Search Engine Optimization

Hvad er Search Engine Optimization?

Search Engine Optimization forkortes SEO, og på dansk bruges termen søgemaskineoptimering. SEO er en gren under markedsføring og handler om at optimere din hjemmeside, så den ranker højere i søgemaskinernes resultater. Det er kort fortalt en metode, der bliver benyttet af eksperter over hele verden til at optimere og tilpasse hjemmesider og dets indhold til at kunne findes på forudbestemte søgeord ud fra søgemaskiners specifikke retningslinjer. Dette gør, at både hjemmesidens indhold og de underliggende koder bliver mere letlæselige for søgemaskinernes indekseringsrobotter, hvilket er direkte med til at give hjemmesiden styrke og dermed påvirke hjemmesidens placering i søgeresultaterne positivt – hvilket er hvad SEO er beregnet til.

Rigtig mange mennesker starter i dag deres købsproces på en søgemaskine, hvor det er nemt og bekvemmeligt at finde det, man leder efter. Derfor udgør søgemaskiner også et stort potentiale for virksomheder, da der er grundlag for at ramme en bred målgruppe. Hvis din hjemmeside rangerer højt nok i søgeresultaterne på vigtige søgeord, vil antallet af eksponeringer også stige.

For at illustrere vigtigheden af placeringer på søgemaskiner, kan vi inddrage et eksempel. Forestil dig for eksempel, at du skal have nye fodboldstøvler, og du starter din købsrejse på en søgemaskine. Du indtaster måske søgeordet “bedste fodboldstøvler til prisen”, hvorefter du bliver præsenteret for en masse resultater. Men hvilken en hjemmeside vælger du at besøge? Scroller du hele side ét igennem, hvorefter du kigger på både side to, tre, fire og fem? Eller vælger du en af tophjemmesiderne? Chancen for, at du svarer ja til sidstnævnte, er stor. Og det er netop grunden til, hvorfor du som virksomhed bør fokusere på SEO. Placeringen på resultatsiden er afgørende for, hvor mange potentielle kunder der besøger din hjemmeside.

Hovedgrene under SEO: on site og off site

Der findes utallige discipliner under SEO, men man skelner typisk mellem to hovedgrene: on site-SEO og off site-SEO. Begge dele er essentielle, hvis du vil have succes med søgemaskineoptimering.

Google som søgemaskine har over 200 rankingfaktorer, de vurderer en hjemmeside ud fra. Det gør SEO til en temmelig kompleks disciplin, som tager lang tid at mestre. Det er ligeledes en langsigtet investering, da det tager tid at skabe mærkbare resultater. Det skyldes, at effekten af arbejdet ikke lader sig vise med det samme, og at selve optimeringsarbejdet tager lang tid.

Læs vores ultimative SEO-guide, hvis du vil have en udtømmende gennemgang af de forskellige discipliner, og hvordan du kan bruge dem.

On site handler groft opridset om optimering af alt det, der foregår på din hjemmeside. Det gælder både tekniske rettelser og rettelser af selve indholdet. Det, der er kendetegnende for alt on site-SEO, er, at det gælder om at tilfredsstille brugeren. Når du optimerer din hjemmeside, demonstrerer du samtidigt, at den er relevant for brugernes behov. Og lykkes du med det, vil søgemaskinen belønne dig.

Off site handler derimod om, hvad andre siger om dig; altså alt det, der foregår udenfor din hjemmeside. Her er linkbuilding kerneordet. Når du arbejder med linkbuilding, gælder det om at få andre hjemmesider til at linke til din. Når de gør det, signalerer de, at de synes godt om din hjemmeside. Og jo flere, der synes godt om din hjemmeside, jo bedre.

Udviklingen i SEO

SEO som disciplin har ændret sig markant med årene, hvilket har manifesteret sig i søgemaskinernes løbende algoritmeændringer. En algoritmeændring inden for SEO betyder, at søgemaskinerne ændrer på de faktorer, de baserer rankingen på. Det varierer meget, hvor store eller små ændringer, der er tale om. Nogle algoritmeændringer er så små, at de næsten går ubemærket hen, mens andre medfører signifikante ændringer på SERP. Google Panda og Google Penguin er eksempler på sidstnævnte.

Det, som søgemaskinerne løbende har forsøgt at forbedre med ændringerne, er brugeroplevelsen. De vil gerne sikre, at brugerne får det, de søger, når de anvender søgemaskinen. Derfor skal topresultaterne selvfølgelig også være relevante for brugernes søgninger.

Atak Digital er et SEO-bureau, der kan hjælpe både små og store virksomheder med deres SEO. Kontakt os allerede i dag.

Tilbage til ordbog