Søgemaskiner

Hvad er en søgemaskine?

En søgemaskine er et program, der hjælper internetbrugere med at finde information på nettet ved at gøre information lettere tilgængeligt med en søgefunktion, der matcher søgningen med søgeresultater fra søgemaskinens indekserede hjemmesider. Den absolut stærkeste søgemaskine er Google og har været det igennem flere år. Men sådan har det ikke altid været. Altavista og Yahoo m.m. har fyldt godt i gadebilledet igennem en del år, før Google for alvor overtog så godt som alle markedsandele.

I forbindelse med Microsofts køb af Yahoo og lanceringen af Bing, kom der for første gang i mange år konkurrence til Google, som kunne mærkes – dog på et meget lavt niveau. Microsoft har ikke formået at brande Bing som søgemaskine, men qua Microsofts enorme portefølje af produkter og tjenester, hvor Bing er standard søgemaskine, samt et samarbejde med Facebook, har Bing trods alt formået at erobre 10 % markedsandele i Danmark.

Hvad bruges søgemaskiner til?

Søgemaskiner bruges, når der er et konkret behov, hvad enten der søges på et produkt, en ydelse, en information, en person eller en virksomhed. Brugerne har forventninger til søgemaskinen og søgeresultatet. Behovet skal afdækkes hurtigt og præcist, hvorfor side 2 på hvilken som helst søgemaskine oftest er sjældent besøgt. Hvis en virksomhed, der gerne vil finde kunder via søgemaskiner, skal altså helst være repræsenteret på side 1 i søgemaskinerne – ellers handler kunderne hos konkurrenten.

Organiske søgeresultater og annoncer

En søgemaskine er delt op tre søgeresultater.

  • Sponsorerede annoncer (Google Ads) øverst. Når konkurrencen er høj, er der typisk fire annoncører i toppen. Annoncer kan også vises på bunden af siden.
  • Organiske søgeresultater er placeret midt på siden under de øverste annoncer. For at komme til tops her, skal man arbejde med SEO.
  • Lokale søgeresultater vises blandt de organiske søgeresultater og vises kun ved søgeordets lokal relevans.

Ser man på uofficielle tal og analyser fra søgemaskineeksperter verden over, klikker 20-25 % på annoncerne, og 75-80 % foretrækker at klikke på de organiske søgeresultater.

Tilbage til ordbog