Er din webshop og Google Ads klar til Black Friday?

Sådan forbereder du dig til en af årets største shoppingdage
09/10/2018 · Paid search
09/10/2018 · Paid search

Black Friday virker måske langt væk lige nu, men hvis du vil maksimere dit salg og få mest ud af den nok største shopping-dag, så skal du i gang nu.

Sidste år ramte Black Friday i Danmark rekordsalg online. Handlen online sidste år voksede med over en femtedel, og MobilePay buldrede derudaf med en vækst på hele 170% online.

Dankortomsætningen online sidste år var på ikke mindre 288 mio. kr, hvilket er en vækst på 22% i forhold til 2016. Dertil skal tilføjes at omsætningen fra MobilePay alene online endte på 118 mio. kroner.

Start med din webshop

Inden du spenderer en masse penge på Google Ads, skal du sikre dig at din webshop og server er klar til at håndtere den massive trafik, som kan skabe kaos i din webshop.

Derefter kan du kigge på din betalingsproces. Er det nemt og overskueligt for brugeren at gennemføre et køb? Jo færre klik brugeren skal igennem i en betalingsproces, jo hurtigere gennemfører de også købet. Derudover kan det også være en stor fordel at gøre hvert trin tydelig i hele processen, så kunden ikke er i tvivl om, at de er på rette vej – og at det er sikkert.

Det sidste punkt du også skal være opmærksom på, er din webshops mobilvenlighed. Flere og flere forbrugere både undersøger tilbud og shopper på mobilen, og det er derfor vigtigt at din webshop er mobiloptimeret. For hvis forbrugeren ikke kan navigere på din shop fra mobilen, så er chancen for at du bliver valgt fra i købsøjeblikket stor.

Hav en specifik Black Friday-landingsside

Udover at mobilvenligheden, betalingsprocessen og serveren skal være i top, så kan du med fordel lave en Black Friday-landingsside.

Med en dedikeret landingsside kan du styre hele ”Black Friday-oplevelsen” for dine besøgende. Her kan du give et komplet overblik over alle dine udvalgte Black Friday-tilbud med synlige besparelser og eventuel nedtælling.

Gør dine Google Ads annoncer klar til Black Friday

Når du har sikret dig at din webshop er klar til dagen, kan du forberede dine annoncer. Et tip der kan gøre hele processen nemmere for dig, er at bruge labels til at markere dine eksisterende annoncer.

Du kan for eksempel tilføje et label du navngiver ”almindelige annoncer” og på dine Black Friday-annoncer kan du oprette et label du kalder ”Black Friday”. På den måde kan du med en regel nemt pause alle dine ”almindelige annoncer” når uret tikker 23.59 op til dagen og aktivere dine Black Friday annoncer på samme tid.

I samme ombæring kan du ligeledes sætte en regel op der pauser dine Black Friday annoncer og aktiverer de almindelige, når ræset er overstået.

Referer til Black Friday i annonceteksten

Gør forbrugeren opmærksom på at du kører med særlige Black Friday tilbud ved at referere til Black Friday i din annoncetekst. Det kunne for eksempel være en annonce der ser således ud:

Black friday adwords annoncer

Promoveringsudvidelser

Promoveringsudvidelser er en udvidelse som fremhæver enten et rabatbeløb eller rabatprocent på dine produkter og linker direkte ind til et specifikt produkt – eller en produktkategori, hvis du for eksempel kører med op til 75% rabat på sneakers.

En promoveringsudvidelse kunne se sådan her ud: 

Promoveringsudvidelse adwords

En anden udvidelse du kan overveje at ændre er dine udvidelser med undersidelinks. Her kan du overveje at skifte disse ud til undersidelinks ind til specifikke produkter, som du på forhånd ved er i høj efterspørgsel.

Det sidste tip vi vil bringe videre i forbindelse med dine annoncer, er at du bør skrive dine annoncer minimum 7 dage før. Det skyldes at du kan rende ind i udfordringer med afviste annoncer. Hvis du skriver dine annoncer på dagen – eller dagen før – og de bliver afvist, så kan du misse værdifuld tid og omsætning.

Særlige søgeord til Black Friday

Som grundregel skal dine søgeord mere eller mindre forblive de samme. Der kan dog være en fordel i at tilføje eller genaktivere søgeord, som tidligere er blevet pauset, for produkter som du kører tilbud på. Der vil generelt være en højere konverteringsrate på dine søgeord på Black Friday, og du kan derfor have råd til at genetablere nogle af de søgeord, du tidligere har pauset på grund af lav perfomance.

Modsat kan der også være grund til at pause nogle af dine aktive søgeord, som du ikke kører tilbud på. Med en 2-3x stigning i søgevolumen og konkurrenter der eventuelt kører tilbud på disse produkter, vil dine standard-priser ikke overbevise forbrugeren om at handle ved dig, frem for konkurrenten der er billigere.

Søgeord + black friday

Skal du så tilføje søgeord + black friday?  Ja. Når du allerede kommer frem på søgninger efter dine søgeord, så kan du lige så vel kontrollere søgningen ved at tilføje black friday til udvalgte søgeord. Det vil dog ikke være det, der hverken giver eller tager succes fra dig.

Det kan i stedet være med til at øge din samlede konverteringsrate, da black friday søgeordet højest sandsynligt vil konvertere meget bedre.

Øg dit budget

Da der er mere tryk og højere efterspørgsel på Black Friday, vil du naturligvis kunne regne ud, at dit budget også skal kunne følge med. Med en stigning i søgeforespørgsler vil konkurrencen og klikpriserne ligeledes stige.

For at sikre dig at du ikke mister værdifuld annonceplacering på dine søgeord – eller at dine annoncer stopper med at blive vist midt på dagen, skal du øge dit budget.

Det er også vigtigt at du på denne dag har ekstra meget fokus på din cpc-budgivning og er klar til at byde mere aggressivt end alle andre dage.

Forbered dine Shopping-kampagner

Shopping kampagner kan være noget mere udfordrende på Black Friday end regulære søgekampagner, da du har langt mindre kontrol. Men da shopping-kampagner står for størstedelen af omsætningen i de fleste webshops, så er det selvfølgelig vigtigt at du har styr på den her del.

Der er et par forskellige vinkler du kan tilgå din shopping-kampagner med, og en vi vil anbefale er:

  • Opret en ny shopping-kampagne til dine vigtigste produkter eller de produkter du kører udsalg på
  • Anvend en ”SPAG” struktur (single product ad groups)
  • Start som minimum en uge i forvejen

Udover en ny struktur på shopping-kampagnen bør du sætte dit feed til at opdatere oftere på denne dag, især hvis du løber tør for varer eller du ændrer dine udsalgspriser i løbet af dagen.

Skal du have hjælp til at lægge en strategi til Black Friday, kan vores specialister kontaktes på 35 10 50 50.

Skrevet af Stephanie Fuglsang, Google Ads specialist hos ATAK A/S.