Ændringer hos Google+ der er kommet for at blive?

22/10/2015 · Organic search
22/10/2015 · Organic search

Google har altid været kendt for at lave ændringer i deres søgemaskine, og de eksperimenterer jævnligt med nye tiltag. Ændringerne kan være af mindre eller større karakter, hvor de svinger fra mindre, kosmetiske ændringer til deciderede ændringer i de resultater, der fremkommer ved en given søgning.

Hertil har Google ofte været kendt for at foretage tests på enkelte markeder af gangen for at se, om de kunne opnå de ønskede resultater. Danmark er et af de lande som Google ofte benytter til sådanne tests, da danskerne er flittige brugere af Google, og samtidigt er så ”lille” et land, at det vil skabe færre problemer for Google, hvis ikke alt går efter hensigten med ændringerne.

Således vil den opmærksomme bruger af Google i Danmark jævnligt kunne observere mindre eller større ændringer på søgemaskinen – ændringer, der ofte ikke bliver endeligt implementeret.

Google dumper sine egne sider

Nu ser det ud til, at Google har fjernet stjerner fra Google+ anmeldelserne bestandigt i søgeresultaterne. Ændringen indebærer en stor nedgang i Google+ links og reviews, der normalt fremkommer ved en given søgning. Samtidigt ser det ud til, at ændringen er sket på verdensplan, og ikke kun på et enkelt marked til at starte med, hvilket kunne betyde, at det er en mere ”seriøs” ændring. Ændringerne inkluderer endvidere søgninger på specifikke virksomheder, hvor de respektive Google+ konti og links dog stadig vil dukke op, hvis søgningen har til formål at finde disse.

Hvilken betydning har dette for virksomheder?

Ændringen vil uden tvivl have betydning i større eller mindre omfang for forskellige virksomheder i de lokale søgeresultater. Førhen har Google i perioder vist en større liste af virksomheder, når man søgte på f.eks. ”tømrer københavn”.

I dag er denne liste begrænset til en boks med tre resultater. Vores erfaringer viser, at virksomheden enten skal have adresse i bynavnet eller have bynavnet som en del af virksomhedens navn for at blive vist i denne boks (på en søgning med dette bynavn). Det kan stadig betale sig at gå efter at få anmeldelser på virksomhedens Google+ side, da antallet af disse stadig figurerer i denne boks og dermed giver din virksomhed en fordel ift. dine konkurrenter. Antallet af anmeldelser, deres gennemsnit samt din aktivitet på din Google+ side er ganske vigtige faktorer for at komme i top 3. Endvidere vil naturlig aktivitet på din Google+ side sende et positivt signal til Google om, at din virksomhed er relevant.

Fremtiden for Google+

Der har ikke været nogen officiel udtalelse fra Google om, at de har fjernet deres eget sociale netværk fra søgeresultaterne, men Google kommer nu en gang også sjældent med udmeldinger – og det har de heller ikke gjort denne gang. Som flere eksperter på området har udtalt, leder det én til at tro, at Google+ er blevet et mindre fokusområde for virksomheden.

Man kan også sætte spørgsmål ved, om ændringen skyldes, at Google længe er blevet beskyldt for at favorisere sig selv i søgeresultaterne, hvor bl.a. Yelp tilbage i 2014 beskyldte Google for uretfærdigt at ranke Google+ sider højere end deres sider i de lokale søgeresultater. Yelp mente, at de mistede trafik som resultat af Googles handlinger.

Når man søger på en virksomhed i dag, ser det ud til ud til at virksomhedens hjemmeside vil dukke op i langt de fleste tilfælde, og Google+ siderne er rykket langt tilbage i søgeresultaterne.  Der skulle således ikke komme mange andre søgeresultater fra Google op end Google Maps samt en boks med de tre lokale søgninger. De lokale søgeresultater ser hermed ikke længere ud til at favorisere trafik mod Google’s egne sider.

Hvorvidt denne ændring er vedvarende, må tiden vise, men foreløbigt har det stået på en måneds tid.