Hvad er push-marketing, og hvordan anvendes det?

Push marketing

Hvad er push marketing?

Helt konkret er push-marketing en salgsstrategi, hvor virksomheder stræber efter at eksponere deres produkter for potentielle kunder. Således bliver push-marketing også kaldet for “interruption marketing”, da strategien søger at få produktet ud til kunden, selvom det ikke er blevet efterspurgt.

Modsat pull-markerting, så handler push-marketing om at skabe et købsbehov hos brugeren. Dette ses bland andet hos alle reklamerne, vi får tilsendt, trods vi ikke har efterspurgt dem. Når vi kigger i tilbudsaviser, bliver vi eksponeret for produkter, som vi egentligt ikke har behov for, men som skaber et købsbehov.

Push-marketing også bruges ofte til at målrette kampagner, som har til formål at øge kendskabsgraden til et brand, produkt, en ydelse, eller måske en person. Konsekventligt tager virksomheder ofte salgsstrategien i brug ved lanceringen af et nyt produkt til at skabe bred eksponering og interesse.

Andre eksempler på push-marketing inkluderer:

  • Direkte mails
  • Købte leads
  • Telemarketing
  • PPC (pay per click)
  • mm.

Anvendelsen af en push-strategi er effektiv til at skabe aktivitet her og nu, hvor formålet er at skabe målbare resultater på kort sigt. Derfor er fordelen ved at benytte push-marketing, at formen har en ubegrænset rækkevidde. På den anden side, så vil man opleve en relativ lav konverteringsrate, da strategien blot skaber en interesse, hvilket kan være svært at vurdere effekten af efterfølgende.

Tilbage til ordbog

Bliv kontaktet!

+ Vælg produktområde*

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.