Hvis man har erfaring med SEO, er man måske stødt på de to begreber ”white hat SEO” og ”black hat SEO”. Det er udtryk for, i hvor høj grad man følger Googles retningslinjer i sit SEO-arbejde. Google har nemlig opstillet nogle ”regler” for, hvordan man kan optimere sin hjemmeside for at opnå de høje placeringer. Men som altid er der nogen, der er fristet til at bryde reglerne. ”White hat SEO” er således udtryk for det SEO-arbejde, der udføres på ”lovlig” vis og i overensstemmelse med de opstillede retningslinjer. Black Hat SEO drejer sig om de lyssky metoder, hvor man kan opnå store resultater, men også løber en stor risiko. Grey Hat SEO er et udtryk, der lægger sig midt derimellem. Med andre ord er Grey Hat SEO de SEO-metoder, der ligger på kanten af, hvad Google anser som ordentligt.
Grey Hat SEO er den gyldne middelvej mellem regelrytteren og den såkaldte dare devil. Det er et udtryk for de metoder, der befinder sig i grænselandet mellem acceptabelt og uacceptabelt i Googles øjne. Med Grey Hat SEO kan man hurtigere opnå bedre resultater, end hvis man holder sig på den helt rene side af retningslinjerne. Til gengæld skal man også træde varsomt og med stor omhu. Man risikerer nemlig at blive straffet af Google, hvis man kommer for langt over i ”Black hat SEO”-området.
Grey Hat SEO-strategier er som sagt dem, der hverken er helt lovlige eller helt ulovlige set med Googles øjne. De typiske eksempler på Grey Hat SEO er:
Det kan være fristende at gå over til de mere lyssky SEO-metoder. Det er nemlig ofte set, at det skaber langt bedre resultater, hurtigt. Men både Black hat SEO og Grey hat SEO kommer samtidig med store risici. Man kan nemlig risikere, at Google lugter lunten og straffer din hjemmeside. Google holder sig generelt ikke tilbage med at straffe uærligt SEO-arbejde, da det kompromitterer Googles primære funktion – nemlig at skabe værdi for slutbrugeren/kunden.
Googles robotter bliver hele tiden bedre til at læse, forstå og gennemskue. Tidligere var det helt almindelig praksis at spamme med søgeord på hjemmesider, så man opnåede de bedste rankings. I dag handler det i langt højere grad om at skabe værdifuldt indhold. Når man beskæftiger sig med Black eller Grey hat SEO, er det derfor ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt Google opdager det – men hvornår. Efterhånden som algoritmerne bliver mere komplekse og komplicerede, bliver de nemlig også bedre til at gennemskue uærligt SEO-arbejde. De gode resultater, der kan opnås med Black og i nogen grad Grey Hat SEO kommer altså også med en høj risiko.
Som sagt er det vigtigt for Google at bekæmpe de lyssky og destruktive SEO-metoder. Derfor kan det få store konsekvenser for ens hjemmeside, synlighed og dermed også virksomhedens omsætning, hvis man bliver stemplet som udøver af Black Hat SEO eller Grey Hat SEO.
Man kan som udgangspunkt risikere at blive straffet på en af følgende måder:
Uanset hvordan man bliver straffet for sin Grey Hat SEO, kan det få store konsekvenser for virksomhedens og hjemmesidens succes. Det er samtidig utroligt svært at komme tilbage i Googles favør, når man først er blacklistet. Derfor før man som tommelfingerregel holde sig væk fra brugen af Black Hat SEO og Grey Hat SEO.
OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.