SEO-myter: Hvad mener Google, og hvordan tolker ATAK?

SEO-myter: Hvad mener Google?

SEO-myter: Hvad mener Google?

28/05/2019
|

SEO ATAK

For nyligt udsendte Google Webmasters deres første episode i serien ”SEO Mythbusting”, hvor Martin Splitt undersøger spørgsmål, misforståelser og myter omkring SEO. Martin Splitt er Webmaster Trend analytiker hos Google, og hver uge byder han en ny gæst indenfor i studiet. I første episode er det Juan Herrera, som til dagligt er webudvikler, der gæster den uformelle samtalesession – og allerede her kan man vel snakke om, at en myte kommer til kort. Det er almenkendt, at webudviklere og SEO-folk ikke just har ry for at kunne enes, men ironisk nok afslutter Martin sessionen med følgende; ”Developers and SEO’s can be friends I think”.

Diskussionen går på de helt basale ting i SEO, og samtalen starter da også blødt ud med en generel snak om, hvad en søgemaskine er. Alligevel kommer de to herrer omkring nogle interessante pointer. Blandt andet bidrager Martin med sin top 3 over ting, man bør fokusere på i SEO – og her dukker der både nogle velkendte og overraskende pointer op.

De tre mest vigtige faktorer i SEO

Inden for kort tid ”røbes det” (ikke ligefrem overraskende), at det gælder om at have en relevant side, hvis du ønsker at ranke højest på Google. Og hvordan bestemmer Google så, hvilke sider der er relevante? Det er ifølge trendanalytikeren et komplekst spørgsmål at svare på, da der findes over 200 signaler, som er bestemmende for en sides indeksering. I kølvandet på det svar, spørger gæsten ind til de tre vigtigste faktorer inden for SEO.

”if you could give me top three things [within SEO] that I should consider, what would that be?”

Godt indhold slår alt andet af pinden

Den første faktor er, ikke overraskende, indholdet på din side. Hvis du vil booste din ranking, bør du satse på at skabe virkelig godt indhold, og det får du ved at producere noget, som brugerne faktisk kan bruge: ”you have to have content that serves a purpose for the users”.

Hvis du i dit indhold både kommunikerer hvor du er, hvad du foretager dig og hvordan du kan hjælpe brugeren med det, som han eller hun forsøger at opnå, er det ideelt.

“If your content says where you are, what you do, how you help me with what I’m trying to accomplish, that’s fantastic.”

 

Endvidere er det vigtigt, at du bruger det samme sprog som brugeren. Du skal forstå hvilke søgeord, brugeren anvender, når han eller hun skal have dækket et behov, og så skal du implementere disse ord i dit indhold. Lad os tage et eksempel, hvor du som virksomhed sælger is. Du sælger blandt andet en ny isvariant, ’Smooth Cream 5000’, som du beskriver specifikt på din side. Brugeren ved ikke, dit produkt eksisterer, og vil derfor ikke søge på det – ergo vil din side ikke blive fundet. Brugeren vil anvende søgeord, som dækker det generelle behov, de har i situationen som eksempelvis ’is københavn’, og det er din opgave at optimere dit indhold ud fra dette. Du kan have nok så meget imponerende kvalitetsindhold på din side, men hvis brugeren ikke finder dig, skyder du i blinde.

I og med at indhold italesættes som værende nummer 1 faktor, man bør fokusere på, tolker vi, at Google, ud af sine +200 signaler, lægger mest vægt på netop denne. Det er derfor også noget, du bør arbejde aktivt og konstant med på din egen side.

Har vi undervurderet metabeskrivelse?

Nummer 2 faktor, som Martin Splitt nævner, man bør fokusere på, er meta tags (meta-beskrivelse) og sidetitler (title tags).

Title og meta udgør tilsammen en snippet

Title og meta udgør tilsammen en snippet

 

De to ting tilsammen kaldes en snippet og er det, du kan se i Googles resultater – som billedet illustrerer. Sidetitlen har længe været kendt som en betydningsfuld rankingfaktor og er derfor ikke overraskende; men at metabeskrivelsen også nævnes som værende den 2. mest betydningsfulde faktor i SEO er overraskende.

Google har tidligere udtalt, at metabeskrivelsen i sig selv ikke er en rankingfaktor, men at det påvirker, hvorvidt brugerne klikker på landingssiden. Lignende pointe udtrykker Martin. Han siger, at metabeskrivelsen fungerer som et fingerpeg over for brugeren om, hvilket ét af resultaterne der bedst matcher deres behov.

Betyder det, at metabeskrivelse er blevet en rankingfaktor?                     

Når metabeskrivelsen tildeles en så stor betydning, som den gør i videoen, kan man diskutere, om Google har foretaget en ændring i sine algoritmer. I så fald kunne meta-tags i teorien udgøre en rankingfaktor. Hvorvidt dette er tilfældet, eller om han blot overdriver betydningen af det, er ikke til at sige.

 

En anden forklaring kan være, at user engagement som faktor er begyndt at fylde mere i Googles prioritering. Under user engagement kan Click Through Rate placeres (CTR) – det vil sige, hvor mange folk ud af de eksponerede, som klikker på dit resultat – og her har metabeskrivelse en stor betydning. Hvis man godkender den forklaring, er der dog stadig tale om en indirekte betydning og ikke en rankingfaktor i sig selv.

Spørgsmålet, der vender tilbage, er derfor, om metabeskrivelse virkelig kan placeres som den 2. mest betydende ting inden for SEO (selv foran links), hvis det ikke er en rankingfaktor?

Den tekniske del af SEO betyder stadig meget

Ligesom faktor nummer 2 (meta og title) er også faktor 3 en teknisk disciplin. Nemlig performance. Inden for performance er det særligt loadtid, der er afgørende. Det handler dog ikke om at have en hurtig side blot for hurtighedens skyld – det handler om at have en hurtig side, så du bliver mere synlig på nettet. Når brugerne finder en relevant side, er det også en fordel, hvis de hurtigt bliver ført videre til indholdet.

I forhold til at optimere sin performance anbefaler Martin Splitt, at man fokuserer på rendering – hyper eller service samt dynamic. Forståelsen af disse begreber kræver formegentlig, at man er relativ kyndig på det tekniske plan. Så her følger en ultra kort forklaring.

I korte træk handler de førstnævnte to værktøjer, hyper og service, om at optimere hurtigheden på din side. Dynamic rendering er noget, man kan bruge, hvis man kører JavaScript. Hvis du bruger JavaScript, kan søgemaskine-robotterne have svært ved at læse dit indhold, da de ikke ser det på samme måde som en browser. I sidste ende kan det give problemer, når robotterne skal indeksere. Med dynamic rendering imødekommer du dette problem ved at skabe en særlig udgave af dit indhold, som søgemaskine-robotterne kan læse.

Hvad kan vi forvente i de resterende episoder?

Der bliver fremlagt nogle spændende pointer undervejs i videoen, men det mest overraskende er måske i virkeligheden projektet i sig selv. Det Google, som vi ellers kender for at være særligt hermetisk, sænker pludseligt paraderne og begynder at forklare om SEO-faktorer. Et område, der – hvert fald langt hen ad vejen – har været forbeholdt de få indviede. Kan det virkelig være tilfældet, eller overtolker vi blot, hvor meget Google egentlig vil dele ud af sine hemmeligheder?

Alt andet lige bliver det interessant at se, hvilken retning de kommende afsnit vil tage, og om der vil blive bustet flere myter end i det første (man har lov at håbe). Vil Google holde kortene konservativt tæt på kroppen, eller bliver vi serveret med nogle reelle wow-insights?

Hvis du selv har fået mod på at dykke ned i SEO-junglen, kan du læse vores guide eller følge med i videoserien fra Google Webmasters.