Hvad er udgående links, og hvordan skal du bruge dem?

Udgående link

Hvad er udgående links?

Udgående links går også under navnet outbound links og omhandler links på dit website, som linker til andre websites. Ved at anvende udgående links giver du dine brugere mulighed for at læse mere in det, du beskriver i dit content. Det er med til at øge brugernes engagement, hvilket styrker din siden troværdighed og dermed sender et positivt signal til Google. Dette er selvfølgelig under forudsætningen af, at du linker til troværdige og relevante sider. På den anden side, kan et udgående link føre til, at brugeren forlader sit website, uden at vende tilbage.

Derfor anbefales det, at du implementerer udgående links i brødteksten, når det er relevant for dine brugere, f.eks. til leverandører, producenter eller for at give yderligere informationer om emnet eller understøtte salgsargumenter. Konsekventligt er det vigtigt at undgå at linke blot for at linke, da det skal forblive relevant for dine brugere.

Hvordan kan udgående links påvirke din SEO?

Som udgangspunkt er udgående links vigtige i forbindelse med søgemaskineoptimering. Hvor et indgående links bidrager til dit websites høje rangering i Googles søgeresultater, så har et udgående link ikke helt den samme effekt. Alligevel spiller udgåendelige links en essentiel rolle, da de sender et signal til Google om sidens relevans, som påvirker hjemmesidens generelle placering i søgeresultaterne.

Et udgående link er med til at fortælle Google, hvad din hjemmeside handler om ved at analysere ankerteksten og indeholdet på siden, der linkes til. Konsekventligt bør et udgående link altid have et formål og ikke bare et link til f.eks. dr.dk grundet sidens anerkendelse. Derfor er relevans altid ‘key’, når det kommer til udgående links.

Tilbage til ordbog

Bliv kontaktet!

+ Vælg produktområde*

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.