Sådan skaffede vi 348 nye kunder på 10 dage

Sådan skaffede vi 348 nye kunder på 10 dage

Sådan skaffede vi 348 nye kunder på 10 dage

21/01/2019
|

Overvejer du, om Facebook er det rette sted for dig at skaffe nye kunder? Læs med her og bliv inspireret af en af vores kunder, som har stor succes med Facebook annoncering.

På bare 10 dage skaffede vi 348 nye kunder vha. Facebook og Instagram annoncering. Ikke til os selv, men til en af vores kunder. Her fortæller vi hvordan.

Mål med kampagnen: Konvertering – Nye medlemmer til kundeklubben

Vores kunde ønskede flere medlemmer til sin kundeklub, da alle deres data understøtter, at når først man er tilmeldt, så stiger både loyalitet og gennemsnitlige køb pr. gang. Derfor tilrettelagde vi en kampagne for netop, at indsamle medlemmer til kundeklubben.

Medievalg: Facebook og Instagram

Da man allerede indsamler medlemmer via andre kanaler var det givet, at vi skulle teste netop Facebook og Instagram. Da det tidligere var kørt uden større succes, var der naturligvis skepsis – eller oversat, var det en dejlig udfordring for os, for at vise hvad kanalerne kan.

Kampagnemålsætning: Konverteringer

Facebooks annonceadministrator har nogle forskellige settings. En af disse definerer kampagnens målsætning. I dette tilfælde valgte vi konverteringer som målsætning. Her kan du, ved hjælp af en pixel, tracke konverteringer der sker på en given hjemmeside. I dette tilfælde kunne vi altså tracke de kunder, som tilmeldte sig kundeklubben via en specifik formular på kundens hjemmeside.

Vi anbefaler, at man altid anvender pixel tracking. Både til at tracke resultater af kampagner, men også til at oprette brugerdefinerede målgrupper, som kan bruges til retargeting.

 

Kampagnens målgruppe: Tidligere besøgende på hjemmeside og Facebook

For at skabe en succesfuld kampagne er målgruppen altafgørende. Hvis du rammer de forkerte mennesker med dit budskab, bliver kampagnen en fiasko.

Hvis du rammer de forkerte mennesker med dit budskab, bliver kampagnen en fiasko.

Til denne kampagne valgte vi derfor retargeting målgrupper – altså personer, som tidligere har besøgt kundens hjemmeside eller facebookside. På denne måde sikrede vi, at målgruppen allerede havde et kendskab til kunden og derfor kan forventes mere modtagelige for at deltage i deres kundeklub. Man kan kalde det konvertering af de mange andre forudgående marketingindsatser.

Hvis du er ny annoncør på Facebook eller Instagram, så anbefaler vi, at du starter med at annoncere til retargeting målgrupper. Det er ofte i retargeting-annoncering de bedste resultater ses.

 

Annoncens indhold: Video

Vi havde særligt fokus på at udvikle godt visuelt indhold til annoncerne, da dette er altafgørende for annoncernes succes. Det er her kreativitet og erfaring kommer ind – her du skal bruge al den viden og kendskab du har til jeres kunder og jeres produkt. 
I dette tilfælde valgte vi at producere 5 korte videoer, som fremhævede fordelene ved at være medlem af kundeklubben. Nogle af dem med en skæv og humoristisk vinkel, andre med en mere enkel og salgsorienteret vinkel. Alle på en varighed af 6-10 sekunder.

Annonceformat: Dynamiske linkannoncer – Det skal du kende!

Med kampagnemålsætning og målgruppe på plads, kunne vi opsætte annonceindholdet. Vi valgte at benytte den funktion Facebook kalder ”dynamisk annonceindhold”. Med denne funktion kan man indsætte op til 5 forskellige varianter af hvert annonceelement, og så tester Facebook kombinationerne op imod hinanden. Dette er en fantastisk mulighed for at afprøve forskellige varianter af video, tekst og billeder, og finde ud af, hvad der rent faktisk virker bedst i målgruppen.

Dine annoncer behøver ikke være perfekte! Data skal nok fortælle hvad der virker bedst, og Facebooks redskab hjælper dig.

De 5 videoer blev ledsaget af forskellige tekstvarianter, som hver især spillede på forskellige virkemidler. Formålet var at fange opmærksomhed og fremhæve de vigtige pointer. Nogle af teksterne spillede på frygten for, at gå glip af gode tilbud og rabatter, mens andre spillede på social proof – eksempelvis ”Gør som 20.000 andre danskere…”.

Vi anbefaler dynamisk annonceindhold, hvis muligt. Ingen ved på forhånd, hvilket budskab og hvilken tekst/video kombination målgruppen reagerer bedst på. Så afsted med dine annoncer, og data viser dig den optimale vej. 
Derfor er dynamiske annoncer geniale!

 

Budget: 3.000 kr.

Til kampagnen havde vi et samlet budget på 3.000 kr. for en 10 dages kampagneperiode. Resultatet blev 348 tilmeldinger til kundeklubben og dermed en pris på 8,62 kr. pr. medlem.

Af hensyn til vores kundes anonymitet kan vi ikke oplyse hvad et medlem af kundeklubben er værd og vi kan derfor heller ikke oplyse kampagnens ROI. Men lad os for forståelsens skyld lege med tallene.

Hvis kunden eksempelvis tjener 500 kr. ekstra om året på et medlem af kundeklubben, så vil de 348 medlemmer på et år svare til 174.000 kr. i direkte indtjening. Så er de kr. 3.000 ret godt givet ud – ikke?