Hvad er redirects, og hvornår bør du bruge 301 og 302 redirects?

Redirect

Hvad er redirects ?

Et redirect betyder, at et domæne eller sider er flyttet til en ny adresse af den ene eller anden årsag. Der findes flere forskellige typer af redirects. Man kan kende et redirect ved, at de er beskrevet som et tal som eksempelvis 301 eller 302.  Det er først og fremmest yderst vigtigt, at man bruger disse redirects, og naturligvis også at de forskellige redirects bruges korrekt.

Herunder kan du læse om 301 og 302 redirects, og om hvornår du bør bruge hvilken redirect.

301 redirect: Hvornår og hvordan skal den bruges?

En 301 redirect skal bruges, når din hjemmeside eller en del af din hjemmeside permanent flyttes til en ny adresse (url) Oversat til vores dagligdagsliv svarer det ganske enkelt til, at man fortæller alle dem, man kender, og det offentlige, at man er flyttet til en anden adresse, således at de også i fremtiden kan besøge os eller sende post til os.

Der er flere grunde til at det er yderst vigtigt at bruge 301 redirects. For det første er det naturligvis vigtigt at vores besøgende kommer til den nye adresse, og ikke ender på den gamle adresse, hvor de bliver mødt af et “Denne side kunne ikke findes” I det tilfælde, at man ikke benytter sig af en 301 redirect, vil folk som følger links til din hjemmeside fra andre hjemmesider eller folk, der har “bogmærket” din gamle adresse jo også gå forgæves.

Det er mindst lige så vigtigt , at Google og andre søgemaskiner ved, at dit indhold er flyttet til en ny adresse. På den måde vil du ikke miste dine placeringer i Google og alt dit “link power”, som du har samlet sammen fra forskellige andre hjemmesider vil også gå til den nye side. Forestil dig, at du ligger i toppen på Google med adressen www.eksempel.dk/vaske-maskine/, men at du finder ud af, at Google faktisk foreslår “vaskemaskine” i ét ord. Hvis du så bare går ind og sletter “-“, så din nye adresse kommer til at hedde www.eksempel.dk/vaskemaskine/ uden at du laver en 301 redirect til den nye side, så varer det ikke længe før at Googlerobotten finder ud af at siden, der lå på www.eksempel.dk/vaske-maskine/ ikke eksisterer længere, og din tidligere placering vil lynhurtigt forsvinde ned i rækkerne på Google for til sidst at forsvinde helt. Din nye adresse www.eksempel.dk/vaskemaskine/ vil ikke overtage den gamle adresses placering på Google, da siden for det første er helt ny, og den for det andet ikke har noget “link power” fra andre hjemmesider. Ved brug af 301 redirect får du den “link power”, som den gamle adresse har, med over på den nye adresse, og du vil i langt de fleste tilfælde kunne beholde din placering på Google og endda i nogle tilfælde opnå en endnu bedre placering.

Skifter man domæne, er det vigtigt, at man laver 301 redirect på ALLE sider på det gamle domæne. Man kan ikke bare lave en redirect fra fx www.ålborg.dk til www.aalborg.dk. Der skal, som sagt, laves 301 redirect på alle undersider, eksempelvis www.ålborg.dk/limforden/ til www.aalborg.dk/limfjorden/. Dit domæne er jo indekseret med mange forskellige undersider på Google, og de vil forsvinde, hvis man ikke også laver 301 redirects over til de tilsvarende undersider på den nye adresse.

302 redirect er en midlertidig adresseændring

Som allerede afsløret betyder 302 redirects “ny midlertidig adresse”. Du skal bruge 302 redirects, når du vil gøre Google opmærksom på, at en sides indhold midlertidigt er flyttet til en ny adresse.

Et par eksempler på, hvor der skal bruges 302 redirects, kunne være, hvis du midlertidigt vil sende dine besøgende til en ny side, mens du opdaterer eller re-designer den originale side. 302 redirect kan også bruges, hvis du midlertidigt ønsker at sende dine besøgende videre til en ny side for at få deres feedback til den nye sides design, indhold eller lignende.

Når du fortæller Google, at det er en 302 redirect, så ved Google, at dette kun er en midlertidig ændring, og at du planlægger at bruge den originale side/adresse igen. Fordelen herved er, at Google ikke begynder at fjerne din oprindelige adresses placering på Google, og at “link power” til den originale adresse dermed ikke går tabt.

Du skal kun bruge 302 redirects, hvis du planlægger at bruge den originale side/adresse igen.

Tilbage til ordbog

Bliv kontaktet!

+ Vælg produktområde*

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.