Analyse: De største shitstorms i 2022

Analyse: De største shitstorms i 2022

VM-debat, morgenbolledamer, rejsekaos, Herlufsholm-afsløringer og prinser, der pludselig ikke måtte være prinser længere… 2022 har på mange måder været et turbulent år – og det er bestemt ikke gået stille for sig på hverken de sociale medier eller i pressen. Men hvilke shitstorms skabte egentlig mest opmærksomhed, forargelse og omtale blandt danskerne i 2022?

Kommunikationsbureauet ATAK Nordic har analyseret 1,3 millioner datapunkter for at identificere de 10 shitstorms, der i 2022 genererede allerflest interaktioner og mest omtale på tværs af 10 landsdækkende og toneangivende medier og deres Facebook-sider. I analysen er der lagt vægt på de respektive nyhedsmediers deling af shitstorm-artikler på Facebook, og analysen giver således i sin helhed et nuanceret billede af aktuelle samfundsdebatter, der i stigende grad udfolder sig på de sociale medier.

Om shitstorm-analysen 2022

ATAK Nordic har analyseret omtalen af en lang række shitstorms på følgende nyhedsmediers hjemmesider samt Facebook-sider: B.T., Berlingske, Børsen, DR Nyheder, Ekstra Bladet, Finans, Information, Jyllands-Posten, Politiken og TV 2 Nyheder. Artiklerne og Facebook-opslagene er udgivet i perioden 1. januar 2022 til 31.  december 2022.

 

William Atak, der er shitstorm-ekspert og direktør i ATAK Nordic, som beskæftiger sig med krisekommunikation og online reputation management, udtaler om årets shitstorm-analyse:

“2022 er endnu et år, hvor shitstorms har præget nyhedsbilledet i stor stil, og flere af de store danske brands, såsom SAS, Carlsberg og Ecco, har været i offentlighedens søgelys og skabt debat.”

William Atak påpeger desuden, at der er sket en væsentlig ændring i forhold til fokus og temaer for de største shitstorms fra 2021 til 2022:

“Der er en mindre vægt på politiske skandaler og seksuelle krænkelser end tidligere, mens der i årets analyse er en større vægt på virksomheders og kongehusets kontroverser. Hertil er det selvfølgelig vigtigt at påpege, at forskellige faktorer som samfundsforhold, teknologi og medieopmærksomhed naturligvis kan påvirke og forstærke disse shitstorms.”

De 10 største shitstorms i 2022

  1. Strejke i SAS – aflyste ferier, skuffede danskere og rejsekaos i lufthavnene.
  2. Herlufsholms hemmeligheder – afsløringer om vold, mobning og seksuelle krænkelser.
  3. FIFAs VM-kaos i Qatar – katastofale arbejdsforhold for migrantarbejdere, manglende LGBTQ+-rettigheder og hemmelighedskræmmeri.
  4. Søren Pape-historier – afsløringer, (u)sandheder og beskyldninger om karaktermord op til valget.
  5. Spies og morgenbolledamerne – Simon Spies’ forhold til purunge piger.
  6. Fratagelse af kongelige titler – prins Joachims børn mister deres titler som prinser og prinsesser.
  7. Will Smith vs. Chris Rock – Will Smiths lussinge-overfald på Chris Rock under Oscar-showet.
  8. ECCO i Rusland – Ecco driver fortsat forretning i Putins Rusland.
  9. Carlsberg i Rusland – den danske bryggerikoncern Carlsberg producerer og sælger fortsat øl i Rusland, hvor Carlsberg hyldes som årets eksportbryggeri.
  10. Nadia Nadim som VM-ambassadør – kritik for betalt VM-ambassadørskab i Qatar.

 

Læs analysen fra 2021 her. 

1. SAS strejker

2022 var ikke SAS-passagerernes lykkeår. Først skal vi tilbage til vinterferien 2022, hvor SAS Ground Handling-personalet nedlagde arbejdet i Københavns Lufthavn. Dét gav både lange køer til bagagebåndene og medførte, at flere danskere måtte rejse på ferie uden deres bagage. Da vi nåede til sommerferien 2022, var den så gal igen. Verden var ellers åben efter coronapandemien, og danskerne var klar til sommerferie – men så indtraf uheldet: Denne gang var det SAS-piloterne, der strejkede, og tusindvis af ferier blev ødelagt. Piloterne strejkede bl.a. grundet utilfredshed med løn og arbejdsvilkår. I løbet af de 15 dage, som strejken varede, blev ca. 380.000 passagerer påvirket af omkring 3700 aflyste fly.

Sagerne har generet massiv og intens medieomtale i form af afdækninger af sagen, opdateringer på forhandlinger, reportager fra lufthavne, interviews med skuffede rejsende og eksperters forudsigelser. De 10 udvalgte nyhedsmedier har i alt publiceret 1065 artikler om SAS-strejken, hvilket er det højeste antal af nyhedsartikler for en shitstorm i 2022. På Facebook ligger sagen dog nummer 6 målt på antallet af kommentarer, reaktioner og delinger.

Lyt til ATAK Nordics podcast “Den Perfekte Shitstorm”, hvor vi bl.a. diskuterer kommunikationsstrategien og håndteringen af SAS-strejken, her.

2. Herlufsholms hemmeligheder

Den traditionsrige kostskole fra Næstved er centrum for den næststørste shitstorm i 2022. Skolen har i mange år været anset som prestigefyldt med flere kongelige elever – blandt andet prins Christian. Men da TV 2-dokumentaren ’Herlufsholms hemmeligheder’ i foråret 2022 rullede over skærmene for første gang, skabte den for alvor røre i andedammen blandt danskerne. Dokumentaren blev den mest sete på TV 2 Play nogensinde, og den affødte reaktioner fra utallige sider – både fra kongehuset og politisk side.

Herlufsholm-sagen indtager en klar førsteplads, når det kommer til Facebook-interaktioner målt på antallet af opslag, delinger, reaktioner og kommentarer. De 10 udvalgte medier har postet i alt 261 opslag om Herlufsholm-skandalen, mens den har udløst 4761 delinger, 226.615 reaktioner og 83.486 kommentarer fra danskerne. De udvalgte medier har udgivet i alt 668 artikler om sagen.

Bliv klogere på den andenstørste shitstorm i podcasten “Den Perfekte Shitstorm”, hvor Julie Fristed, Julie Falster og William Atak bl.a. diskuterer kommunikationsstrategien og håndteringen af shitstormen mod Herlufsholm. Du kan lytte til den her.

3. FIFAs VM-kaos i Qatar

Både før, under og efter VM-slutrunden i fodbold, der fandt sted i Qatar, er kritikken haglet ned over det internationale fodboldforbund FIFA. Den danske mediedækning har høj grad været præget af kritiske historier, der bl.a. indebærer brud på menneskerettighederne, skamløs korruption i FIFA, kvinde- og minoritetsundertrykkelse, homofobi, boykots og livsfarlige vilkår for tusindvis af migrantarbejdere. Kritikken fik et ekstra lag, da FIFA afviste det danske landsholds ønske om at bære det regnbuefarvede anførerbind med teksten “One Love” samt VM-træningstrøjer med budskabet “Human Rights for All”.

FIFAS VM i Qatar opnår en tredjeplads på den samlede score. De 10 udvalgte medier har udgivet i alt 619 artikler om sagen, mens der er postet i alt 194 Facebook-opslag om sagen på mediernes Facebook-sider. På Facebook er opslagene blevet delt 3225 gange, kommenteret 49.358 gange, mens der er kommet i alt 123.547 reaktioner på opslagene. Det gør VM til den tredjestørste shitstorm, hvis vi udelukkende måler på sociale medier.

4. Søren Pape-historier

Op til folketingsvalget i 2022 skrev flere medier – herunder særligt Ekstra Bladet – en række artikler om den daværende statsministerkandidat Søren Pape. Det skete i kølvandet på, at Ekstra Bladet kunne afsløre, at en række udsagn, som Søren Pape havde oplyst om sin nu eksmand Josue Medina Vasquez, var urigtige. Senere kom det dog frem, at der var en faktuel fejl i en af Ekstra Bladets historier, og Ekstra Bladet måtte derfor undskylde. Efterfølgende udtalte Søren Pape, at han mente, at Ekstra Bladet havde begået karaktermord på ham op til valgkampen.

Med 332 skrevne artikler, 77 Facebook-opslag, 3260 delinger, 62.856 reaktioner og 58.479 kommentarer indtager Søren Pape-sagen en fjerdeplads på den samlede score, mens den ligger på en femteplads over de mest delte, likede og kommenterede shitstorms på mediernes Facebook-profiler.

5. Spies og morgenbolledamerne

I et halvt århundrede havde danskerne moret sig over rejsekongen Simon Spies’ mange eskapader og hans noget aparte omgang med kvinder. Spies var på mange måder et dansk kulturikon og en ferm forretningsmand. Men da DR-dokumentaren “Spies og morgenbolledamerne” fik premiere i august 2022 skulle det vise sig, at Simon Spies angiveligt også var både magtsyg, manipulerende og en misbruger af mindreårige piger. Dokumentaren åbnede for en diskussion af samtidens seksualkultur – og en diskussion af den hyldest, man indtil nu havde givet den nu afdøde Simon Spies. “Spies og morgenbolledamerne” splittede i høj grad danskerne – og det gav anledning til ophedede diskussioner på sociale medier, i etablerede medier og i de danske hjem.

Spies-sagen indtager en samlet femteplads – men sagen er den andenstørste shitstorm på de udvalgte mediers Facebook-sider med 2700 delinger, 138.223 reaktioner på opslagene og 94.864 kommentarer.

6. Fratagelse af kongelige titler

Det skabte røre i medierne, i de danske hjem og i kongehuset, da det i september 2022 blev meldt ud i en pressemeddelelse, at prins Joachims børn fra den 1. januar 2023 ville få frataget deres titler som henholdsvis prinser og prinsesse til Danmark. Beslutningen var taget af dronning Margrethe, og de fire kongelige børnebørn har fra årsskiftet i stedet kunne anvende deres adelstitler som grever og komtesse af Monpezat. Og dét var altså en beslutning, der kom bag på de fire børnebørn og deres forældre – grevinde Alexandra, prins Joachim og prinsesse Marie. De udtalte til flere medier, at de følte sig udstødt, var uforstående, kede af det og i chok. Sagen endte i det, som flere medier kaldte “en historisk krise i kongehuset”, som dronningen også adresserede i sin nytårstale.

Sagen om de kongelige titler opnår en sjetteplads på den samlede score. Der er skrevet i alt 265 artikler om sagen i de udvalgte medier, mens der er blevet postet 125 Facebook-opslag, der er delt 2036 gange, reageret på 87.558 gange og kommenteret på 56.807 gange. Det giver sagen en samlet fjerdeplads, hvis man kun måler på de sociale medier.

7. Will Smith vs. Chris Rock

2022-udgaven af Oscar-showet forløb bestemt ikke som forventet. Showet tog nemlig en drejning, da skuespilleren Will Smith pludselig løb op på scenen og overfaldt komiker Chris Rock på scenen med tilråb og en syngende lussing, der efterlod Oscar-kommentatorerne mundlamme. Eskapaderne opstod, da Chris Rock lavede en joke om Will Smiths hustru Jada Pinkett Smiths korte hår, der skyldes, at hun lider af pletskaldethed. Som straf for optrinnet blev Will Smith bandlyst fra Oscar-showene de næste 10 år, og Will Smith udsendte efterfølgende en formel undskyldning til Chris Rock.

Will Smith og Chris Rock-sagen får en samlet syvendeplads med 321 udgivne artikler og 94 Facebook-opslag med 854 delinger, 44.322 reaktioner og 37.144 kommentarer.

8. ECCO i Rusland

Den danske skoproducent ECCO har, som en af de få danske virksomheder valgt at beholde deres forretninger i Rusland siden invasionen af Ukraine. Dét har givet anledning til kritik fra blandt andre statsminister Mette Frederiksen, mens flere danske ECCO-forretninger er blevet udsat for hærværk og opfordringer til boykot har spredt sig på sociale medier. Fra april 2023 udløber firmaets prædikat som Kongelig Hofleverandør desuden – og kongehuset har meldt ud, at det ikke bliver forlænget. ECCO har selv forklaret, at man har valgt at beholde aktiviteterne på det russiske marked af hensyn til virksomhedens 1.800 ansatte og deres familier.

ECCO indtager en ottendeplads på den samlede liste over årets 10 største shitstorms. Det gør de med 249 artikler og 66 Facebook-opslag på fra de udvalgte medier med 1375 delinger, 21.061 kommentarer og 55.270 delinger.

9. Carlsberg i Rusland

Ligesom det var tilfældet med ECCO, mødte Carlsberg også stor kritik, da det stod klart, at de ville fortsætte deres forretning i Rusland. Tilbage i marts 2022 meldte Carlsberg ellers ud, at de ville trække sig ud af Rusland – men dén udmelding betød i virkeligheden blot, at de havde intentioner om at forlade Rusland inden for en ukendt tidshorisont. Carlsberg sælger stadig masser af øl i Rusland, mens det dog ikke er under Carlsberg-navnet. Samtidig blev Carlsbergs bryggeri i 2022 udnævnt som årets eksportbryggeri i Rusland og hyldet i et russisk erhvervsmedie.

Carlsberg får en niendeplads på den samlede score. De udvalgte medier har udgivet i alt 247 artikler om sagen, mens de på deres Facebook-sider har postet 37 opslag, der har fået 4486 kommentarer, 595 delinger og 23.777 reaktioner.

10. Nadia Nadim som VM-ambassadør

Da Nadia Nadim den 1. april 2022 offentliggjorde, at hun skulle være ambassadør for det kontroversielle VM i herrefodbold i Qatar, troede flere, at det var en aprilsnar – men det var altså ikke tilfældet. Nadims ambassadørskab affødte massiv kritik mod fodboldspilleren, som efterfølgende udtalte: “Det er selvfølgelig pissenederen og ærgerligt,” da en journalist spurgte hende, hvordan hun havde det med, at over 6.000 arbejdere havde mistet livet under opbygningen af de store fodboldstadioner i Qatar.

Nadims kontroversielle og omdiskuterede ambassadørskab giver hende en tiendeplads på den samlede score over de største shitstorms fra 2022. Der er – blandt de udvalgte medier – udgivet i alt 181 artikler om sagen. Hvis vi kun måler på interaktion på Facebook, får Nadia Nadim en niendeplads. Her er der postet 47 opslag om sagen på de udvalgte mediers Facebook-sider, som er blevet delt 307 gange, kommenteret 13.246 gange og reageret på 21.787 gange.

Rangering

Den overordnede rækkefølge er rangeret ud fra de shitstorms, der har genereret mest omtale på tværs af nyhedsmedier og på Facebook. Rangeringen er udarbejdet ud fra et pointsystem, hvor hvert kriterie (antal publicerede artikler, delinger, kommentarer og reaktioner) tildeles en score. Denne score er beregnet ud fra graden af interaktion og mængden af publicerede artikler. Du kan læse mere om ATAKs pointsystem under “Metoden’. Hvis man justerer på kriterierne og ser på mere isolerede og specifikke resultater, kan der observeres interessante forskelle i rangeringen.

Publicerede artikler

Hvis rangeringen af årets største shitstorms fra 2022 udelukkende skulle foretages på baggrund af antal publicerede artikler, ville listen se en smule anderledes ud. Et eksempel herpå er, at sagen om Simon Spies og morgenbolledamerne ville rangere i bunden af listen – men når sociale medier tælles med i beregningen, sker der en omrokering i rangeringen, hvor sagen skyder op ad listen og ender på en samlet femteplads.

 

Shitstormanalyse antal artikler

 

Facebook-reaktioner

Når man tager et kig på det gennemsnitlige antal reaktioner, som hver af de ti sager har genereret på de udvalgte mediers Facebook-sider, ser rangeringen igen en del anderledes ud. Her er sagen om Herlufsholm en klar nummer 1 på listen med i alt 226.615 reaktioner, mens Spies og morgenbolledamerne indtager en andenplads med 138.223 reaktioner. De udvalgte medier har, som nævnt, ikke givet meget spalteplads til sagen om Simon Spies – men sagen har altså alligevel formået at generere det næsthøjeste antal reaktioner på tværs af alle mediernes Facebook-opslag om sagen.

Facebook-delinger

Delinger af Facebook-opslag anses generelt for at besidde den største tyngde ud af alle interaktionsmulighederne. Ved en deling vil artiklen deles med hele Facebook-brugerens netværk. Samtidig bliver opslaget postet på brugerens personlige profilside, hvor den bliver liggende. Igen er det sagen om Herlufsholm, der ligger i toppen med 4.761 delinger. Søren Pape-sagen ryger ind på en andenplads med 3260 delinger, mens VM i Qatar får en tredjeplads med 3.225 delinger. Ser man på individuelle antal delinger, så topper Søren Pape-sagen, hvor en enkelt artikel på Ekstra Bladets Facebook-side blev delt hele 1.784 gange. Til sammenligning er hver shitstorm i gennemsnit delt 424 gange.

Facebook-kommentarer

Hvis vi udelukkende ser på antallet af Facebook-kommentarer, er der ligeledes interessante betragtninger at finde i ranglisten over de største shitstorms 2022. TV 2 Nyhedernes Facebook-følgere må siges at være dem, der har mest travlt i kommentarsporet. På TV 2 Nyhedernes Facebook-side er der nemlig kommenteret hele 118.246 gange på de opslag, der omhandler de ti største shitstorms. Til sammenligning har DR Nyheders opslag genereret 51.889 kommentarer. Hertil skal det nævnes, at DR Nyheder i slutningen af 2022 valgte at lukke for mediets kommentarspor på Facebook – og siden da har det ikke været muligt at kommentere på DR Nyheders opslag. Det samme gør sig gældende for Jyllands-Posten.

Det største antal kommentarer for en enkelt sag finder vi på Ekstra Bladet, hvor Simon Spies-sagen har genereret hele 27.308 kommentarer. På en andenplads finder vi igen Simon Spies-sagen – dog på TV 2 Nyhedernes Facebookside – med 22.121 kommentarer. På en tredjeplads finder vi Herlufsholm-sagen på TV 2 Nyhedernes Facebookside med 18.813 kommentarer.

Samlede antal Facebook-interaktioner

Ved en optælling af det samlede antal reaktioner, delinger og kommentarer, som de respektive shitstorms har fået på tværs af nyhedsmediernes Facebook-sider, er Herlufsholm-sagen, Simon Spies og morgenbolledamerne samt VM i Qatar i top 3 over de emner, der har fået danskerne til tasterne:

Interaktioner på FB shitstormsanalyse

 

Kigger vi i stedet på den gennemsnitlige interaktion pr. opslag, er Simon Spies og morgenbolledamerne, Søren Pape-sagerne og Herlufsholm de sager, der placerer sig i top 3:

Medierne

Hvem har de mest aktive Facebook-følgere, når det kommer til shitstorms?

Når man sammenligner de ti udvalgte medier, er det Ekstra Bladet, der har de mest aktive følgere. Ud af deres 401.238 følgere har ca. 73% reageret på en eller flere af de ti største shitstorms fra 2022. Det samme gælder for for ca. 51% af TV 2 Nyhedernes 748.792 følgere. De mindst aktive følgere findes hos Børsen, hvor 0,08% af mediets 138.795 følgere har reageret på en eller flere af de ti største shitstorms. Udviklingen for antallet af interaktioner på opslag i forhold til antal følgere på Facebook-siden ser således ud:

 

Dog skal der tages højde for, at den samme Facebook-bruger potentielt kan interagere flere gange, mens andre brugere måske ser stille til.

Hvilke følgere kommenterer mest i kommentarsporet?

Der er blevet sendt i alt 467.837 kommentarer afsted på tværs af de ti nyhedsmediers Facebook-opslag, der omhandler de største shitstorms fra 2022. TV 2 Nyhedernes brugere indtager førstepladsen som dem, der er mest aktive i kommentarsporet. De har nemlig sendt i alt 118.246 kommentarer afsted til opslagene, der omhandler de ti shitstorms. TV 2 Nyhedernes brugere er skarpt efterfulgt af Ekstra Bladets brugere, der indtager en andenplads med i alt 113.422 kommentarer. Dét, der isoleret set har aktiveret allerflest Facebook-brugere er Ekstra Bladets historier om Simon Spies -sagen. Disse opslag har generet i alt 27.308 kommentarer.

Hvilken shitstorm har medierne dækket mest?

SAS-strejken indtager en klar førsteplads på listen over de mest mediedækkede shitstorms fra 2022. De ti nyhedsmedier har publiceret i alt 1.065 artikler om SAS-strejken i 2022, og artiklerne tæller bl.a. opdateringer fra forhandlinger, status på strejken, gengivelser af pressemeddelelser og case-historier om SAS-rejsende. Berlingske har været mest flittig i deres dækning af sagen med hele 188 artikler om strejken.

På en andenplads over de mest mediedækkede shitstorms fra 2022 finder vi Herlufsholm-sagen, som de ti nyhedsmedier har skrevet 733 artikler om. Igen er Berlingske i front med antallet af artikler – de har nemlig skrevet 154 artikler om Herlufsholm-sagen. Tredjepladsen indtages af VM i Qatar. Kritikken mod FIFAs omdiskuterede VM i ørkenstaten er omtalt i 619 artikler. Med 103 artikler er Ekstra Bladet det medie, der har dækket sagen mest.

De fleste medier har i 2022 udgivet flere artikler om shitstorms, end det var tilfældet i 2021. Berlingske tager igen førstepladsen som det medie, der har udgivet flest artikler om de største shitstorms:

Hvilket medie har delt flest artikler om shitstorms på deres Facebook-side?

Med 227 opslag er Ekstra Bladet det medie, der har delt flest shitstorm-relaterede posts på deres Facebook-side i 2022. Ekstra Bladet har delt flest opslag om Herlufsholm-sagen, mens de har givet mindst opmærksomhed til shitstormen mod Carlsberg og deres forretning i Rusland. I den anden ende af skalaen finder vi finansmediet Børsen, der med kun fire opslag er det medie, der er mindst tilbøjeligt til at dele shitstorm-relateret indhold på deres Facebook-side. På Facebook har de givet mest opmærksomhed til SAS-strejken, der også er den sag, mediet har dækket mest flittigt i artikelform.

Når vi kigger på de artikler, som medierne har været mest tilbøjelige til at dele på deres Facebook-sider, er det sagen om de kongelige titler, Simon Spies og morgenbolledamerne og VM i Qatar, der er højdespringerne:

 

Nyhedsmediernes aktivitet på Facebook

Når vi sammenligner optællingen af nyhedsmediernes dækning af de største shitstorms fra 2022 med optællingen fra 2021 kan det konkluderes, at størstedelen af medierne har postet flere opslag om de største shitstorms i 2022, end det var tilfældet i 2021. Samtidig er der dog færre interaktioner i forhold til følgere i 2022 end i 2021.

Metode

Udvælgelsesprocessen

I udvælgelsesprocessen er der taget udgangspunkt i 40 shitstorms, der var aktuelle i Danmark gennem 2022. Herfra har vi indskrænket feltet, hvor de 16 største shitstorms er blevet analyseret ud fra antal publicerede artikler samt Facebook-interaktioner. Ved hver shitstorm har vi optalt: 1) antal publicerede nyhedsartikler, 2) antal opslag om shitstormen, 3) antal reaktioner, 4) antal kommentarer og 5) antal delinger på Facebook – både samlet og individuelt på hvert enkelt opslag. Denne proces er sket på tværs af alle medier. Hver shitstorm er dernæst blevet tildelt en score for hvert kriterium ud fra ATAK Nordics beregningsgrundlag. Slutteligt har den samlede score defineret den samlede top 10-liste over de største shitstorms i 2022

De shitstorms, der ikke kom på listen, er (i tilfældig rækkefølge): Influencer Louise Madsen deler sin nabostrid, Karen Melchiors syge-fup, Lars Høgh og OB-trøjen, Rockwool i Rusland, danske skoleelever mister støtte fra millionfonde, Venstre-borgmester Cecilia Lonning-Skovgaard trækker sig, realitydeltageren Teitur Skoubos voldtægtsdom, Carl Valentin kalder Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen for en oligark, Rasmus Paludan foretager koranafbrænding i Sverige, Fredagsrock i Tivoli går amok, Prins Christians FCK-trøje, Just Eat-ledelsen på skitur til 110 millioner kroner, Ole Madsen bedrog Spar Nord for 20 mio. kr., Lagkagehusets kagepersoner, tragisk ulykke i Tivoli Friheden, Føtex trækker “Fars hus, fars regler”-t-shirts tilbage efter kritik, Rasmus Prehn skriver forkert navn på bilag, Mette Frederiksen og Mogens Jensen får officielt næse, Live Nations håndtering af Harry Styles-koncert efter Field’s-skyderi, pædofil Ekstra Bladet-journalist, skatteminister Jeppe Bruus deler tweet om coronalån, vold, overgreb og stoffer på Sorø Akademi, Brian Laudrup droppes af TV 2 og Politiken, Robinson-deltageren Emil lagt for had efter optrin til ø-råd, flere stopper annoncering, da Elon Musk opkøber Twitter, landsholdet dropper regnbuefarverne, TV2 dropper Pyrus, opsætning af spiral hos grønlandske piger uden samtykke, Balenciagas kampagne med bondage-bamse og børn og TV 2-værts sammenligning af marokkanske familier med abefamilie. Læs mere om, hvad der definerer en shitstorm, her.

Analysens beregningsgrundlag

I ATAK Nordic har man udviklet et særligt pointsystem, som er designet til at tage højde for følgende fire kriterier: 1) Antallet af publicerede artikler på nyhedsmediernes egne hjemmesider, 2) antal reaktioner, 3) antal kommentarer, og 4) antal delinger på mediernes Facebook-sider. Hver interaktion vægter forskelligt i beregningsgrundlaget, og systemet er udviklet for at opnå den mest præcise rangering af top 10.

Konklusion

ATAK Nordics nyeste shitstormsanalyse af de største shitstorms fra 2022 viser, at den største shitstorm fra 2022 er SAS-strejken. Herefter rangeres sagerne i følgende rækkefølge: 2) Herlufsholms hemmeligheder – afsløringer om vold, mobning og seksuelle krænkelser, 3) FIFAs VM-kaos i Qatar – katastrofale arbejdsforhold for migrantarbejdere, manglende LGBTQ+-rettigheder og hemmelighedskræmmeri, 4) Søren Pape-historier – afsløringer, (u)sandheder og beskyldninger om karaktermord op til valget, 5) Spies og morgenbolledamerne – Simon Spies’ forhold til purunge piger, 6) Fratagelse af kongelige titler – Prins Joachims børn mister deres titler som prinser og prinsesser, 7) Will Smith vs. Chris Rock – Will Smiths lussinge-overfald på Chris Rock under Oscar-showet, 8) ECCO i Rusland – Ecco driver fortsat forretning i Putins Rusland, 9) Carlsberg i Rusland – Den danske bryggerikoncern Carlsberg producerer og sælger fortsat øl i Rusland, hvor Carlsberg hyldes som årets eksportbryggeri og 10) Nadia Nadim som VM-ambassadør – Kritik for betalt VM-ambassadørskab i Qatar.

Blandt de udvalgte medier har størstedelen postet flere Facebook-opslag om shitstorms i 2022, end det var tilfældet året før. Dog er der færre interaktioner i forhold til følgere i 2022 end det var tilfældet i 2021.

De største shitstorms fra 2022 er i høj grad præget af skandaler og mediestorme mod virksomheder og institutioner. Det står i skærende kontrast til analysen fra 2021, hvor mediernes opmærksomhed i højere grad rettede sig mod de personbårne historier. Samtidig viser analysen, at der kan være stor forskel på, hvad medierne dækker intensivt – og hvad danskerne debatterer flittigst på sociale medier. På Facebook ligger historien om Simon Spies og morgenbolledamerne i toppen af shitstorms, som danskerne har interageret med. Hvis man derimod udelukkende kigger på mediernes dækning af de største shitstorms, ryger Spies-sagen helt ned på en 9. plads, mens det er SAS-strejken, Herlufsholm-sagen og VM i Qatar, der her ligger i top 3.

Kongehuset er i årets analyse involveret i to af de største shitstorms – nemlig i sagen om fratagelsen af kongelige titler og i sagen om Herlufsholm, hvor kronprinsparret endte med at udmelde prins Christian fra den ellers så prestigefyldte skole. Også VM i herrefodbold fylder i to sager på årets top 10. Det kommer både til udtryk i shitstormen mod FIFA og deres VM-afholdelse i Qatar og i sagen om den kvindelige fodboldspiller Nadia Nadim, der mødte massiv modvind grundet hendes ambassadørskab for VM i Qatar. Sammenligner vi disse tal med 2021, var det kun Mette Frederiksen, der indtog to pladser på listen over de største shitstorms.

Et andet sted, hvor 2022-listen skiller sig markant ud fra 2021-listen, er ved mængden af politikere, der er involverede i de største shitstorms. I 2022 er der kun en enkelt politiker på listen i form af Søren Pape Poulsen, mens der i 2021 var to politikere, der indtog tre ud af de 10 positioner. Derudover har seksuelle krænkelser haft en mindre fremtrædende rolle i 2022, hvis vi sammenligner med 2021. I årets analyse er Simon Spies og morgenbolledamerne det eneste eksempel på denne type sag, mens der i 2021 var flere sager af lignende karakter.

Shitstormsekspert og direktør i ATAK Nordic William Atak udtaler: “Når vi sammenligner årets analyse med 2021-analysen ser vi, at danskerne umiddelbart benytter sig mindre af digitale platforme til at debattere og udtrykke sig om shitstorms, end det var tilfældet i 2021. Hertil skal det nævnes, at både DR Nyheder og Jyllands-Posten lukkede for deres kommentarspor i løbet af 2022, hvilket uundgåeligt spiller en rolle i antallet af interaktioner.”

William Atak påpeger desuden, at coronapandemien havde en enorm indvirkning på folks adfærd i 2021, hvilket resulterede i en betydeligt højere grad af digital aktivitet end tidligere:

“Det er sandsynligt, at en del danskerne i 2022 – efter coronatiden – har fået hverdagen tilbage og derfor ikke interagerer nær så meget med opslag på sociale medier, som det tidligere var tilfældet.”

Hertil tilføjer William Atak, at coronapandemien også har betydning for SAS-strejkens førsteplads i analysen:

“I 2022 havde danskerne i den grad set frem til igen at kunne genoptage rejseaktiviteter uden restriktioner og forhindringer. Dermed blev en masse feriedrømme knust under SAS-strejken, og det var noget, medierne dækkede intensivt, og som skabte røre blandt befolkningen.”

 

Omtale af analysen i medierne

Shitstorm-analysen 2022 er omtalt i TV 2 News og P3 Morgen.