Salg

Hvordan øges salget gennem Google Ads?

De fleste Google Ads-annoncørers formål med annonceringen er at få flere kunder og øge salget. Taget dette i betragtning kan det være forundrende at se, hvor indirekte og ufokuserede mange kampagner er sat op. Derfor vil vi her give nogle tips til, hvordan man holder fokus på at opnå salg vha. Google Ads. Det er naturligvis ikke alle, der har salget som mål og af dem, der ikke ønsker salg via Google Ads, er der også mange, som befinder sig i brancher, hvor der er længere vej til salget fx B2B, komplekse produkter, brugertilpassede produkter og meget dyre produkter som biler og huse, som man ikke bare lægger i indkøbskurven og køber på en webshop.

Det nemmeste er i sagens natur en webshop, da potentielle kunder let kan foretage et køb. Men også her ser man, at annonceteksten ikke altid er direkte og fokuseret mod købet, hvilket kan give dårligere CTR, hvis det er afgørende for, om brugerne klikker. Der henvises heller ikke altid til den optimale landingsside, og denne landingsside kan være rodet og forvirrende, hvilket også er en faktor, der er med til at påvirke antallet af salg, hvilket giver lavere antal konverteringer og højere konverteringspriser.

Effektivisér annoncer og landingssider:

  • Fremhæv et tilbud, som kunden kan drage fordel af
  • Fokuser på en tydelig “opfordring til handling”, så brugeren ved, hvad de skal gøre
  • Få så mange fordele ved dit produkt eller afgørende produktinformationer med i annoncen
  • Når du har potentielle kunder på hjemmesiden, skal det gøres så let som muligt for dem at foretage den ønskede handling ved at have et lettilgængeligt layout og få klik hen til købet
  • Sørg for, at give tilstrækkeligt med oplysninger til, at kunden kan træffe en beslutning om at handle på vejen mod købet

Vores råd er derfor, at direkte opfordre de potentielle kunder til at købe via annonceteksten, så man allerede her tænker på konverteringer. Du betaler pr. klik, så du er kun interesseret i, at få klik fra dem, der er villige til at købe. Når du bruger konverteringssporing er konverteringsdata de vigtigste, og CTR bliver sekundær. CTR er dog stadig vigtig, da den har indflydelse på dine klikpriser og annonceposition. Du kan bruge dine konverteringsdata til at trimme dine kampagner og mindske dit antal af visninger, der ikke konverterer.

Det er fint at have et delmål i starten af annonceringen om at øge trafikken til dit website og generere nye kundeemner, men har du mulighed for at sælge via din hjemmeside, så bør du ret hurtigt udnytte de data, som Google Ads giver dig til at fokusere på salg.

Mål effekten af din annoncering

Der er flere måder, du kan måle dine kampagners effektivitet på. Som nævnt er værktøjer som konverteringssporing et must, hvis det er muligt, at benytte det. Du kan nu holde styr på en række vigtige data, som bl.a. antal konverteringer, pris pr. konvertering, konverteringsrate samt konverteringsdata vedrørende dine endelige webadresser og søgeord. Hold samtidig øje med kvalitetsresultaterne, CTR, CPC og dine annoncepositioner.

Tilbage til ordbog