldt, at endnu et tiltag er på vej, hvor virksomheder også skal kunne verificere deres identitet for at benytte annnoncering.
Hvis vi tager udgangspunkt i kampagner på søgenetværket, som formegentlig er dem, de fleste forbinder med Google Ads, så er de struktureret ud fra forskellige niveauer. De overordnede niveauer kan defineres som 1) konto, 2) kampagne og 3) annoncegruppe. Under hver annoncegruppe kommer der så yderligere undergrene: søgeord, annoncer,
Det er forskelligt fra funktion til funktion, hvorvidt det kan defineres på hvert niveau eller udelukkende på højere niveau. Dette skal du tage i betragtning, når du strukturerer og opsætter dine Google Ads-annoncer. Eksempelvis kan budget kun defineres på kampagneniveau og ikke på annonceniveau. Det skal du tage i betragtning, hvis du har et søgeord, som du på forhånd kan forudse vil blive dyrt og tage meget fra budgettet. I sådan et tilfælde kan det potentielt betale sig at oprette en særskilt kampagne til netop det søgeord, da du så også kan oprette et særskilt budget.
Med Google Ads kan du selv definere følgende funktioner:
Vær altid obs på, hvilket niveau funktionerne defineres på. I så fald funktionen kan defineres på flere niveauer (for eksempel annonceudvidelser), vil det være det “nederste” niveau, der trumfer.
Du kan enten selv udarbejde og håndtere annoncer på Google Ads via ads.google.dk eller benytte et specialiseret bureau til det.
Såfremt du har tiden og ekspertisen til det, så lav dine egne Google Ads-annoncer. Det er et nemt og overskueligt system, når man har arbejdet en del med det. Hvis du aldrig har siddet i programmet før, kræver det lige lidt tid at forstå interface og de forskellige funktioner. Google Ads har dog heldigvis en pædagogisk supportfunktion, hvor du kan læse om alle programmets funktioner og muligheder.
Såfremt du hellere vil bruge tiden på din virksomhed og andre opgaver, så er det bedst at outsource opgaven. Opgaven kan delegeres til både en enkeltperson (Google Ads Individual) eller til et Google Ads-bureau. Fordelen ved at trække på professionelle kompetencer, hvad end det er fra en enkelt person eller et bureau, er de er eksperter på området og ofte har erfaring fra flere forskellige brancher. Google Ads–eksperter vil også kunne differentiere, være mere objektiv og neutral med hensyn til din annoncering, da de ved mere om Google Best Practices.
OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.