Above the fold

Hvad betyder above the fold?

“Above the fold’ stammer fra avisens tid, hvor det betegnede den øverste del af indhold, som var tydelig at se, når den lå foldet på et stativ i en aviskiosk. Her ville man altid finde de mest interessante overskrifter, så læseren følte sig tiltrukket til at købe den. Selvom avisen stadig er et kært nyhedsmedie hos mange, så er flere gået over til at læse nyheder digitalt. Derfor er der ikke længere tale om en faktisk fold, når man siger “above the fold”, men istedet for bunden af en skærm.

Hvorfor er “above the fold” vigtigt?

Hvordan ens indhold bliver placeret er yderst vigtigt, da content som bliver præsenteret øverst på siden, er det første, brugeren bliver eksponeret for. Det vil sige, at det er her, man har chancen for at fange brugeren, så han eller hun klikker videre ind på siden. Lever indholdet ikke op til brugerens behov, vil siden blive afvist. En høj afvisningsprocent giver et signal til Google om, at siden ikke er relevant og ikke bidrager til en god brugeroplevelse. Dette kan føre til en lavere placering i SERP.

 

Tilbage til ordbog