Falske konkurrencer på Facebook og andre sociale medier

Falske konkurrencer på Facebook og andre sociale medier

Flere virksomheder oplever, at der deles falske konkurrencer i deres navn på Facebook, Instagram eller på andre sociale medier. Det er desværre nemt, da virksomhedens brand skaber troværdighed hos brugeren, og der er derfor ikke langt fra kontakt til handling. Svindlerne har to formål: Enten af samle email-adresser og efterfølgende spamme dem med andre reklamer, eller også vil de samle persondata, kreditkortoplysninger osv. for at udnytte disse til andre svindelnumre.

Dit like kan have konsekvenser

Svindlere udnytter de sociale medier med falske konkurrencer

”Et like er vel bare et like. Hvad skade kan det gøre?” 

Sådan lyder det fra de fleste med profiler på de sociale medier. Desværre er et ”like” eller en ”deling” ikke længere så ligegyldigt, som det ser ud. 

Flere og flere opretter sig på de sociale medier, og særligt platforme som Facebook og Instagram ekspanderer med høj hastighed. Det er altså hér, de fleste brugere befinder sig efterhånden. 

De sociale medier er blevet til et samlingspunkt for millioner af mennesker og er af samme årsag blevet til et kommunikations- og markedsføringsværktøj for virksomheder. Det er en tendens, som har skabt mange muligheder af positiv karakter. 

Men hvor godtfolk er, kommer godtfolk til – også dem med ureelle hensigter. Der er derfor opstået en mindre hæderlig tendens, nemlig falske Facebook-konkurrencer og falske Facebook-profiler. Denne tendens har konsekvenser for privatpersoner såvel som for virksomheder.
Svindlere har set sit snit til at udnytte de trafikerede platforme, de populære virksomheder og ikke mindst brugernes naive sind til at skaffe information om brugerne gennem likes og delinger af de falske Facebook-konkurrencer. Ikke nok med at brugerne bliver spammet med telefonopkald og e-mails. Så bliver troværdigheden hos den udnyttede virksomhed/brand også svækket. Gennem den seneste tid har det blandt andet været populære virksomheder som eksempelvis Netto, Lagkagehuset og Matas, som har været ofre for falskneriet. Der er altså mange, der bliver påvirket og udsat for krænkelse, når en falsk side og/eller konkurrence bliver oprettet, og man bør derfor tage tendensen alvorligt.

Sådan spotter du falske Facebook-konkurrencer og profiler

Der findes mange beskidte kneb til, hvordan svindlerne kan indsamle informationer. Man bør derfor altid have de kritiske briller på, inden man videregiver private oplysninger.

I dette indlæg har vi opstillet 7 gode råd til, hvordan man spotter en falsk profil med falske Facebook-konkurrencer:

1. Afviger navnet på siden fra det originale?

Ofte kalder de falske Facebook-profiler eller Instagram-profiler sig et navn, som afviger en anelse fra virksomhedens originale. Det kan også være ordstillingen, som er vendt, et punktum, som er sat forkert, eller en stavefejl. Alle afvigelser er potentielle tegn på, at det er en falsk side.

2. Er siden oprette fornyelig?

Du kan hurtigt finde ud af, om siden er oprettet for nyligt ved at scrolle ned af sidens forside. Her kan du se, hvornår siden er blevet oprettet, og hvor meget, siden har slået op efterfølgende. Om end der er talt om Facebook eller Instagram. Hvis siden kun har eksisteret i en uges tid eller to, kan den højst sandsynligt være falsk.

3. Linker siden til en anden landingspage?

Et af de største faresignaler på falske Facebook- og Instagram sider, er hvis de linker til en ny landingsside, som efterspørger dine personlige oplysninger. Det kan både være konkurrencer, såvel som spørgeskemaer eller andre links, som opfodre til at man tilmelder sig.

4. Kommunikerer siden med følgerne?

Et andet tegn på at siden ikke er ægte, er hvis den slet ikke responderer på følgernes forespørgsler, spørgsmål, klager etc. Efter at konkurrencen er slået op, er der som regel ikke mere kommunikation fra stifterens side af, og på den måde kan du gennemskue, hvorvidt det er en reel side, du har at gøre med. Kommunikation har stor betydning i dette sammenhæng.

5. Er siden verificeret?

For at undgå falske Facebook-konkurrencer og Facebook-profiler er Facebook begyndt at verificere virksomhedssider. Man kan se, om siden er verificeret, hvis der er en lille blå prik med et flueben i ved siden af sidens navn, når man søger på Facebook. Det er ikke ensbetydende med, at siden er falsk, hvis den ikke har en verificering. Du kan dog trygt stole på, at siderne med verificering er ægte.

6. Har siden tilføjet informationer?

Hvis siden ikke har udfyldt alle oplysninger såsom adresse, telefonnummer, virksomhedsbeskrivelse, åbningstider m.m., så er det oftest fordi, den er falsk. Svindlerne har ikke altid tid til at udfylde alt på siderne, og de er ofte sjuskede. Disse fejl er dem, du skal kigge efter, inden du deltager i konkurrencer og andre aktiviteter på diverse sider – fx Instagram eller Facebook.

7. Har siden relevant indhold?

Den sidste ting, du kan kigge efter for at spotte, om siden er falsk, er, om indholdet på siden er relevant. Hvis indholdet ikke har nogen form for relevans i forhold til virksomheden, er det som regel fordi, det er en falsk side.

Konsekvenser af falske konkurrencer

Har du brug for hjælp?

Konsekvenser for virksomheder som får oprettet falske Facebook-konkurrencer i deres navn

Som tidligere nævnt kan en falsk profil have stor indflydelse på den udsatte virksomheds online omdømme. Konsekvenserne kan være, at virksomheden mister troværdighed, følgere og likes, får dårlig omtale og anmeldelser og, i værste fald, mister kunder.

Konsekvenser for privatpersoner som bliver udnyttet af falske Facebook-konkurrencer
Hvis du som privatperson kommer til at melde dig til en falsk konkurrence og videregiver dine personlige oplysninger, kan du godt regne med en fyldt indbakke og utallige opkald fra et skjult nummer. Så snart svindlerne har lokket dine oplysninger ud af dig, sælger de dem videre til e-mail- og telefonsælgere. I værste fald kan du være nødsaget til at skifte e-mail og telefonnummer. Det er næsten umuligt at få sig skrevet ud af disse såkaldte ”spam ”-lister. Alt i alt bør man være meget forsigtig med at videregive sine personlige oplysninger.

Er din virksomheds navn blevet brugt til falske reklamer, konkurrencer og profiler, så kan ATAK hjælpe dig. Vi er specialiserede i at opretholde, forbedre og genetablere et godt online omdømme og hertil fjerne falske aktiviteter. Falske Facebook-konkurrencer, profiler og andet online falskneri er et stigende problem, som florerer på internettet. Vi står derfor parate til at rådgive dig og løse problematikken, når krisen kradser, så du hurtigt kan få vendt situationen til det bedre.

Kontakt os for mere info.

Falske konkurrencer på Facebook