Meta description er et meta tag, der bruges til at give en kort beskrivelse (derfor navnet) af en hjemmesides indhold. Det er typisk en kortere tekst på ml. 140 og 159 tegn. Den skal helst være unik for hver enkelt landingsside. Du finder meta beskrivelsen under dit title tag og under din URL i SERP.
Se eksempel:
Din meta description har til formål at lokke brugeren til at klikke på din hjemmeside. Derfor er det vigtigt, at din meta description giver brugeren en idé om, hvad de kan finde på din hjemmeside og dermed blive fristet til at klikke på det.
Helt konkret skal din meta description være en sælgende tekst eller med andre en call-to-action tekst. Derudover skal teksten selvfølgelig indeholde dine primære søgeord for hjemmesiden, da dette er noget, som har en effekt på dine SEO.
Man tilføjer en description meta tag til ens hjemmeside ved at skrive nedenstående linje i html – dokumentet mellem de to head-tags. Det er en god idé at tilføje linjen i toppen af dokumentet:
<meta name =”description” content=”din beskrivelse”>