Linkbuilding - en vigtig del af effektivt SEO-arbejde

Linkbuilding

Linkbuilding

SEO er et bredt område og begreb, som rummer over mange ting. Linkbuilding er dog et af de største og vigtigste emner, som man simpelthen ikke kommer uden om inden for SEO. Både indgående, udgående og interne links har nemlig utroligt stor betydning for, hvor godt din hjemmeside klarer sig online. Hvis man sigter efter at kapre de gode placeringer og dermed størstedelen af trafikken, er man nødt til at arbejde med linkstruktur og linkprofiler. Men hvad er linkbuilding egentlig, og hvorfor er det så vigtigt med et ekstraordinært fokus på links? Her kan du blive meget klogere på, hvad linkbuilding er, og hvad det betyder for din SEO-indsats.

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding består af to ord – nemlig ”link” og ”building”. Oversat til dansk er det et udtryk for ”opbygning af links”. Linkbuilding er altså et overordnet begreb, der dækker over de aspekter og metoder, man bruger i forbindelse med indhentning og opbygning af links. Det gælder både on-page såvel som off-page. Man vil som udgangspunkt dele linkbuilding op i 3 overordnede kategorier: Nemlig indgående links, udgående links og den interne linkstruktur. Selvom førstnævnte er den vigtigste kategori med størst indflydelse, har effektiv linkbuilding fokus på alle 3 dele. Kun på den måde kan man få maksimal udnyttelse af det potentiale, som effektiv linkbuilding har.

Hvorfor er det så vigtigt med linkbuilding?

De senere år har der blandt branchens folk floreret et rygte om, at linkbuilding ikke længere er så vigtigt eller indflydelsesrigt, som det var tidligere. Det må konkurrenterne gerne tro – men det må du ikke! Selvom Googles veje er uransalige, er det gang på gang bevist, at linkbuilding er vitalt for at opnå de gode placeringer. Det skyldes grundlæggende 2 årsager. Jo flere links, din side får, jo mere trafik kommer der også til din side. Samtidig virker links i søgemaskinernes øjne som en ”anbefaling”. Hvis en hjemmeside linker til en anden, er det jo et tegn på, at der er tale om godt og relevant indhold. Indgående links er dermed medvirkende til at styrke din hjemmeside i Googles øjne – hvilket som bekendt skaber de gode placeringer. Når alt indholdet på din side er på plads, er linkbuilding det næste skridt på vejen mod topplaceringerne. Det giver nemlig styrke til din hjemmeside i søgemaskinernes øjne, og derfor er det alfa og omega at skaffe sig gode links.

Hvordan bygger man links?

At indhente og opbygge links lyder umiddelbart simpelt – men det er det ikke. Linkbuilding er ikke nogen nem eller hurtig opgave. I stedet er det en vedvarende proces, hvor man konstant kan forbedre sig. Mange vælger derfor at sætte professionelle bureauer på opgaven. Professionelle SEO-folk vil nemlig have de kompetencer og den viden, der skal til, før man kan bruge sin tid mest effektivt på linkbuilding. Samtidig er der sket en ændring i linkbuilding, på den vis at det i dag er kvalitet, der vægter, mens det tidligere var nok med kvantitet. Hvis man står for sin egen linkbuilding, kan man komme til at træde forkert og faktisk ende med at gøre mere skade end gavn med dårlige links. Det er dog ikke umuligt at stå for sin egen linkbuilding og se gode resultater med det. Det kræver blot en grundlæggende forståelse for de forskellige aspekter samt en vis portion tålmodighed, optimisme og kreativitet.

De 3 kategorier

Som tidligere nævnt kan man dele linkbuilding op i de tre følgende kategorier:

  • Indgående links
    Disse links er dem, der kommer fra andre sider og som peger på din. Det er de indgående links, der har størst og bedst indflydelse på din synlighed og dine placeringer. Hvert eneste link, der kommer fra andre hjemmesider, er nemlig en ”anbefaling” af din hjemmeside. Man kan vinde utroligt meget ved at få stærke og relevante indgående links.
  • Udgående links
    Udgående links kommer fra din egen hjemmeside og peger på andre hjemmesider. Der er en del, der har været imod udgående links, da man så at sige ”giver” styrke og trafik til andre domæner. Men der kan være fordele ved at linke til andre sider, så længe man vælger de rigtige.
  • Intern linkstruktur
    De interne links er dem, du placerer på din egen hjemmeside, og som linker til din egen side. Det kan eksempelvis være et link på forsiden, der linker videre til en underside – eller omvendt. Den interne linkstruktur har til formål at forbedre navigationen på din side, både for besøgende og for søgemaskinernes robotter.

 

Som sagt er det de indgående links, der har den største betydning for de endelige resultater i form af gode placeringer på Google. Dog bør man have fokus på alle tre, hvis man virkelig vil være et skridt foran konkurrenterne.

Indgående links

De indgående links er ”anbefalinger” til dit site, der kommer fra andre hjemmesider. Det kan være mange forskellige former for hjemmesider og links. Derfor er der også et væld af måder, hvorpå man kan indhente indgående links. Det vigtigste er, at man har fokus på kvalitet frem for kvantitet. Før i tiden var det nok at have en masse indgående links. I dag vil det være mere effektivt at have færre, men stærkere indgående links. Googles robotter og algoritmer er nemlig blevet bedre til at gennemskue de dårlige sider – og et link fra sådanne sider kan resultere i en straf fra søgemaskinernes side. Derfor er det afgørende, at man har fokus på kvalitet fra de pågældende sider, når man indhenter og opbygger indgående links. Samtidig er det en fordel, hvis man har en varieret linkprofil. Man bør så vidt muligt forsøge at indhente links fra mange forskellige steder, brancher og emner.

Hvad er et stærkt link?

Fokus på kvalitative links er med andre ord et fokus på stærke links. Et stærkt link vil tilføre en vis mængde af ”linkjuice” (et udtryk for den styrke, der overføres via et link), hvilket øger din sides chance for at ranke højt. Et stærkt link kommer fra en side, der har relevans og styrke i Googles øjne. En sides styrke er blandt andet afgjort af, hvor længe den har eksisteret, hvor mange links den har, og hvor gode de er. Eksempler på stærke sider er mange af de store danske netmedier som fx Politiken eller Berlingske.

Det er dog ikke kun sidens styrke, der har indflydelse på mængden af linkjuice. Også placeringen af linket samt ankerteksten spiller en rolle. Placeringen skal helst være ”above the fold”, og ankerteksten bør have relevans i forhold til indholdet på din side. Det er allerbedst, hvis ankerteksten indeholder det søgeord, som du ønsker at ranke på. Det vigtigste er dog, at ankerteksten varieres, så den fx både findes som få ord, som hele sætninger samt med og uden søgeord.

Sådan får du stærke links

Som sagt er der mange forskellige måder at få stærke links på. Google er som udgangspunkt imod, at man køber sine links. Derfor bør man kun købe links på måder, hvor det ikke ser ud som om, at de er købt. Fordi konkurrencen i dag er så stor, kan det i nogle tilfælde være nødvendigt at købe sit til gode og stærke links – men det er også risikofyldt. Heldigvis er der en del måder, hvor man både med og uden penge på lommen kan indhente stærke links til sin hjemmeside:

Tjek konkurrenterne ud

Linkbuilding handler på sin vis om at få flere og stærkere links end konkurrenterne. Men når man først begynder at arbejde på sine indgående links, kan det være et godt sted at starte. Der findes forskellige værktøjer på nettet, som kan bruges til at se nærmere på en given hjemmesides linkprofil. Det vil sige, at man kan se, hvor sidens indgående links kommer fra, og hvor stærke de er. Det giver en idé om, hvor du kan være heldig at indhente gode links. På den måde kan man starte med at plukke de løsthængende frugter og danne en solid basis for den videre linkbuilding.

Skab godt indhold

Hjemmesider linker først og fremmest til andre hjemmesider for at lede brugerne videre til relevant og ikke mindst godt indhold. Du er formentlig ekspert på netop det emne og den branche, som du bevæger dig i. Det giver et godt udgangspunkt for at skabe unikt og kvalitativt indhold, som andre hjemmesider har lyst til at linke til. På den måde kan man skabe helt naturlige links og være heldig at få nogle gode links helt kvit og frit. Det kan derfor godt betale sig at skabe knivskarpt indhold, både for at skabe værdi for de eksisterende kunder og skabe bedre forudsætninger for naturlige links. Godt indhold kan fx være dybdegående blogindlæg eller attraktive infografikker, som giver andre hjemmesider lyst til at linke til kilden – nemlig dig.

Brug dit netværk

Google kigger i høj på relevansen af de links, der kommer ind til din hjemmeside. Derfor giver det god mening at udnytte dit netværk i branchen og indhente nogle relevante links den vej. Dine konkurrenter vil formentlig ikke linke til dig, men måske leverandører eller andre samarbejdspartner vil. Hvis du fx forhandler produkter fra et brand, kan du forsøge at få dem til at give dig et link. Det vil selvsagt også være i deres interesse, at du får solgt noget. Det kan også være, at din virksomhed støtter lokale klubber, foreninger eller velgørenhedsorganisationer, som vil kvittere med et link fra deres hjemmeside.

Links fra pressen

Et link fra pressen er guld værd. Både fordi der er mange læsere på de nationale netmedier, og fordi disse domæner ofte har utroligt meget styrke og dermed bidrager med meget linkjuice. Af samme årsag er konkurrencen hård, og det er langt fra nemt at indhente et link fra pressen. Hvis man har en god historie, kan det dog sagtens lykkes. For mindre virksomheder giver det god mening at fokusere på de lokale nyhedsmedier, da de ofte ikke har de samme ressourcer som de nationale og derfor gerne tager imod historier udefra.
Over de seneste år er det også blevet populært med såkaldte ”advertorials”. Ordet er en kombination af ”advertise” og ”editorial” og er i praksis en annonce, der er camoufleret som journalistik. Det vil altså være en artikel eller et indlæg, der indeholder et link til din side samt et lille stempel med ”annonce” eller ”sponsoreret”. Mange medier er økonomisk pressede og laver derfor ”advertorials”, selvom nogen mener, at det er uetisk.

Linkkataloger

Linkkataloger er et utroligt omdiskuteret emne blandt SEO-folk. Et linkkatalog er nemlig en side fyldt med links, hvor man kan anmode om at få linket til sin hjemmeside. På den ene side er det en relativt nem måde at få links til både forside og undersider, og det kræver ikke andet end tid. På den anden side er linkkataloger ofte svage domæner uden meget styrke. Får man for mange indgående links fra et linkkatalog på samme tid, vil det også blive opfattet som spam af Google. Man bør derfor ikke satse hele butikken på linkkataloger. Men idet en varieret linkprofil er anbefalet, kan et enkelt link i ny og næ være brugbart nok. Det er en god idé at gå efter relevante linkkataloger, der fokuserer på emner eller brancher, som din virksomhed hører under.

Faldgruberne i indgående linkbuilding

De indgående links har utroligt meget potentiale og kan være afgørende for din sides rankings. Derfor er det ikke underligt, at konkurrencen er stor. Det er langt fra nemt at indhente gode og relevante links, men det er næsten altid det værd.

De hurtige og nemme links giver sjældent meget værdi. Et godt eksempel er linkkatalogerne som beskrevet ovenfor. Et andet eksempel er sociale medier. Det er nemt og hurtigt at linke fra diverse sociale profiler – men det giver ingen værdi. Disse links har nemlig nofollow, hvilket betyder, at der ikke overføres linkjuice til din side. Det samme gælder for links med redirects.

Sørg altid for kun at indhente links fra sider, der er indekseret på Google. Er en side ikke indekseret, er den enten helt ny eller bandlyst grundet uærlige SEO-metoder. Derfor vil man aldrig få værdi fra sider, der ikke er indekserede – tværtimod risikerer man at blive straffet.
Man kan blive fristet til at springe over, hvor gærdet er lavest, fx ved at købe links. Men man skal være opmærksom på, at Google bliver bedre og bedre til at gennemskue de uærlige links. Man kan risikere at blive straffet ved slet ikke at få linkjuice fra et givent link eller ved helt at blive smidt ud af indeks. Derfor er det for mange en god idé at overlade linkbuilding-arbejdet til eksperterne. Det vil i langt de fleste tilfælde også skabe bedre resultater på kortere tid.

Intern linkstruktur

Foruden de indgående links bør man også kigge på den interne linkstruktur. De interne links er dem, der går fra én landingpage til en anden på din egen hjemmeside. Det kan fx være et link fra forsiden til en underside eller den anden vej rundt. Formålet er at sikre nem og hurtig navigation på din hjemmeside, både for brugernes og søgemaskinernes skyld. Når søgemaskinernes robotter crawler en ny hjemmeside, er det nemlig ikke altid, at alle undersiderne kommer med. Ved at have en stærk og gennemtænkt linkstruktur kan man sikre hurtigere indeksering og bedre muligheder for rankings og øget trafik. Det skal dog ikke overgøres – der er ingen grund til at linke til samme landingpage flere gange i én tekst, eller på steder hvor det ikke giver mening indholdsmæssigt.

Udgående links

Udgående links har længe været beskyldt for at være en dårlig idé, da det leder trafikken væk fra din egen side. Det kan man da også risikere, men udgående links giver også fordele. Det er nemlig et plus i søgemaskinernes øjne, hvis du sender dine besøgende videre til gode sider med relevant indhold. Det hjælper nemlig brugerne med at finde det, de leder efter – og det er noget, som Google synes godt om. Ultimativt vil udgående links altså øge dine chancer for gode og høje placeringer. Derfor er det risikoen værd ift. at lede besøgende væk fra din egen side. Når du laver udgående links, så sørg for at linksene åbner i en ny fane – så vil du både beholde kunderne på din side og tilfredsstille Google.

Tilbage til ordbog

Bliv kontaktet!

+ Vælg produktområde*

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.