5 Online Reputation Management tips som alle bør gøre brug af

5 Online Reputation Management Tips som alle bør gøre brug af

Fem online reputation management tips
08/08/2019
|

Fem online reputation management tips

Online Reputation Management er noget, som alle bør være opmærksomme på, og som alle kan få noget ud af. Uanset om man er en almindelig privatperson eller et verdenskendt brand, er der ikke nogen vej udenom, at ens online omdømme har betydning. Med Online Reputation Management kan man selv have indflydelse på ens online omdømme og den måde, andre opfatter en på.

Det er en god idé at kende og kontrollere det indhold, der ligger på ens navn eller brand i søgemaskiner som fx Google. Det kan ikke alene virke som et ”skjold” mod negativ omtale og shitstorms i fremtiden. Men et positivt omdømme kommer med mange fordele i form af bedre job- og samarbejdsmuligheder, et bedre førstehåndsindtryk og et styrket brand. Uanset om man er privatperson, et firma, en organisation eller noget helt tredje, er Online Reputation Management utroligt vigtigt.

Vi lever i en Google-tidsalder

Hvorfor er det så vigtigt med ens online omdømme? Vores verden er i høj grad ved at blive digitaliseret, og det bliver tydeligt i mange sammenhænge. En stor del af vores liv foregår online, enten på de sociale medier, på hjemmesider eller i søgemaskiner. Søgemaskinerne er så vigtige i vores hverdag, at den største – Google – har fået sit helt eget verbum.

Det er nemlig et faktum, at langt de fleste af os ”googler” på livet løs. Ikke kun spørgsmål – men også navne. En stor del af os har for vane at google en person eller en virksomhed, inden man kommer i kontakt med dem. Hvad der ligger i søgemaskinerne er altså med til at danne det allerførste indtryk hos potentielle kunder, kolleger, samarbejdspartnere og chefer. Hvis man vil have succes, er et godt førstehåndsindtryk alfa og omega. Derfor bør man ved hjælp af de 5 vigtigste Online Reputation Management-redskaber gøre, hvad man kan, for at kende, kontrollere og påvirke det indhold, der ligger i søgemaskinerne. Det kan nemlig være afgørende for ens fremtid – både online og offline.

De 5 vigtigste Online Reputation Management-redskaber

Det behøver hverken være dyrt, teknisk svært eller tidskrævende at kontrollere sit online omdømme ved hjælp af Online Reputation Management. Tværtimod, kan man ved hjælp af relativt få og simple teknikker, hvor alle kan være med, gøre en stor forskel for sit online omdømme. På den måde kan man sikre, at det indhold, der ranker, giver det bedste og mest rammende billede af din person, virksomhed eller organisation. Vi har samlet de 5 absolut vigtigste tips og teknikker til at styrke og bevare sit online omdømme. Det er 5 vigtige redskaber og tips, som alle kan – og bør – gøre brug af.

1.      Google dig selv

Det er vigtigt, at man ved, hvad der ligger derude. Har man aldrig Googlet sig selv, kan man risikere, at der ligger en del negativt indhold, som skræmmer folk væk – uden at man nogensinde får det at vide. Før man kan kontrollere sit online omdømme ved Online Reputation Management, er det vigtigt at kende dets nuværende tilstand. Og det gør man ganske enkelt ved at Google sig selv og se, hvad der ligger af både negativt og positivt indhold.

Måske tænker du, at det er der ingen grund til – du er måske bare en almindelig person eller en lille virksomhed, der ikke tiltrækker sig meget opmærksomhed eller får meget omtale. Men det er en kendsgerning, at negativt indhold er mere udbredt, end man tror. Langt flere, end man skulle tro, er utilfredse med det indhold, de finder på deres eget navn eller brand online. Hvis man ikke har erfaring med Online Reputation Management og Googles mekanismer, kan man blive overrasket over, hvad der ranker og kan findes af gamle og glemte ting.

Forskellige versioner og søgefraser

At google sig selv handler ikke kun om at skrive sit navn og se, hvad der sker. Der kan nemlig dukke forskellige ting op, alt efter hvordan eller hvad man søger på. Derfor er det smart at sætte sig i skoene på dem, der muligvis googler en og forestille sig, hvad de ville søge på. Måske de ville inkludere din hjemby eller din jobtitel? Måske de kommer til at stave dit navn forkert? Prøv med forskellige søgefraser og versioner og se, hvad der sker. Det kan også være en idé at google sit telefonnummer eller e-mailadresse.

Google husker, hvad man søger på, og kan variere søgeresultaterne alt efter geografisk placering, IP-adresse, cookies osv. Derfor bør man søge i en inkognito-fane for at sikre sig, at man får det mest neutrale og repræsentative resultat. Man kan gå inkognito i alle browsere ved at trykke i øverste venstre hjørne og vælge nyt inkognito-vindue.

Hold dig opdateret

Når du googler dig selv og/eller dit online omdømme, er det en god idé at skrive ned og tage noter, hvilket indhold der ranker – både negativt og positivt. Det skaber nemlig et solidt fundament for dit fremtidige Online Reputation Management-arbejde. Men fordi internettet og dermed Google er dynamisk og hele tiden ændrer sig, er det ikke nok at gøre det en enkelt gang. Man bør løbende holde sig opdateret, efterhånden som der kommer mere indhold, og rankings ændrer sig. Det kan være en idé at sætte en påmindelse i en kalender, så man tjekker Google med jævne mellemrum – fx en gang i kvartalet.

Der findes forskellige værktøjer, som holder øje med internettet for dig og giver dig en notifikation, hver gang dit navn nævnes i nyt indhold. Det gælder eksempelvis for Googles eget værktøj ”Me on the Web” eller det gratis værktøj TalkWalker.

2.      Gør krav på dit navn på de sociale medier

Det er tydeligt, at sociale medier er kommet for at blive. Ikke alene er de et nøgleord i online marketing og kommunikation – de har også gode muligheder for at ranke på Google og i andre søgemaskiner. Derfor bør du oprette din profil og bruge dit navn på alle de store sociale platforme som fx Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram. Selvom du ikke har tænkt dig at udgive indhold på dine profiler, er det stadig en god idé at oprette dem og bruge dit navn samt udfylde profilen med basis-information og et billede. Profilerne har nemlig mulighed for at ranke, selvom de ikke er specielt aktive, ligesom det afholder andre fra at misbruge dit navn eller oprette en fake-profil.

Køb dit eget domæne

Afhængigt af dine personlige målsætninger og planer kan det i nogle tilfælde også være smart at købe dit domæne – dvs. en hjemmeside med dit navn. Det giver en unik mulighed for at udgive indhold, der styrker dit Online Reputation Management-arbejde. Fx kan du poste gode billeder i høj kvalitet, som har mulighed for at ranke på Google og give et godt indtryk.

Du kan også vælge at købe domænet uden at lave en hjemmeside eller andet indhold. Det sikrer nemlig, at ingen andre kan købe domænet og bruge det imod dig.

3.      Slet gammelt og negativt indhold

Hvis man ikke har googlet sig selv før, kan man blive overrasket over det indhold, der kommer frem. Selv gamle og irrelevante opslag og billeder kan sommetider ranke højt på Google. Og hvis du kan finde gamle billeder fra festerne på studiet, kan din kommende arbejdsgiver det med garanti også. Derfor er det afgørende, at man gør, hvad man kan, for at rydde op i det negative indhold.

Hvis indholdet er ens eget, er det relativt simpelt at få det fjernet selv. Hvis det er andre, der har skrevet et opslag eller udgivet et billede, kan man skrive og bede dem om at fjerne det. Er det ikke en mulighed, kan man untagge sig selv eller gøre indholdet og/eller sin konto privat i indstillingerne, så uvedkommende ikke har adgang til indholdet.

Det samme gælder for gamle kommentarer eller opslag med negativt indhold.

4.      Byg dit personlige brand

Når det negative indhold er ryddet det af vejen, er det tid til at fokusere på det positive. En stor del af dit Online Reputation Management-arbejde bør bestå i af skabe og udgive indhold, som sætter dig selv og/eller din virksomhed i det ønskede lys. Det kan gøres på mange måder, fx ved hjælp af din egen hjemmeside eller de sociale medier. Uanset hvor dit indhold udgives, er det afgørende, at du udarbejder og udgiver det med fokus på det brand, som du ønsker at skabe og være. Udtænk dit personlige brand og skab derefter indhold, som ligger i tråd med den måde, du ønsker at blive set og opfattet på.

Jo mere unikt dit indhold er, jo bedre mulighed har det for at ranke. Når du har positivt indhold til at ranke på dit navn eller dit brand, opbygger du ikke kun et stærkt og positivt brand. Du skaber også et ”skjold” mod alt negativt indhold, som der kunne dukke op i fremtiden. Online Reputation Management er ofte mere effektivt, når arbejdet udføres proaktivt i stedet for reaktivt. Selvom der ikke ligger noget negativt indhold nu, er der altså god grund til at komme i gang med Online Reputation Management-arbejdet allerede nu og beskytte dig bedst muligt mod fremtidige shitstorms og negativ omtale.

Udtænk dit brand og lav en plan for, hvornår og hvad der skal udgives af indhold. Det er en god idé at udgive på forskellige tidspunkter og platforme, så der er en lind strøm af indhold til Google.

Proaktivt arbejde med at styrke sit digitale brand og omdømme kaldes reputation marketing. Det kan du læse mere om her.

5.      Overvåg dit online omdømme

Online Reputation Management er ikke noget, der gøres én gang, og så er det overstået. Det er en løbende proces. Man kan sammenligne det lidt med at passe sin have. Hvis man vil sørge for, at den altid står pænt og med flotte blomster, må man løbende fjerne ukrudt og værne om de flotte planter. Det nytter ikke noget, at man vender ryggen til og kommer tilbage efter et par måneder – for så får ukrudtet nemt overtaget i haven.

Uanset hvor meget positivt indhold, du udgiver om dig selv, kommer du aldrig til at have fuld kontrol over dit online omdømme og det indhold, der ligger på dit navn eller brand. Men ved at holde løbende øje og gå til handling, så snart negativt indhold udgives, kan du begrænse skaderne. Hvis nogen udgiver kompromitterende eller negativt indhold om dig, kan du i første omgang forsøge at få det fjernet ved at kontakte ophavsmanden. Hvis det ikke nytter noget, kan du prøve at untagge dig selv eller på anden måde distancere dig fra indholdet, så det ikke får større konsekvenser end højst nødvendigt.

Konklusion – Online Reputation Management er for alle

Konklusionen er altså, at Online Reputation Management er kommet for at blive. Så længe, vi bruger internettet, vil vi bruge Google – og lige så længe er Online Reputation Management relevant. Uanset om man er en enkelt person eller en stor koncern, er man afhængig af sit online omdømme. Uden et positivt og sexet online omdømme er utroligt svært at komme frem i verden og skabe et succesfuldt brand – både online og offline.

Heldigvis kan man forholdsvis nemt og hurtigt komme i gang med Online Reputation Management på egen hånd. Selv en lille indsats kan få stor betydning i fremtiden, da den proaktive indsats ofte er mere effektiv og frugtbar end den reaktive. Hvis du ikke allerede gør brug af de 5 tips, som beskrevet ovenfor, er der altså ingen tid at spilde. Det kan virke som et stort og tidskrævende arbejde, men det behøver det ikke være – og det er arbejde, der betaler sig.

Hos ATAK har vi arbejdet med Online Reputation Management lige så længe, som det har eksisteret. Derfor er vi intet mindre end eksperter på området. Hvis du vil have kompetent hjælp til håndtering af dit online omdømme og til at eksekvere dit Online Reputation Management-arbejde, er vi de rette at kontakte. Vi står altid klar med professionel hjælp, rådgivning og vejledning, når det gælder Online Reputation Management.