Hvad er negative søgeord og hvorfor skal du bruge dem?

Negative søgeord

Hvorfor skal man bruge negative søgeord?

Negative søgeord er ord man ikke vil have sine annoncer vist for. Der er tale om ord der kan vise ens annonce, som ikke har noget med ens produkter at gøre.
Ved at udvælge negative søgeord kan man altså undgå, at ens annonce bliver vist i forbindelse med søgninger som ikke er relevant for ens forretning.

Hvis man eksempelvis er en tøjbutik der sælger nyt tøj, så kunne et negativt søgeord være “brugt tøj”. Dermed undgår tøjbutikken at havne sammen med resultaterne for brugt tøj.

Når vi taler om negative søgeord så kan vi dele dem op i tre forskellige kategorier:

  • Negativt bredt match
  • Negativt sætningsmatch
  • Negativt eksakt match

Negativt bredt match er standardtypen for de negative søgeord. Ved denne form for negative søgeord vises ens annonce ikke, hvis alle ens negative søgeord er med i søgningen. Rækkefølgen på hvordan ordene i søgningen optræder er ligegyldig for, om ens annonce optræder ved en søgning.

Ved negativt sætningsmatch vises annoncen ikke, hvis søgningen indeholder præcis ens negative søgeord i samme rækkefølge.

Negativt eksakt match betyder, at man ikke bliver vist i søgningen, hvis søgningen indeholder præcis ens søgeord i samme rækkefølge uden ekstra ord.
Ens annonce kan dog godt blive vist hvis der er ord udenom ens negative søgeord. Eksempelvis vil man stadig være med i  søgningen på “brugt tøj” hvis søgningen hedder “brugt tøj i rød”.

Tilbage til ordbog

Bliv kontaktet!

+ Vælg produktområde*

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.