Kvalitetsresultat (quality Score)

Hvad er et kvalitetsresultat (quality Score)?

Kvalitetsresultat (quality Score) er en score, som alle søgeord får efter, hvor relevant søgeordet er i relation til annonceteksten, landingssiden, øvrige søgeord i annoncegruppen samt andre faktorer.

  • Du kan se dit kvalitetsresultat (der rapporteres som et tal på en skala fra 1-10), samt dets komponenter (forventet klikrate, annoncerelevans og landingssideoplevelse) i feltet “Søgeordsanalyse” på din konto
  • Jo mere relevante dine annoncer samt landingssider er for kunden, des større sandsynlighed er der for, at du opnår et højere kvalitetsresultat
  • Kvalitetsresultatet er et samlet estimat af din overordnede effektivitet på annonceauktioner, og det anvendes ikke til at bestemme annnoncerangeringen på auktionstidspunktet

Relevans er det gennemgående tema – her er så præcis en liste som muligt:

  • Klikfrekvens (CTR): Hvor ofte dette søgeord førte til klik på din annonce
  • Annoncerede webadresses tidligere CTR: Hvor ofte du har fået klik på din annoncerede webadresse
  • Kontohistorik: Den overordnede CTR for alle annoncer og søgeord på din konto
  • Kvaliteten af destinationsside: relevans, gennemskuelighed og hvor let siden er at navigere på
  • Søgeords-/annoncerelevans: relevans af dit søgeord for dine annoncer
  • Søgeords-/søgerelevans: relevans af dit søgeord for søgeterm/søgeudtryk
  • Geografisk effektivitet: succesen din konto har haft i de geografisk målrettede områder
  • Annoncens effektivitet på et website: Hvor godt din annonce har klaret sig på denne og lignende websites (hvis du målretter din indsats mod displaynetværket)

Konsekvenser af  kvalitetsresultatet

Kvalitetsresultatet er med til at sikre, at brugerne af Google søgemaskinen får vist de mest relevante annoncer, da kvalitetsresultatet har stor indflydelse på annoncerangeringen og klikprisen (læs mere om dette her). Kvalitetsresultatet beregnes hver gang nogen udfører en søgning og anvendes på en række forskellige måder, der påvirker i din Google Ads-konto:

  • Annonceauktionskvalificering: Højere kvalitetsresultater gør det nemmere og billigere for et søgeord at deltage i annonceauktionen
  • Dit søgeords faktiske pris pr. klik (CPC): Højere kvalitetsresultater fører til en lavere pris pr. klik
  • Dit søgeords anslåede bud for første side: Højere kvalitetsresultater fører til lavere anslåede bud for første side
  • Dit søgeords anslåede bud visning øverst på siden: Højere kvalitetsresultater fører til lavere anslåede bud for top-visninger
  • Annonceposition: Højere kvalitetsresultater fører til bedre annoncepositioner

Kontrollér dit kvalitetsresultat

  • Hvis du gerne vil vide, hvor relevant din landingsside og din annonce er for de valgte søgeord, kan du se på dit kvalitetsresultat

Vejledning til kontrol af kvalitetsresultat

Kør en søgeordsdiagnose:

  1. Log ind på din Google Ads konto
  2. Klik på “Søgeord” i sidemenuen til venstre
  3. Hold markøren over et søgeords status i kolonnen “Status”. Du kan se vurderinger af forventet klikrate, annoncerelevans og landingssideoplevelse. 

Føj Kolonner til en søgeordsrapport:

  1. Klik på kolonneikonet – kolonner øverst til højre i tabellen og vælg derefter “Rediger kolonner”
  2. Klik på fanen “Kvalitetsresultat”. Hvis du vil se det aktuelle kvalitetsresultat og status for dets komponenter, skal du føje følgende kolonner til din statistiktabel:
    • Kvalitetsresultat
    • Landingssideoplevelse
    • Forventet CTR
    • Annoncerelevans
  3. Vil du se tidligere kvalitetsresultater og statistik for deres komponenter, skal du segmentere efter dato og føje følgende kolonner til din statistiktabel:
    • Kvalitetsresultat (hist.)
    • Landingssideoplevelse (hist.)
    • Annoncerelevans (hist.)
    • Forventet CTR. (hist.)
  4. Klik herefter på “Anvend”
Tilbage til ordbog