Sociale medier

Hvad kendetegner sociale medier?

Sociale medier dækker over en lang række forskellige medier, der alle sammen har én ting til fælles, nemlig at skabe et fællesskab af interaktive brugere. Grundtanken ved sociale medier er, at indholdet genereres af brugerne. Og det gør det også i dag. Millioner af brugere generer nemlig indhold hver evig eneste dag i form af bl.a. opslag, Stories og Reels. For virksomheder er sociale medier blevet attraktive annonceringsplatforme, da der er gode muligheder for at målrette sin annoncering gennem Facebook Ads, Instagram Ads, LinkedIn Ads, Tik Tok Ads og Pinterest Ads. Flere sociale medier tilbyder desuden salg af varer direkte fra de sociale medier fx. ved Facebook Shopping og Instagram Shopping.

Før opblomstringen af sociale medier som Facebook, Twitter og YouTube blev internettet primært brugt til at søge viden, andre havde frembragt. Sådan er det ikke længere. De sociale medier har forvandlet internettet fra et gammeldags bibliotek, hvor vi jagter informationer (fx via søgemaskiner som Google), til en smart café hvor vi interagerer med hinanden og samles om det, vi interesserer os for. Og den udvikling ser ikke ud til at stoppe foreløbig. Nye sociale medier dukker op, og tendenserne og mulighederne udvikler sig hele tiden.

Hvilken betydning har sociale medier for virksomheder?

Virksomheders markedsføring og generelle tilstedeværelse på sociale medier skal tilpasses til brugerne, og at der skal skabes en dialog frem for en monolog. Gennem de sociale medier kan man som virksomhed komme helt tæt på sin målgruppe, styrke virksomhedens awareness og målrette annonceringen til en helt specifikke gruppe.

Tilbage til ordbog