Hvad er infografik, og hvordan bruges det inden for SEO?

Infografik

Hvad er en infografik?

En infografik er et grafisk element, som visuelt formidler et stykke information. Selve informationen kan bestå af mange forskellige ting: et datasæt, en statistik, en undersøgelse med mere. Der er ofte tale om information, som er relativt kompliceret, hvorfor der er brug for at præsentere det på en hensigtsmæssig måde. Infografikkens opgave er at formidle informationen på en måde, der er letforståelig og mere fordøjelig for den besøgende. Det kan være meget uoverskueligt at gå i krig med lange rapporter eller komplicerede statistikker, og det er netop her, at infografikken har mulighed for at tjene sit formål.

Infografikker er blevet et populært værktøj inden for eksempelvis journalistik, da det er en moderne måde at præsentere information for brugeren på. I en tid, hvor vi bliver bombarderet med information alle steder fra, er det essentielt at kunne skære igennem. Vi er meget selektive med, hvad vi konsumerer, hvorfor man kan argumentere for, at en visuel flot graf virker mere appellerende end en tung rapport.

Infografik i et SEO-perspektiv

Infografik er et virkemiddel, som kan være utrolig hensigtsmæssigt at bruge, hvis vi har SEO-brillerne på. Først og fremmest er det et element, der tjener brugervenligheden. Hvis du har udarbejdet en god, flot og sigende infografik i samspil med eksempelvis en artikel, er der chance for, at brugeren bliver længere tid på dit site, end hvad der ellers var tilfældet. Og brugerengagement – som blandt andet måles via afvisningsprocenten – bliver et stadigt vigtigere parameter inden for SEO. Hvis brugerne kan lide din side, vil Google også belønne dig.

Hvis man ønsker at søgeordoptimere sin infografik, skal man sørge for at gøre brug af søgeord i både H1 og metabeskrivelsen, så Google forstår, hvad infografikken viser. Selve teksten på infografikken vil nemlig blive anset som billede og ikke tekst af Google. Derfor skal du sørge for at gøre brug af andre indikatorer, hvis du gerne vil have Google til at opfatte din infografik som relevant inden for et bestemt emne.

Udover ovenstående er infografik også et element, der hyppigt deles. Af den årsag er det oplagt at bruge til outreach-strategier. Her gælder det om at lave så godt content, at eksterne sider får lyst til at dele det, hvilket optimalt set vil resultere i et link.

Hvordan kommer du selv i gang?

Der findes mange gratis tjenester og platforme på internettet, hvor du som bruger nemt kan oprette dig, hvis du gerne vil prøve kræfter med infografik. Du vil formegentlig opleve, at nogle platforme har en betalingsmur, nogle vil tilbyde en gratis prøveperiode, og nogle vil være 100 procent gratis. Du kan sagtens finde nogle helt fine eksempler, som er gratis.

Se et eksempel på en infografik udarbejdet af ATAK her.

 

 

Tilbage til ordbog

Bliv kontaktet!

    + Vælg produktområde*

    OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.