Sådan indsamlede vi 800 mailadresser på 8 uger

Sådan indsamlede vi 800 mailadresser på 8 uger

Sådan indsamlede vi 800 mailadresser på 8 uger

30/01/2019
|

En leadannonce, en simpel konkurrencevideo, viden om målgruppen og et budget på 3.000 kr.– det var alt, der skulle til, for at opbygge en solid mailliste til vores kunde.

Læs med her og find ud af, hvordan vi skaffede 800 nye mailadresser på 8 uger via Facebook Lead Ads.

Hvorfor? Fordi du selv kan gøre det samme.

En af vores kunder ønskede at starte en mailliste, som de fremadrettet kan bruge til at promovere events, tilbud og lignende. Målet er, at nedbringe de større annonceudgifter. Ved at flytte kunderne over på egen kanal (en mailliste), minimeres udgifterne til annoncering ved fremtidige events.

At have dine kunder samlet på din egen kanal er en stor fordel på den lange bane. Du har mulighed for at kategorisere dem, så du henvender dig med budskaber der er ultra relevante for den enkelte. Og hvad endnu bedre er – du er ikke slave af algoritmeændringer og stigende annoncepriser.

Mål med kampagnen: Konvertering – Indsamling af leads (mailadresser)

Vores kunde ønskede at opbygge en mailliste bestående af personer i deres målgruppe. Vi anbefalede derfor at køre en Facebook Lead Ad kampagne. Med Lead Ads er det nemt for modtageren at tilmelde sig f.eks. et nyhedsbrev – det hele foregår via Facebook og felterne er på forhånd udfyldt med modtagerens navn og e-mailadresse. Det bliver ikke nemmere for modtageren.

Kampagnens målgruppe: Tidligere besøgende og personer i lokalområdet

Kampagnen blev vist til 2 forskellige målgrupper: En retargeting målgruppe og en geo-baseret målgruppe. Retargeting målgruppen bestod af tidligere besøgende på kundens Facebookside og hjemmeside. Retargeting målgruppen laver du ved hjælp af din pixel.

Da retargeting målgruppen kun udgjorde små 5000 personer i denne kundes tilfælde, valgte vi at tilføje en geografisk målgruppe også – en målgruppe baseret på befolkningen i virksomhedens nærområde. Kampagnen blev altså opsat med to forskellige annoncesæt i Facebooks annonceadministrator.

TIP: Vi anbefaler, at du starter med at annoncere til retargeting målgrupper, da disse giver de bedste konverteringer. Er din retargeting målgruppe for lille, så tilføj en anden relevant målgruppe og hold øje med konverteringerne. Bliver prisen for høj, slukker du for annoncesættet.

 

Kampagnens indhold: Konkurrence

Vi valgte at køre en konkurrence, for at motivere modtagerne og give noget til gengæld for deres mailadresse. Præmien var et gavekort på 500 kr. – alle der tilmeldte sig deltog i dermed konkurrencen. Konkurrencen blev kommunikeret via en simpel video.

TIP: Hvis du vil have målgruppen til at afgive deres mailadresse, skal du have noget at lokke med – noget din målgruppe synes er interessant. Det kan f.eks. være en konkurrence, et tilbud eller en freebee (F.eks. en e-bog med tips og tricks)

 

Annonceformat: Leadannoncer med dynamisk indhold

Indholdet blev opsat i en dynamisk annonce, hvor man opsætter forskellige versioner af tekst og video, som Facebook så kan teste op imod hinanden. Dette er smart fordi du ikke på forhånd kan vide hvilken version din målgruppe reagerer på. Dertil blev leadformularen opsat så simpelt som muligt – jo færre punkter der skal udfyldes i en formular, jo større sandsynlighed er der for at modtageren tilmelder sig.

TIP: Når du opretter din leadformular, så husk at indstille den til at være åben for deling. Dette betyder at din annonce kan deles og alle kan udfylde din formular.

 

Budget: 3.000 kr.

Kampagnens budget var forudbestemt til 3.000 kr. Kampagneperioden varede 8 uger hvor der i alt blev indsamlet 805 leads. Et lead har altså i gennemsnittet kostet 3,72 kr. Dertil kommer naturligvis prisen på gavekortet – altså 500kr – hvilket giver en leadpris på 4,35 kr.

Hvis du er god til at sælge via dit nyhedsbrev, så kan et lead være mange penge værd. Hvor mange penge et lead er værd for din virksomhed, ved kun du.

TIP: Når du kører leadannoncer anbefaler vi altid, at du har opsat minimum én automatisk mail, som kunden modtager ved tilmelding. Det er en rigtig god ide at opsætte en serie af mails, som byder velkommen og inspirerer din nye modtager.

I denne case bruger forretningen sine nyhedsbreve til at informere om events i butikken. Når kunder møder op til disse events køber de altid noget. Værdien af mailadresserne er derfor stor.

Lad os for forståelsens skyld lave et fiktivt regnestykke: 10% af dem, der modtager nyhedsbrevet, møder op til et event (80 personer). Disse 80 personer køber hver for 200 kr. i butikken, hvilket svarer til en omsætning på 16.000 kr. Forestil dig så, at nogle af dem kommer igen og køber mere…

Sidder du nu og tænker: “FEDT, det må jeg teste af”?

– Det håber vi du gør!