Hvad er Google Alerts - også kendt som Google Underretninger?

Google Alerts

Hvad er Google Alerts?

Google Alerts, Google-underretninger eller daglige underretninger er alle betegnelser for en funktion tilbudt af Google. Google Alerts gør det muligt at få Google til at give dig en underretning på mail, når bestemte søgeord nævnes på internettet. Det kan være generiske søgeord, eller det kan være dit eget navn eller navnet på din virksomhed eller brand. Derudover kan du benytte Google Alerts som konkurrentovervågning ved at tilmelde dig underretninger om søgeord, produktnavne eller brandnavne knyttet til dine konkurrenter. Når du modtager en mail med underretning fra Google, så indeholder den et link til den side på internettet, hvor det valgte søgeord bliver nævnt. Du kan klikke på linket og læse/se omtalen i sin helhed.

Sådan tilmelder du dig Google Alerts

For at opsætte en Google Alert, skal du være logget ind på Google med den mailadresse, som du ønsker at modtage underretninger til. Når du er logget ind, så skal du klikke dig ind på https://www.google.com/alerts. Herfra tilføjer du det eller de søgeord, som du gerne vil monitorere. For hvert tilføjet søgeord skal du vælge, hvor ofte du ønsker at modtage Google Alerts samt fra hvilke kilder (fx videoer, blogs, nyheder), på hvilke sprog og fra hvilke områder i verden. Det kan fx være, at du kun ønsker underretninger om omtale på dansk og inden for Danmark.

Når du skal vælge frekvensen af underretninger, så kan du vælge mellem ‘løbende’, ‘højst én gang om dagen’ eller ‘højst én gang om ugen’. Daglige underretninger finder sted, hvis du sætter indstillingerne for underretningen til ‘højst én gang om dagen’. Underretninger, der kontrolleres dagligt udløses sædvanligvis før kl. 12.00 (i din tidszone). Hvis du overvåger søgeord “løbende”, så vil Google monitorere søgeordene flere gange om dagen og løbende sende dig underretninger. Dette kan være smart i visse tilfælde, fx hvis du eller din virksomhed står midt i en shitstorm og har behov for at holde skarpt øje med dårlig omtale for at kunne reagere på den så hurtigt som muligt.

Tilbage til ordbog

Bliv kontaktet!

    + Vælg produktområde*

    OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.