Vælg den rette budstrategi for din Google Ads

Vælg den rette budstrategi for din Google Ads

24/08/2018
|

Inden du går i gang med at vælge en budstrategi, skal du først og fremmest have styr på dine forretningsmål. En sætning vi for eksempel har hørt mange gange før er ”jeg vil bare gerne ligge nummer 1”, og det bør aldrig nogensinde være dit mål for annoncering.

Målet med din Google Ads-annoncering bør i stedet være at opfylde målene for dine forretningsmål.

Du kan for eksempel have fastlagt et forretningsmål om at:

  • Få kunder til at foretage en direkte handling på din hjemmeside. Det kunne være køb, tilmelding til nyhedsbrev, udfylde en kontaktformular osv. Er dette dit mål og bruger du konverteringssporing, er Smart Bidding måske den bedste budstrategi for dig.
  • Øge brandbevidsthed – ikke at genere trafik til hjemmesiden – hvor et fokus på visninger kan være den rette strategi.
  • Øge dine visninger af eller interaktioner med dine videoannoncer. Her kan en strategi som pris pr. visning (CPV) eller pris pr. tusinde eksponeringer (CPM) være det rette for dig.
  • Genere en masse trafik til din hjemmeside, hvor en optimal budstrategi for dig kunne være budgivning per klik (CPC)
  • Øge produkt- og brandovervejelse via dine videoannoncer, hvor du kan anvende pris pr. visning (CPV)

 

Optimer efter konverteringer

Hvis dit fokus er at øge dit salg, få flere leads eller tilmeldinger til dit nyhedsbrev, podcast, begivenhed m.m, så kan du overveje at bruge Smart Bidding. På den måde slipper du for at gætte på, hvad der leder til konverteringer. Smart Bidding bruger Googles maskinlæring til at optimere efter konverteringer eller konverteringsværdi; som for eksempel omsætning på en webshop.

  1. Mål-CPA (pris pr. anskaffelse): Mål-CPA kan hjælpe dig med at øge antallet af konverteringer, samtidig med at du målretter mod en specifik pris pr. konvertering. For at budstrategien fungerer skal du minimum have 15 konverteringer inden for de sidste 30 dage. Så det kræver selvfølgelig at du allerede har kørt konverteringssporing og indsamlet konverteringsdata inden du hopper ud i at bruge denne strategi.
  2. Mål-ROAS (target return on ad spend): er en automatisk budstrategi som kan hjælpe dig med at øge din konverteringsværdi eller omsætning ud fra det mål-ROAS, som du har angivet. Igen som med mål-CPA skal du som minimum have haft 15 konverteringer de seneste 30 dage. Men jo flere konverteringer du har, jo mere data har Google til at optimere budgivningen, hvorfor du kan opnå bedre resultater.
  3. Maksimer antallet af konverteringer: er til dig der bare gerne vil øge antallet af dine konverteringer og gerne vil bruge hele dit budget, frem for at målrette mod en specifik CPA. Denne budstrategi vil vi dog ikke anbefale til en generisk kampagne. Den kan virke rigtig godt, hvis du kører et særligt tilbud i en begrænset periode og bare vil have så mange konverteringer som muligt i den periode.
  4. Udvidet pris pr. klik (ECPC): hvis du gerne selv vil indstille dine bud manuelt, samtidig med at du bruger fordelene af Googles maskinlæring til at optimere efter konverteringer, så er denne strategi noget for dig.

 

Maksimer synligheden af dine annoncer

Er dit forretningsmål at skabe opmærksomhed om dit brand, kan en budstrategi med fokus på eksponeringer være det rette valg for dig.

Her findes ligeledes også fire budstrategier:

  1. Måludkonkurreringsandel: er en budstrategi til dig, der ønsker at udkonkurrere et bestemt domæne. Budstrategien justerer dine bud automatisk, så dine annoncer bliver vist højere oppe end annoncer fra det valgte domæne – eller bliver vist, når der ikke bliver vist annoncer fra det valgte domæne.
  2. Målplacering på søgeside: er til dig, der ønsker at blive vist øverst på siden eller på den første side med søgeresultater.
  3. Pris pr. tusinde eksponeringer (CPM): giver dig mulighed for at betale for antallet af eksponeringer (visninger af dine annoncer). Budstrategien virker kun på Displaynetværket og YouTube.
  4. Pris pr. tusinde synlige eksponeringer (vCPM): er en variant af CPM-strategien. Forskellen er dog, at du ved vCPM betaler for synlige eksponeringer. En synlig eksponering tælles når 50% af din annonce er blevet vist på skærmen i 1 sekund eller længere for display-annoncer og 2 sekunder eller længere for video-annoncer.

 

Budstrategi til video-annoncer

Producerer din virksomhed masser af visuelt content som for eksempel videoer, og vil du gerne have folk til at interagere med eller se videoerne, så kan du bruge CPV (budgivning baseret på pris pr. visning). Her indtaster du et maksimum-bud, som du er villig til at betale for per visning af eller interaktion med dine video-annoncer.

 

Skal jeg så bare stole på at Google ved bedst?

Nej, der kan selvfølgelig være undtagelser, hvor en manuel budstrategi er den rette løsning. Problemet med Googles automatiske budstrategier er at dine klikpriser kan ryge i vejret, og du vil kunne ende med at betale meget mere for et klik, end du ville have gjort med manuel budgivning.

Så hvis du ønsker fuld kontrol og mere fleksibilitet over dine søgeord og klikpriser (og selvfølgelig har tiden til det), så er manuel budgivning vejen at gå.

Er du i tvivl om hvilken budstrategi du skal vælge, så tager vi gerne en snak med dig. Ring til vores specialister på 35 10 50 50.

Af Stephanie Fuglsang

Google Ads Specialist