Optimeringsresultat

Hvad er optimeringsresultat i Google Ads?

Optimeringsresultat i Google Ads er et værktøj, der giver dig overblik over, hvor godt optimerede dine Google Ads-kampagner er. Optimeringsresultatet er tilgængeligt på kampagne-, konto- og managerkontoniveau. Du finder optimeringsresultatet ved at logge ind på din Google Ads-konto og trykke på fanen ‘Anbefalinger’ i sidemenuen.

Optimeringsresultatet fremgår af en bar øverst i venstre hjørne. Resultatet opgøres i procent, og optimeringsscoren går fra 1% til 100%, hvor 100% indikerer det absolut bedste optimeringsresultat. Vær opmærksom på, at optimeringsresultatet kun vises på aktive kampagner dvs. ikke på pausede eller fjernede kampagner.

Google nøjes ikke blot med at vise dig, hvor godt eller dårligt optimerede dine kampagner er, men tilbyder også såkaldte Anbefalinger til, hvordan du konkret kan forbedre dit optimeringsresultat fx ved at oprette flere annoncer, benytte andre annonceformater, ændre i din budstrategi, hæve dine budgetter m.m. Anbefalingerne er rangeret således, at de tiltag, som Google vurderer vil forbedre dit optimeringsresultat mest muligt, står øverst.

Ofte kan du med kun få klik implementere de foreslåede anbefalinger. Andre gange skal der lidt mere arbejde til for at forbedre dit optimeringsresultat. Uanset hvad, så skal du have in mente, at Googles Anbefalinger netop kun er anbefalinger. Accepter derfor ikke blot ukritisk alle anbefalinger, men tag stilling til hver enkelt og vurdér, om du vil implementere den eller ej. Når du accepterer en Anbefaling, så opdateres dit optimeringsresultat automatisk. Hvis du ikke ønsker at implementere en anbefaling, så kan du vælge at ignorere den eller afvise den med et enkelt klik.

Hvorfor skal du holde øje med dit optimeringsresultat på Google Ads?

Det skal du, fordi optimeringsresultatet er et rigtig smart og tidsbesparende værktøj til at forbedre dine kontis og kampagners performance. Optimeringsresultatet opdateres hele tiden og skabes af en algoritme, der samler data på tværs af hele din Google Ads-konto (eller managerkonti) samt statistiske data og data om trends inden for din branche.

Det betyder, at du via optimeringsresultatet kan følge med i dine konti og kampagners performance i real-time og se Anbefalinger skræddersyet til netop dig. Du sparer således værdifuld tid på ikke selv at skulle lede efter nye muligheder for optimeringer og kan via det brugervenlig interface ofte nemt implementere anbefalede optimeringer med få kliks.

Tilbage til ordbog