Konverteringssporing er uundværlig når vi taler om Google Ads annoncering, da det giver dig vigtig indsigt, som du kan bruge til at optimere din annoncering efter omsætning og afkast. Konverteringssporing har fokus på at registrere og indsamle data om, hvor mange og hvilke klik, der konverterer.
Konverteringssporing kan opsættes med Google Tag Manager og Google Analytics, Google Analytics alene, direkte i Google Ads, fra App-tredjepartssystemer, Saleforce, Firebase og andre datakilder eller CRM-systemer. I dette indlæg vil vi dog kun berøre konverteringssporing via Google Ads.
Opsætning af konverteringssporing i Google Ads
Under “Værktøj”, skal du vælge det øverste punkt under Måling “Konverteringer”. Før du går videre skal du beslutte, hvilken handling der skal tælle som en konvertering. Det kan fx være et køb, en nyhedsbrevstilmelding , et nyt lead, en download eller visning af en bestemt side. Ønsker du mere information om konverteringer så klik her.
Når du har gjort dette klart, kan du gå videre og klikke på “+ny konvertering” hvor du angiver et navn, konverteringstype, evt. konverteringsværdi. Derefter vil du få vist den html-kode, som skal implementeres på din hjemmeside før konverteringssporingen kan effektueres. Du kan enten selv kopiere den og sætte den ind eller maile den til din webmaster. Det er meget vigtigt at koden placeres på den rigtige side, som bekræfter den ønskede handling, så dataen bliver nøjagtig. Har man en webshop vil det fx være på en side, der bekræfter, at man har fortaget et køb eller lavet en ordre/bestilling.
Hvorfor er det en god idé at benytte konverteringssporing?
Hvordan fungerer konverteringssporing?
Start med at oprette en konverteringshandling på din Google Ads-konto. En konverteringshandling er en specifik kundeaktivitet, som er værdifuld for din virksomhed.
Du kan benytte konverteringssporing til at spore følgende type af handlinger:
Processen for konverteringssporing inden for onlinekonverteringer: