Søgemaskinebots

Hvad er søgemaskinebots?

Søgemaskinebots er den søgemaskine-software, som anvendes til rangere hjemmesider på søgemaskinernes resultat-lister.

At have et ’godt forhold’ til søgemaskinebotter er helt afgørende for enhver hjemmeside, og hvor godt eller hvor dårligt man klarer sig i online konkurrencen, handler i høj grad om, man er i stand til at skræddersy sin hjemmeside, så den passer til søgemaskinebotternes forudbestemte kritier.

Søgemaskinebots er en samlet betegnelse for den software, som benyttes, når søgemaskiner skal finde ud af, hvordan forskellige hjemmesider skal placeres i forhold til hinanden på søgemaskinens resultat-lister. Verdens klart bedste og mest  effektive søgemaskinebot er Googles, mens at Bing og Yahoo er andre populære løsninger.

Hvordan disse søgemaskinebotter reelt fungerer er der ikke fuldkommen klarhed over. Dette skyldes, at firmaerne bag disse søgemaskiner af konkurrencemæssige årsager ikke ønsker at give deres konkurrenter et indblik i den software, som styrer deres søgemaskine. Dette er især tilfældet med Google, som gang på gang har bevist evnen til at finde det, som den travle internet-bruger er på udkig efter.

Man har dog en relativt god forståelse af, hvad de afgørende elementer hos søgemaskinebotterne er. For eksempel ved man, at links er en af de vigtigste faktorer for stort set alle bots, når de skal ranke webites i forhold til hinanden. Reglen synes her at være, at jo flere andre sider som linker til ens side, jo større chance vil man have for at komme højt op på søgeresultat-listerne. Det skyldes at Googles robotter, når denne “crawler” en hjemmeside også følger, links der eksempelvis linker til din hjemmeside. Der er dog forskel på links, da nogle hjemmesider angiver udgående links som nofollow eller dofollow. Ved sidstnævnte fortæller man søgemaskinebotten, at denne skal følge linket, og at det dermed kan give linkjuice til den side, der linkes til. Links ses derfor som en anbefaling af en hjemmeside, og det har betydning for søgemaskinebottens beregning af rangering, når der foretages en forespørgsel fra en bruger. Man skal dog være opmærksom på, at det er vigtigt med relevante kvalitetslinks fremfor kvantitet samt flere andre faktorer som fx domænestyrke.

Hos Google vurderer søgemaskinebotten en hjemmeside ud fra mere end 200 forskellige parametre, og det er langt fra alle, der er oplyst for offentligheden grundet konkurrencemæssige årsager.

 

Tilbage til ordbog