Seo lingvistik hvad er det og hvad betyder det ? Ataks ekspert svarer her

SEO Lingvistik

SEO vs. lingvistik – Skal vi skrive til mennesker eller Google?

SEO vs. lingvistikGoogle har i løbet af den seneste tid været i gang med den helt store forårsrengøring. Arbejdet med søgemaskineoptimering har taget kvanteskridt igennem det seneste års tid, og Googles forsøg på at få os til primært at målrette vores tekster til mennesker virker mere og mere uundgåeligt. Det kræver langt mere af SEO tekstforfattere, fordi online tekster stadig bør optimeres til søgemaskinerne, selvom Google påstår det modsatte.

Jeg er uddannet inden for kommunikation, så jeg havde naturligvis mine forbehold til søgemaskineoptimering og dets stramme rammer, da jeg først begyndte at lære om det, men på det seneste er jeg dog kommet frem til, at SEO lige så stille udvikler sig til en specifik måde at forme tekst på omkring de søgeord, der er udgangspunktet for landingssiden.

Hvorfor lingvistik?

Lingvistik defineres som sprogvidenskab og studiet af sprogs struktur, betydning og funktion, hvilket nærmest passer som fod i hose med SEO. Lighederne stopper heller ikke der, for der er flere ligheder, der bør kunne få en SEO tekstforfatter til at spærre øjnene op og (forhåbentligt) lytte efter.

Det er vigtigt at tilpasse tekstens sprog til modtageren, uanset hvem modtageren er, for så kommer budskabet nemmere i mål. Dette gøres ifølge lingvistikken bl.a. ved at tilpasse tonen i teksten til modtageren vha. tegnsætning, ordvalg, grammatik og sætningsformer – værktøjer som de fleste tekstforfattere bør kunne til fingerspidserne.

Tegnsætning og grammatik skal som udgangspunkt være korrekt, med mindre man skriver til visse målgrupper, hvor talesprog kan have en effekt, men det er dog værd at bemærke, at Google bruger korrekt tegnsætning og grammatik til at vurdere tekstens kvalitet, hvorfor korrekt brug bør være udgangspunktet.

Sætningsformer og ordvalg er til gengæld et af de områder, hvor man kan give sin tekst et ekstra pift, og der hvor tekstforfatteren har de største muligheder for at udfolde sig. Ordvalget er den del af lingvistikken, som er nærmest beslægtet med søgemaskineoptimeringens søgeord, både når det drejer sig om søgeordene som søgeordsanalysen dikterer, men også når det drejer sig om de resterende ord og deres semantiske betydning, der sætter kontekst og tonen i teksten.

Hvordan hænger lingvistik sammen med SEO?

Når disse værktøjer skal fusioneres med SEO, skal man pludselig til at skrive til mere end én målgruppe, fordi Google også bør opfattes som en meget specifik målgruppe, hvilket straks gør det langt sværere at skrive en tekst, fordi den skal tilfredsstille begge målgrupper. SEO har altid handlet om at gøre tekster forståelige over for primitive søgemaskiner, men sådan er det ikke nødvendigvis længere, når Google påstår, at den læser tekster mere og mere, som mennesker gør.

På trods at dette bør søgemaskineoptimering stadig tage udgangspunkt i en søgeordsanalyse og research om, hvordan folk søger efter de produkter og tjenester, der tilbydes af din forretning. Det er vigtigt, at jeres website taler samme sprog som de mennesker, der leder efter jeres produkter og services.

I denne forbindelse er det også vigtigt at fremhæve en af de største udfordringer ved at optimere en kundes website. Der er nemlig ofte stor forskel på, hvordan en fagmand italesætter produkter og services, og hvordan en forbruger gør det. En forbruger ville eksempelvis søge efter ”kopimøbler”, hvor virksomheden ikke kan lide den lidt negative klang i ordvalget, men i stedet ønsker at bruge den mere sofistikerede ”replika”. Denne form for principfasthed kan potentielt koste virksomheden et stort antal besøgende.

Hvis de valgte søgeord tilfældigvis er lange søgefraser, så kan det også give visse begrænsninger i denne fusionering, men med den seneste tids udvikling behøver det eksakte søgeord ikke altid at stå på den eksakte måde x antal gange i teksten, men må meget gerne ændres i rækkefølge og på endelser, hvis det får sætningen til at flyde bedre, hvilket er en positiv udvikling for SEO.

Skal jeg skrive til Google eller til menneskene?

Du skal skrive til begge! Du skal bruge SEO principper til at formidle et budskab til målgruppen. Vi skal stadig fokusere på optimering af teksten med udvalgte søgeord, men have in mente at en person også skal føle sig velinformeret og oplyst, når han eller hun har læst teksten. At beherske denne kombination er hvad der gør en SEO tekstforfatter god – at være i stand til at målrette teksten til søgemaskiner uden at gå på kompromis med kvaliteten af teksten.

Jeg mener også, at søgemaskineoptimering bør introduceres som en måde at fortælle det åbenlyse med klar tale og specifikke nøgleord på i stedet for optimering af tekster til søgemaskiner, hvilket vil give en tekstforfatter et langt mere kvalitativt udgangspunkt.

Vi er nået til et punkt, hvor det er langt nemmere at oplære en dygtig tekstforfatter til at forstå SEO, end det er at lære en SEO kyndig at skrive kvalitetstekster.

Tilbage til ordbog

Bliv kontaktet!

+ Vælg produktområde*

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.