PPC (Pay Per Click)

Hvad betyder Pay Per Click (PPC)?

PPC (Pay Per Click) er en populær online annonceringsmetode, hvor annoncøren betaler for antallet af klik.

Arbejder du inden for online markedsføring, så er begrebet PPC et af de termer, som du utvivlsomt har stødt på masser af gange. PPC er en meget populær måde at annoncere online på, hvor annoncøren betaler for hvert klik på hans annonce. Læs denne artikel til ende, og lær mere om, hvordan du kan bruge PPC på din hjemmeside.

Hvad er PPC?

PPC er et meget simpelt begreb, som beskriver nærmest alle annoncer, du finder på diverse hjemmesider, på Google, Facebook, LinkedIn, Instagram m.m. Når du klikker på disse annoncer, vil de tage dig over til annoncørens hjemmeside, hvor du vil have mulighed for at se og købe annoncørens produkter.

Princippet i PPC er her, at annoncøren kun betaler, hvis der rent faktisk er nogen, som klikker på annoncen. Hvis ingen klikker på den – og der dermed ikke er nogen synlig gevinst for annoncøren – så skal annoncøren ikke betale noget. PPC er en meget populær annonceringsmetode, som i dag benyttes af såvel store som mindre internet-forretninger.

Fordel og ulemper ved PPC

Den store fordel ved denne annonceringsmetode er, at du som annoncør kun betaler, hvis du rent faktisk har fået noget ud af annoncen – flere besøgende på din hjemmeside. På den anden side er det også en uundgåelig del af PPC, at jo flere folk som klikker på din annonce, jo flere penge skal du betale.

Dette kan således hurtigt blive en dårlig forretning, hvis du som udgangspunkt betaler for meget per. klik sammenlignet med, hvor meget de besøgende kunder reelt køber på din hjemmeside. Sørg derfor altid for at have et balanceret forhold, hvor du sikrer dig, at du betaler  mindre pr. klik end den indtjening, som den gennemsnitlige besøgende på din hjemmeside indbringer dig.

Tilbage til ordbog